Ny busslinje Gustavsberg - Arninge !!

Startat av at1981, 10 november 2009, 07:57:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!!


Informationen finns i SVD 10/11-09, sid 8 och i DN 10/11-09 sid. 13.

Jag tycker det låter väldigt intressant med busslinje mellan Gustavsberg och Arninge, och om detta försöket kommer att verkställas med positivt
resultat så hoppas jag att det kommer fler långlinjer i länet :)

Nu minns jag inte exakt, men längre tillbaks i tiden gick ju buss 447 eller vilket nummer det var nu var väster om Slussen så det är bra att SL i nutid lär sig lite
av den gamla goda tiden :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Omnilasse

#1
Ja, nu har förstudien presenteras och behandlas av styrelsen i morgon, förslaget i sin helhet kan ni läsa här https://sl.se/Upload/styrelsen/Styrelsehandlingar/2009/Ärende%2012%20Förstudie%20ang%20BRT%20i%20Sthlm%20län.pdf

Tycker dock det - än så länge (det är ju bara en förstudie än) - är ett problem att man mer tittat på var det finns många resenärer än hur sträckningen skall gå för att skapa en attraktiv kollektivtrafik. I Värmdö-Nacka går det väl att lösa om man gör två varianter för BRT-lösningen (alltså två linjer motsvarande dagens stombussar). I annat fall kommer nog restiden blir för lång - om bussen skall köra in både i Orminge och Nacka på vägen till Slussen. Dessutom verkar de ju vara inne på att den skall gå på lokalgator i stan (vilket väl är det enda alternativet). Frågan är väl då om den inte blir söligare än dagens stombusslinjer. Känner mig väl också lite frågande till att bussen skulle kunna täcka in så mycket Nordväst om Mörby. Visst Täby Centrum - Danderyd fungerar väl - men skall då konkurrera med Roslagsbanan. I annat fall måste man ju ha olika linjer som går via de olika bostadsområdena som finns på vägen. Många frågetecken kvar att lösa att lösa alltså. Också sträckan Torsgatan ut igenom stan riskerar att bli svårt att få en lösning som inte innebär att bussarna hamnar i bilköer (om än kanske Norra länken innebär möjligheter när den väl har öppnat). Frågan är alltså om den innebär någon tidsvinst än omaket att göra ett byte (som ändå kvarstår eftersom linjen skall ha relativt få stopp) och i sådana fall är det ju tveksamt om det blir något bra alternativ.

Nico


Nu har jag inte tillgång till pappersupplagorna och det verkar inte som detta publicerats på nätet, men jag misstänker att det som detta baseras på är tankarna om BRT (Bus Rapid Transit) vilket alltså är en variant på detta med att tänka spårtrafik, men utföra den med bussar.

Är det frågan om detta så är det väl troligen inget som direkt kommer ske snabbt utan snarare är en del idéstudie som SL dragit upp. Är inte säker, men misstänker att DN:s och SvD:s info hittas på följande länk och då kommer från något som kallas för »Idéstudie BRT Stockholms län«.

Under femte punkten så nämns bl.a. 'intressanta BRT-korridorer' och där återfinner man förslaget om Arninge – Gustavsberg via City. Överlag så är tankarna intressanta, men troligen så ligger de (om de nu ens förverkligas) en bra bit in i framtiden och jag misstänker även att en utbyggnad av spårtrafik kan komma att utgöra ett alternativ i vissa fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 10 november 2009, 10:07:54 AM

Under femte punkten så nämns bl.a. 'intressanta BRT-korridorer' och där återfinner man förslaget om Arninge – Gustavsberg via City. Överlag så är tankarna intressanta, men troligen så ligger de (om de nu ens förverkligas) en bra bit in i framtiden och jag misstänker även att en utbyggnad av spårtrafik kan komma att utgöra ett alternativ i vissa fall.

Christer Wennerholm uttalar sig dock rätt postivt i dagens DN, och förslaget till beslutet är att göra en förstudie enligt utredningens förslag under 2010. Med den fart denna styrelse planerar nya spårvägslinjer, så tror jag nog att man i sådana fall försöker ha trafikstart omkring 2013-2014. Nu tror jag väl - som antyddes i mitt tidigare svar - att lösningen kommer att innebära en del problem när man skall hitta bra förslag på linjer som också blir attraktiva ur tidshänseende. Och tror nog att att det i vissa aspekter skulle vara bättre att bygga ut och rusta upp Roslagsbanen - exempelvis med en sidogren till Arninge.

Nico


Wennerholm är väl lite av en visionär som har många bollar i luften samtidigt som han verkar ha en förmåga att sätta fart på saker. Högst sannolikt så har det troligen även vissa politiska dimensioner som inte riktigt märkts utåt. Sen gillar han väl även rent allmänt att synas och höras även om en del av idéerna som framförs sedan snabbt grävs ned igen. Att han gillar att släppa 'försöksballonger' kan väl tanken om RB:s förlängning till Arlanda ha varit ett exempel på.

Förlängningen av 22:an har dock pågått under en längre tid så den kan man egentligen räkna bort i detta sammanhang. Spårvägen genom City drevs därigenom snabbt, men det skedde ändå inom ett ganska avgränsat utrymme, dvs. inom Stockholms kommun. Troligen är det en hel del mera som krävs för att sjösätta en mängd BRT-korridorer. I sig kanske det är billigare än mycket annat, men då det är så många flera aktörer inblandade så misstänker jag att det skulle ta bra långt tid att få igenom allt plus att utrymme i många fall saknas för ytlösningar.

Bor själv i Solna och kommunen är redan nära bristningsgränsen för både genomfartstrafik såväl som övrig trafik. Vanliga busslinjer tror jag visserligen inte skulle möta några större hinder, men BRT (med krav på speciella hållplatslägen och då troligen även separerade gatuutrymmen) tror jag skulle bli tuffare att få gehör för. Med BRT skulle det då bli ännu trängre och det räcker ju egentligen med att kika på hur svårt man hade att enas om hur 22:an skulle dras för att inse att ett BRT-förslag som kräver särlösningar även det skulle stöta på patrull i flera kommuner/instanser. I många fall riskerar man nog även snabbt att tangera brytpunkten för när buss inte fungerar som stomtrafik så detta kanske mera ska ses som ett alternativ till spårtrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 10 november 2009, 11:06:30 AM
Wennerholm är väl lite av en visionär som har många bollar i luften samtidigt som han verkar ha en förmåga att sätta fart på saker. Högst sannolikt så har det troligen även vissa politiska dimensioner som inte riktigt märkts utåt. Sen gillar han väl även rent allmänt att synas och höras även om en del av idéerna som framförs sedan snabbt grävs ned igen. Att han gillar att släppa 'försöksballonger' kan väl tanken om RB:s förlängning till Arlanda ha varit ett exempel på.
Förlängningen till Arlanda var väl mer ett hugskott efter ett förslag från en privatperson i Banverkets utredning om Roslagspilen. Det här förslaget tror jag är mer förankrat bland tjänstemännen hos SL. Redan förförra SL VD:n tittade på sådan här lösningar för Nacka. Frågan är väl snarare om man väljer en "light"version, eller om man vill ha det fullt ut. Och om man vill att det redan från början skall kunna gå att konvertera till spårtrafik krävs det förstås lika noga förarbeten som för att bygga en spårväg. Det är ju en sak att "måla" om ett körfält på motorvägen, men desto mer om man vill skilja trafiken på separata fält och eller måste ha nya filer. Samma sak vad man menar med "stationer". Modifierar man busshållplatserna lär det inte kosta så mycket - men skall man som när det gäller de tyngre lösningarna för sådana här system ha mittplattformar - blir det förstås en helt annan kostnad och utvecklingstid m.m. Samtidigt - gör man en sådan här lösning och inte helt ut gör de insatser som behövs för att trafiken skall flyta - jag då är det förstås stor risk för fiasko. Ser väl exempelvis inte hur det skall gå att få någon riktigt bra lösning på Vasagatan och jag förmodar att det kan vara svårt att klara av att hålla "bussfiler" rena från annan trafik och parkerade bilar utan ganska omfattande ombyggnader. Solna är samma sak. nöjer man sig med de filer som finns idag och som har busstrafik lär det väl fungera, men skall man bygga helt separata korridorer lär det kosta rätt mycket och ta lång tid. 

Camilla

Man planerar även en ny busslinje som ska gå från Gustavsberg till Täby.
Jag lägger in en länk till lokaltidningen där ni kan läsa mera.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Nya-snabb-bussar-kan-kora-till-Varmdo/

Fredde

Undra vad det blir för färg på dessa BRT-bussar.... Gröna, gula eller lila? ::)

/Fredde


Omnilasse

Citat från: Camilla skrivet 10 november 2009, 18:35:38 PM
Man planerar även en ny busslinje som ska gå från Gustavsberg till Täby.
Jag lägger in en länk till lokaltidningen där ni kan läsa mera.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Nya-snabb-bussar-kan-kora-till-Varmdo/
Det är samma förslag som avses, men intressant med styrelseledamotens kommentar (om än miljöpartist som ju sitter i oppositionen) om att man inte vill att det skall bli på bekostnad av stombussarna och man vill inte ha 25-metersbussar, då kan man ju undra över idén. Samtidigt är det svagheten i förslaget. Man gör en lösning som för Värmdö-Nacka (om det nu skall vara någon mening) inte är tänkt som någon tvärförbindelse, utan för att ersätta den ordinarie busstrafiken - samtidigt som den i riktningen nordost, är tänkt mer som stombuss och att delvis ersätta 176-177, 508, samt däremellan vara ett komplement till spårväg/tunnebana till Karolinska.  Detta gör att systemet kommer att vara oerhört kapacitetskrävande i sydost sektorn och ganska överdimensionerat på andra sidan (om man inte utvidgar till Norrtälje/Vaxholm förstås, men då är ju omvägen över Solna och Karolinska inte så smart - om den inte bara skall vara ett komplement till stombussarna där). Skulle den ersätta stomtrafiken till stan från Nacka-Värmdö (471-474, 425, 445-448) så skulle den med 25 meters normalgolvsbussar redan idag behöva gå varannan minut. Och då räknar jag i den beräkningen att direktbussarna från Värmdö fortsätter gå in till Slussen.  Så frågan är hur bra idé det egentligen är. Sedan blir det ju hiskligt lång restid - för även om den går på egen fil - går det ju inte att köra så fort i innerstaden och den skall ju ha bra bytesmöjlighet i Nacka och Täby exempelvis, det gör ju att resan nog kommer ta ca 90-minuter. Jag kan inte heller se någon passagerargrupp som skulle få kortare restid (några dock skulle slippa ett byte) 

homer

Visst är de fint att politikerna har visioner men de här kommer givetvis aldrig att bli verklighet

Nico


Instämmer med föregående talare. Detta är som sagt en idéstudie och dessutom troligen även en bland många. Tror inte att det finns någon större substans i det hela även om vissa mindre delar kanske kan omsättas i praktiken. Ska man filosofera lite på teman överlag så är det väl så att man ibland brukar referera till spårväg som ett slags budgetversion eller fattigmansvariant på t-bana/pendeltåg.

Detta med BRT verkar i sin tur vara något slags fattigmansvariant på spårväg och på det stora hela känns hela tanken ganska provinsiell. Ska det bli effektivt över en tid om 30-40 år i en alltmer urbaniserad miljö så tror jag fortfarande mera på att främst t-bana är det som gäller för den tunga stomtrafiken medan busstrafiken matar fram till större knutpunkter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 10 november 2009, 22:44:18 PM
Instämmer med föregående talare. Detta är som sagt en idéstudie och dessutom troligen även en bland många. Tror inte att det finns någon större substans i det hela även om vissa mindre delar kanske kan omsättas i praktiken. Ska man filosofera lite på teman överlag så är det väl så att man ibland brukar referera till spårväg som ett slags budgetversion eller fattigmansvariant på t-bana/pendeltåg.

Detta med BRT verkar i sin tur vara något slags fattigmansvariant på spårväg och på det stora hela känns hela tanken ganska provinsiell. Ska det bli effektivt över en tid om 30-40 år i en alltmer urbaniserad miljö så tror jag fortfarande mera på att främst t-bana är det som gäller för den tunga stomtrafiken medan busstrafiken matar fram till större knutpunkter.
Jag håller fullständigt med om bedömningen över lämpligheten, däremot inte om hur seriöst SL faktiskt verkar ta förslaget. Visst kan man tycka att det är slöseri på skattepengar, men de skulle ju inte gå in och göra en förstudie av just detta förslag om det inte var för att någon trodde på det -sedan är det förstås rimligt att förstudien kommer fram till att det inte är någon bra idé och om tjänstemännen är smarta väntar de med att presentera utredningen till efter valet och hoppas på annan majoritet (eller politiker) i styrelsen. Problemet är att trafiken till Slussen ganska snart kommer stå för ett fullständigt sammanbrott om inte någon lösning görs. Det är väl upp till 140 ankomster i maxtimmen idag (om inte fler) och mycket mer bussar går inte att få in, politikerna vill inte ha tunnelbana och i Värmdö vill man helst ha spårbilar (där kan vi snacka om galna visioner). Men naturligtvis borde man bygga tunnelbana till Nacka - det är det enda som fungerar på sikt och skulle dessutom minska belastningen på tunnelbanan mellan Slussen-T-centralen

Ersa

Citat från: Nico skrivet 10 november 2009, 10:07:54 AM
Nu har jag inte tillgång till pappersupplagorna och det verkar inte som detta publicerats på nätet, men jag misstänker att det som detta baseras på är tankarna om BRT (Bus Rapid Transit) vilket alltså är en variant på detta med att tänka spårtrafik, men utföra den med bussar.

Du har helt rätt. Förkortningen BRT och en bra förklaring till begreppet stod med i artikelns inledning.

Marc

Intressant lösning, vi får väl vänta och se!
Vill man idag göra något attraktivt, så vore det en bakvänd enkel lösning med buss Hemmesta-Vaxholm-Arninge via färjorna. Trafiken med bil på denna sträcka har ökat väldigt de senaste åren, köer och fulla båtar även på Värmdösidan (Oxdjupet). Restiden från Hemmesta till Vaxholm torde bli 35min och ytterligare 15-20min till Arninge! Det är fullt konkurrenskraftigt i dagens läge med de köer som råder vid Stockholms infarter att kunna nå Täbys utkanter på dryga timmen.

Omnilasse

Citat från: Marc skrivet 12 november 2009, 12:42:19 PM
Intressant lösning, vi får väl vänta och se!
Vill man idag göra något attraktivt, så vore det en bakvänd enkel lösning med buss Hemmesta-Vaxholm-Arninge via färjorna. Trafiken med bil på denna sträcka har ökat väldigt de senaste åren, köer och fulla båtar även på Värmdösidan (Oxdjupet). Restiden från Hemmesta till Vaxholm torde bli 35min och ytterligare 15-20min till Arninge! Det är fullt konkurrenskraftigt i dagens läge med de köer som råder vid Stockholms infarter att kunna nå Täbys utkanter på dryga timmen.
Fast nu tror jag inte tanken är att skapa en snabb förbindelse mellan Värmdö och Arninge - för då är det som du säger smartare med en färjelösning. Med den här BRT-lösningen genom stan skulle resan ta omkring 90-minuter! Nä om jag tolkar tankegångarna bakom lösningen rätt, så är det egentligen ett grundproblem som man velat lösa och det är den hårda belastningen på Nacka/Värmdö-linjerna. Att den fortsätter genom stan är väl främst för att det inte finns någon bra plats att vända på för 24-metersbussar i innerstaden - samtidigt som man velat lösa trängeln på tunnelbanan mellan Slussen-T-centralen. Alltså blir det smartast att ha en genomgående linje. Och det andra område där en linje skulle kunna vara lämplig är i nordostsektorn. Samtidigt kan man därmed ge Nacka/Värmdö något bekvämare resa till Karolinska (om än det tidsmässigt skulle ta ganska exakt lika lång restid som idag). Problemet med förslaget är dels att det är svårt att tro att man är beredd att satsa de resurser som skulle krävas, dels att det som sagt kommer ta längre tid för värmdöresenärerna än i dag, utan att ge mer fördelar än att de som bor vid knytpunktnerna slipper 1-2 byten. Men visst som ett komplement utmärkt - men då är man nog ändå inte beredd att betala de investeringskostnader som krävs. Och som sagt skulle de ersätta stombusslinjerna i Nacka/Värmdö + direktbussarna från Orminge (men alltså ha kvar övriga linjer till Slussen), ja, då krävs det redan där trafik MER än varannnan minut (med 24-metersbussar) i maxtimmen. Det enda som skulle motivera den här satsningen är om man redan från början har planer på att kunna ersätta sträckan med spårvagn. Frågan när det gäller spårvagn är väl bara om man verkligen vill ha längre vagnar  än 30-meters i innerstaden - med dubbla vagnar på 60-meter skulle väl kapaciteten räcka ett tag i alla fall - men frågan är om det är så praktiskt/lämpligt att köra med så långa ekipage i Stockholms innerstad.? Sedan är det detta med den ojämna fördelningen mellan sydost och nordostsektorn. Det behövs någon vändplats innan Arninge (om inte kostnaderna skall bli helt orimliga. Samtidigt - om man kör bussar endast på sträckan till Slussen från Nacka-Värmdö, så har man ju förlorat idén. Så med 2-minuterstrafik till Karolinska och 10-minuterstrafik övrig sträcka, krävs det redan där närmare 70 omlopp! Men som sagt det här är ju bara en förstudie av en förstudie, vi får väl se vad som blir resultatet av förstudien av just denna lösning!