Hur många Länshuvudmän har färg krav på bussarna

Startat av Stefan P, 19 februari 2010, 14:21:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet att de flesta länstrfaikbolag har färgkrav på bussarna tex: SL kör med rött, Ul, Skåne, Kalmar Län kör med gult.

Till frågan finns det något Länstrafik bolag som kör utan färg krav på bussen?

mvh Stefan P

Ersa


  • DinTur i Västernorrland är den enda THM som inte har ett enda färgkrav.
  • I stora delar av Västerbottens landsbygd finns heller inga färgkrav. Undantagen är Umeå tätort, Blå Vägen, Holmsund/Obbola samt Sävar.
  • I Jämtland saknas färgkrav på mindre linjer ute i landsbygdskommunerna, som inte går in till Östersund. Grovt förenklat har "stomlinjerna" med linjenummer 1xx färgkrav medan ett flertal av "matarlinjerna" 2xx, 3xx, 4xx, 5xx och 6xx oftast saknar sådant krav.

Alla länsöverskridande långa samarbetslinjer mellan dessa län har dock den gemensamma blåfärgen som krav. T.ex Norrlandskusten, Inlandsbussen, Sextitrean och Tvärflöjten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2010, 18:11:30 PM

  • DinTur i Västernorrland är den enda THM som inte har ett enda färgkrav.
  • I stora delar av Västerbottens landsbygd finns heller inga färgkrav. Undantagen är Umeå tätort, Blå Vägen, Holmsund/Obbola samt Sävar.
  • I Jämtland saknas färgkrav på mindre linjer ute i landsbygdskommunerna, som inte går in till Östersund. Grovt förenklat har "stomlinjerna" med linjenummer 1xx färgkrav medan ett flertal av "matarlinjerna" 2xx, 3xx, 4xx, 5xx och 6xx oftast saknar sådant krav.

Alla länsöverskridande långa samarbetslinjer mellan dessa län har dock den gemensamma blåfärgen som krav. T.ex Norrlandskusten, Inlandsbussen, Sextitrean och Tvärflöjten.

Inte heller Gotland har väl något färgkrav. Den gula färgen som bussarna har är vad jag förstår ett initiativ från Gotlandsbuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#3
Om den gula färgen inte är ett krav från Gotlands kommun får vi ge dem en applåd och tummen upp. :)

Det är också intressant att jämföra de tre län jag nämnde med dessa läns grannar, där det ser helt annorlunda ut. Norrbotten, Dalarna och Gävleborg har krav på THM-färger till nästan 100%, ända ut till små skolbussar längst ut i skogen.

Till sist borde ju trafikhuvudmännen snarast göra en utredning över sina färgkrav, med tanke på framtida sammanslagningar av län och landsting till storregioner. Om man nu ska envisas med färgkrav även fortsättningsvis kanske det vore en idé att ha vita bussar i grunden med stora dekaler som kan ändras om olika län slår sig samman. Ungefär som bussarna i Jämtland med godslack och zebraränder. Att Örebro, Södermanland och Västerås inte gjort något sådant ännu är lite underligt, då de redan idag samarbetar i mycket annat. I de fyra nordligaste länen ser jag dock helst en avveckling av THM-färger i framtiden. Kan Västernorrland kan nog Jämtland, Västerbotten och Norrbotten också.

Jan

Och nu blir det nya färger i Halland också vad jag förstår..
I branschen 37 år

Anders Lundén

Citat från: Jan skrivet 20 februari 2010, 10:55:17 AM
Och nu blir det nya färger i Halland också vad jag förstår..

Någon som har bild på eller länk till hur den nya Hallandslacken ska se ut?
// Anders

Richard

#6
Citat från: Anders Lundén skrivet 20 februari 2010, 11:59:54 AM
Någon som har bild på eller länk till hur den nya Hallandslacken ska se ut?
// Anders

Nej det har inte kommit någon bild ännu på den nya färgsättningen.
Bussarna ska vara lackerade i silver med röda ränder på sidorna  (Halmstad) men hur det kommer se ut??
Sen om dom röda ränderna är specifikt för Halmstad eller dom andra orterna kommer att ha en annan färg på ränderna återstår att se.

HLT sa att dom skulle presentera färgerna i början av januari,men en sak har jag lärt mig av HLT att aldrig lita på vad dom säger för det blir ändå aldrig så.

HLT =SEGO   ;D


Ersa

Citat från: Richard von Sauperl skrivet 20 februari 2010, 12:21:27 PM
HLT sa att dom skulle presentera färgerna i början av januari,men en sak har jag lärt mig av HLT att aldrig lita på vad dom säger för det blir ändå aldrig så.

Man ska säga "efter nyår"!

Richard

Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2010, 14:34:53 PM
Man ska säga "efter nyår"!

I början av januari eller efter nyår är väl skit samma.
Hallandstrafiken sa till mig att dom skulle presentera färgerna i början av januari därför skrev jag det.

I övrigt så förstår jag inte vad det spelar för roll om man skriver efter nyår eller i början av Januari.
Spelar det verkligen roll??

SimonB

Citat från: Richard von Sauperl skrivet 20 februari 2010, 15:37:39 PM
I början av januari eller efter nyår är väl skit samma.
Hallandstrafiken sa till mig att dom skulle presentera färgerna i början av januari därför skrev jag det.

I övrigt så förstår jag inte vad det spelar för roll om man skriver efter nyår eller i början av Januari.
Spelar det verkligen roll??

Det spelar ju enormt stor roll. "I början av januari" är just i början av januari. "Efter nyår" kan ju vara precis när som helst. Vi är fortfarande efter nyår! ;)

Ersa

Citat från: Richard von Sauperl skrivet 20 februari 2010, 15:37:39 PM
I början av januari eller efter nyår är väl skit samma.
Hallandstrafiken sa till mig att dom skulle presentera färgerna i början av januari därför skrev jag det.

I övrigt så förstår jag inte vad det spelar för roll om man skriver efter nyår eller i början av Januari.
Spelar det verkligen roll??

Ehhh... Det var ett skämt. Klickade du ens på länken? ::)

Richard

Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2010, 16:39:50 PM
Ehhh... Det var ett skämt. Klickade du ens på länken? ::)


Hahaha nej dumma korkade mig naturligtvis gjorde jag inte det men gjorde det nu  jag fattar var du vill komma, ursäkta att jag är lite.......................................................................... tja  Richard = SEGO  ;D

Pickos

Citat från: SimonB skrivet 20 februari 2010, 16:08:27 PM
Det spelar ju enormt stor roll. "I början av januari" är just i början av januari. "Efter nyår" kan ju vara precis när som helst. Vi är fortfarande efter nyår! ;)

Jovisst. Men "I början av januari" kan ju också vara lite vagt, det är ju inte uttalat om det var januari i år det gällde.  ;D
1:a Korinthierbrevet 10:15

bussfan

hur e det med värmlandstrafik s gula färg på bussarna. lite ot i svaret motorvagnarna e gråa med en gul rand. E dety något krav

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2010, 20:00:18 PM
hur e det med värmlandstrafik s gula färg på bussarna. lite ot i svaret motorvagnarna e gråa med en gul rand. E dety något krav

Ja, Värmlandstrafik har bestämt färgsättningen på såväl tåg som bussar. Att de skiljer sig något åt beror på att det är svårt att hellackera Regina och Itino i samma färger som på bussarna.
Värmlandstrafik tillhör väl också dem som kräver att alla fordon som kör för dem skall vara lackerade i deras färger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)