a(https://farm2.staticflickr.com/1927/30657683557_8841fec9f0_b.jpg) (https://flic.kr/p/NH7DdZ)Storstockholms Lokaltrafik 3895 (https://flic.kr/p/NH7DdZ) by Mattias Petersson (https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/), on Flickr
(https://farm2.staticflickr.com/1952/43781030790_1a3ba92ea2_b.jpg) (https://flic.kr/p/29GMe9s)Storstockholms Lokaltrafik 3895 (https://flic.kr/p/29GMe9s) by Mattias Petersson (https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/), on Flickr
Rubrik korrigerad /Admin
snarare Nobina 3895,men trevligt att se iallafall... Någon som vet om några av de nya citywide till Södertörn har tagits i trafik än?
Vilken härlig spegelbild i första bilden :D/Ulf
Riktigt snygg buss!
Jag trodde dock inte man skulle få se någon mer Citywide för regiontrafik. Pratades det inte om att de inte klarade vissa krav och därför lanserade Scania Citywide Suburban?
Vilken modell är den som går på 639? Heter den 3968 månne... :-\
Den Citywide som används på 639 heter 3768 och är väl en "vanlig" Citywide lågentre.
Alltså samma typ som används på flera andra håll i Stockholmsområdet i ledbussvarianten.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Enligt Transportstyrelsen är det en Citywide Suburban. De andra har jag ingen koll på, Nobina Norrtäljes är den enda som finns i krokarna där jag kör.
Den som rullar på 639 är inte en Citywide, denna som Mattias lade ut är dock en Citywide
Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2018, 11:00:35 AM
Den som rullar på 639 är inte en Citywide, denna som Mattias lade ut är dock en Citywide
Då sitter du på andra uppgifter än Transportstyrelsen.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 oktober 2018, 11:00:35 AM
Den som rullar på 639 är inte en Citywide, denna som Mattias lade ut är dock en Citywide
Vad är 3768 för en modell i så fall?
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=67713
Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2018, 11:29:32 AM
Vad är 3768 för en modell i så fall?
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=67713
Citywide... ;)
Den ena är en "vanlig" Citywide byggd i Polen . DVS en aluminium buss. Den andra ni far efter är en Citywide Suburban Byggd i Finland i STÅL...... Det är för att klara hårdare roll-over kraven i R66
Jag är beredd att ge mig om 3768.
Dock tycker jag att det är förvillande med två olika modeller/utseenden med samma namn i början.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Ersa skrivet 29 oktober 2018, 11:29:32 AM
Vad är 3768 för en modell i så fall?
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=67713
Citywide Suburban heter den. :)
3895 är en "vanlig" Citywide.
Citat från: Fredsduvan skrivet 29 oktober 2018, 15:19:27 PM
Den ena är en "vanlig" Citywide byggd i Polen . DVS en aluminium buss. Den andra ni far efter är en Citywide Suburban Byggd i Finland i STÅL...... Det är för att klara hårdare roll-over kraven i R66
Tack för denna förklaring./Ulf
3867, 3869, 3871, 3872, 3874, 3875, 3876, 3878, 3879, 3881, 3884, 3893 har jag sett idag i trafik och på Handengaraget! Även fotat en del av dem
Hej alla
Har du nogle reg.nr. på dom.
Svenn Erik
Ny på Södertörn - Nobina 3878
(https://i.postimg.cc/nVSsMc59/3878-840-Vikdalsv-B.jpg)
CML 312
Snyggt!
Och några fd Handen B9 står i Charlottendal hos Keolis.
//R
Några av dessa kommer att återfå sina ursprungliga inventarienummer och därmed är väl cirkeln sluten kan man kanske säga.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Tack! Mycket trevlig bild i linjetrafik!
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 november 2018, 19:06:30 PM
Några av dessa kommer att återfå sina ursprungliga inventarienummer och därmed är väl cirkeln sluten kan man kanske säga.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Är det pga nya linjer i December!?
Misstänker att dom stationeras iCharlottendal? För i Björknäs är det fullt...
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 02 november 2018, 19:50:10 PM
Är det pga nya linjer i December!?
Misstänker att dom stationeras iCharlottendal? För i Björknäs är det fullt...
//R
Fullt är ett relativt begrepp!
Citat från: Robert Brink skrivet 02 november 2018, 18:50:37 PM
Snyggt!
Och några fd Handen B9 står i Charlottendal hos Keolis.
//R
Vilka är det som flyttas?
Citat från: Robert Brink skrivet 02 november 2018, 19:50:10 PM
Är det pga nya linjer i December!?
Misstänker att dom stationeras iCharlottendal? För i Björknäs är det fullt...
//R
Men ja, de är för ganska stora trafikökningar i december.
Citat från: Robert Brink skrivet 02 november 2018, 19:50:10 PM
Är det pga nya linjer i December!?
Misstänker att dom stationeras iCharlottendal? För i Björknäs är det fullt...
//R
Vilka bussar rör det sig om?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Robert Brink skrivet 02 november 2018, 19:50:10 PM
Är det pga nya linjer i December!?
Misstänker att dom stationeras iCharlottendal? För i Björknäs är det fullt...
//R
Börjar med att konstaterar att det är en kvalitetssänkning för både förare och kunder i Nacka och Värmdö. bussar som förpassats av Nobina, som aldrig har renoverats osv. dessa vagnar är inte att jämföra med keolis B9:or som har fått nya motorer samt ny inredning.
vad gäller placering vore de mest logiskt att placera dessa i Björknäs eftersom alla andra Volvo B9or är placerade där och sen flytta ut lika många scanior till Charlottendal. men va vet jag hur ansvariga har tänkt....
Hej!
Nu när Ulf stängt butiken på SBH (tråkigt men fullt förståeligt) så få vi vagnlistenördar hjälpas åt så gott det går här på forumet.
Gällande de nya Tyresöscaniorna så får mitt bidrag bli denna lista på "troliga" regnr (Förreggade enl SBH sen en tid).
Jag har hittat 41 st (skulle det inte var 42?). 14 av dem är påställda reggade på Tyresö men 3878 är det enda vagnsnr som är säkert.
Då kör jag:
Avställda "troliga": AFD 338, AJS 297, APZ 047, CBX 166, CUF 080, EDO 019, EJP 507, GSA 678, GXW 535, KGJ 586, OKS 931, OZY 899, RAK 322, RCL 271, RMO 267, RUT 748, SHL 631, SLS 214, SNK 670, TBR 256, TDD613, TDG 274, UCS 832, WSN 899, XOO 318, ZOU 731.
TOTALT 26 ST
Påställd med vagnsnr: CML 312, VAGNSNR 3878
Påställda saknar vagnsnr: DGX 881, EDR 929, ERY 014, FJN 846, HAW 889, HDT 956, HTU 851, HUX 799, LOW 964, PSL 773, TCC 484, XER 288, ZUH 632
TOTALT 13 ST
Fyll på nu med vad ni vet!
Citat från: homer skrivet 02 november 2018, 22:49:09 PM
Börjar med att konstaterar att det är en kvalitetssänkning för både förare och kunder i Nacka och Värmdö. bussar som förpassats av Nobina, som aldrig har renoverats osv. dessa vagnar är inte att jämföra med keolis B9:or som har fått nya motorer samt ny inredning.
vad gäller placering vore de mest logiskt att placera dessa i Björknäs eftersom alla andra Volvo B9or är placerade där och sen flytta ut lika många scanior till Charlottendal. men va vet jag hur ansvariga har tänkt....
Du kan vara lugn, det finns så klart en plan. Och bussarna är förvisso inte nya, men Nobina har faktiskt gjort en del saker med bussarna under åren. Så helt slut är de inte...
Citat från: Karsten skrivet 03 november 2018, 10:22:36 AM
Du kan vara lugn, det finns så klart en plan. Och bussarna är förvisso inte nya, men Nobina har faktiskt gjort en del saker med bussarna under åren. Så helt slut är de inte...
Nej, en gick oförskämt bra... ;)
Vilken av dem var det?
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 12:10:25 PM
Vilken av dem var det?
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
6484 vill jag minnas att den heter..
6624 var också rätt pigg och inte alltför vinglig tyckte jag.
Dessa kanske har fått nya motorer hos Nobina då.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredde skrivet 03 november 2018, 12:32:44 PM
6484 vill jag minnas att den heter..
Ska bli intressant att veta vilka som kommer tillbaka till Keolis från Nobina sedan.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 november 2018, 17:15:31 PM
Ska bli intressant att veta vilka som kommer tillbaka till Keolis från Nobina sedan.
Hittills har jag noterat att 6621-27 återkommit och förmodligen återfår sina gamla nummer.
Utöver dessa är det ett gäng Nobinabussar som troligen inte haft någon historia hos Keolis.
Dessa får nya nummer hos Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 20:04:27 PM
Hittills har jag noterat att 6621-27 återkommit och förmodligen återfår sina gamla nummer.
Utöver dessa är det ett gäng Nobinabussar som troligen inte haft någon historia hos Keolis.
Dessa får nya nummer hos Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Precis, större delen av sitt liv har de mig veterligen bott i Tyresö.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 20:04:27 PM
Hittills har jag noterat att 6621-27 återkommit och förmodligen återfår sina gamla nummer.
Utöver dessa är det ett gäng Nobinabussar som troligen inte haft någon historia hos Keolis.
Dessa får nya nummer hos Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Finns det några 'original'-66xx kvar hos Keolis annars?
6648-49 har varit hos Keolis hela tiden, men det är de enda jag kommer på på rak arm.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: homer skrivet 02 november 2018, 22:49:09 PM
Börjar med att konstaterar att det är en kvalitetssänkning för både förare och kunder i Nacka och Värmdö. bussar som förpassats av Nobina, som aldrig har renoverats osv. dessa vagnar är inte att jämföra med keolis B9:or som har fått nya motorer samt ny inredning.
vad gäller placering vore de mest logiskt att placera dessa i Björknäs eftersom alla andra Volvo B9or är placerade där och sen flytta ut lika många scanior till Charlottendal. men va vet jag hur ansvariga har tänkt....
Då jag antar att detta är bussar som finansierats av SL som Nobina inte längre velat hyra lär det vara en bra affär för nästkommande hyresman då hyran för de avskrivna bussarna inte lär vara speciellt hög idag.
Så länge man klarar sig utan annat än normalt underhåll vill säga men jag antar på samma sätt att detta endast är en billig tillfällig lösning för bägge parter till dess "nya" bussar kan levereras eller så.
Nobina har redan ersatt dessa och Keolis behövde fler bussar för att klara utökningarna som SL beställde till T19, men vill av förklarliga skäl helst inte köpa nya bussar med tanke på den återstående avtalstiden.
Dessa bussar blev således en bra kompromiss för både SL och Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 20:04:27 PM
Hittills har jag noterat att 6621-27 återkommit och förmodligen återfår sina gamla nummer.
Utöver dessa är det ett gäng Nobinabussar som troligen inte haft någon historia hos Keolis.
Dessa får nya nummer hos Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Mumma
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Fredde skrivet 03 november 2018, 20:16:24 PM
Precis, större delen av sitt liv har de mig veterligen bott i Tyresö.
Hej!
Pratar vi om Nobina 6084-6098, 6152-6156 och här?
Citat från: Bese001 skrivet 03 november 2018, 10:06:45 AM
Hej!
Nu när Ulf stängt butiken på SBH (tråkigt men fullt förståeligt) så få vi vagnlistenördar hjälpas åt så gott det går här på forumet.
Gällande de nya Tyresöscaniorna så får mitt bidrag bli denna lista på "troliga" regnr (Förreggade enl SBH sen en tid).
Jag har hittat 41 st (skulle det inte var 42?). 14 av dem är påställda reggade på Tyresö men 3878 är det enda vagnsnr som är säkert.
Då kör jag:
Avställda "troliga": AFD 338, AJS 297, APZ 047, CBX 166, CUF 080, EDO 019, EJP 507, GSA 678, GXW 535, KGJ 586, OKS 931, OZY 899, RAK 322, RCL 271, RMO 267, RUT 748, SHL 631, SLS 214, SNK 670, TBR 256, TDD613, TDG 274, UCS 832, WSN 899, XOO 318, ZOU 731.
TOTALT 26 ST
3867, 3869, 3871, 3872, 3873, 3874, 3975,3876, 3877, 3878, 3879, 3880, 3881, 3884, 3893 är i trafik tillhörandes Handengaraget. 3867-3907 är det som skall komma, 4-6 stycken ska till Tyresö, resten till Handen
Påställd med vagnsnr: CML 312, VAGNSNR 3878
Påställda saknar vagnsnr: DGX 881, EDR 929, ERY 014, FJN 846, HAW 889, HDT 956, HTU 851, HUX 799, LOW 964, PSL 773, TCC 484, XER 288, ZUH 632
TOTALT 13 ST
Fyll på nu med vad ni vet!
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 14:08:45 PM
6624 var också rätt pigg och inte alltför vinglig tyckte jag.
Dessa kanske har fått nya motorer hos Nobina då.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Dessa vagnar som flyttats är Nobina 2515-2517, 2527-2532 (f.d Keolis 66XX). Får inte dessa nummer 6481-6488?? Om han kört 6484 menar jag
De individer som har ett förflutet hos Keolis återfår sina ursprungliga nummer medan de som tidigare bara körts hos Nobina får nya nummer i 64xx-serien hos Keolis.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2018, 21:57:13 PM
6648-49 har varit hos Keolis hela tiden, men det är de enda jag kommer på på rak arm.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Ska man vara krass så inser jag att övningsbussarna (och även de ordinarie som är kvar i Dalarna) i 667X och 668X finns ju kvar också, även om de är Scania istället =)
Ja, det har du förstås rätt i, de tänkte jag inte på.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Keolis 6620 står för tillfället i Falun. (Nobinanumret 2528 står kvar och det sitter en lapp i framrutan med texten "Keolis inv. nr 6620".) En annan likadan står i Borlänge men jag vet inte vilket nummer den har.
Dessa bussar är i Dalarna högst tillfälligt och ska användas för att köra dubbleringar fram till 7 december. Efter det utgår jag ifrån att de körs tillbaka till Stockholm. (Dalatrafik har gett dispens för att använda dessa bussar tillfälligt.) Jag antar att detta beror på viss fordonsbrist just nu. Efter 9 december kommer det tyvärr att ske en viss trafikminskning i Falun så då blir det lättare att få ordinarie bussar att räcka till.
Citat från: pn81 skrivet 05 november 2018, 16:33:17 PM
Keolis 6620 står för tillfället i Falun. (Nobinanumret 2528 står kvar och det sitter en lapp i framrutan med texten "Keolis inv. nr 6620".) En annan likadan står i Borlänge men jag vet inte vilket nummer den har.
Dessa bussar är i Dalarna högst tillfälligt och ska användas för att köra dubbleringar fram till 7 december. Efter det utgår jag ifrån att de körs tillbaka till Stockholm. (Dalatrafik har gett dispens för att använda dessa bussar tillfälligt.) Jag antar att detta beror på viss fordonsbrist just nu. Efter 9 december kommer det tyvärr att ske en viss trafikminskning i Falun så då blir det lättare att få ordinarie bussar att räcka till.
Den andra är 6619 och de rullade upp dit i slutet på förra veckan.
Citat från: ks skrivet 05 november 2018, 08:28:22 AM
Dessa vagnar som flyttats är Nobina 2515-2517, 2527-2532 (f.d Keolis 66XX). Får inte dessa nummer 6481-6488?? Om han kört 6484 menar jag
6484 = 6087
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 01 november 2018, 06:26:16 AM
Hej alla
Har du nogle reg.nr. på dom.
Svenn Erik
Hej igen
Är der stadig ingen som har inventarnr. på dom nya??
Svenn Erik
3867 FJN846
3869 ZUH632
3871 LOW964
3872 HTU851
3874 DGX881
3875 YEL248
3878 CML312
3881 XER288
3894 GSA678
Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2018, 00:11:48 AM
Det var en hoppig serie
Jag antar du var ironisk? Serien består av alla bussar 3867-3907 men Fredriks lista är de han känner till reg nr på.
Citat från: Walter skrivet 22 november 2018, 06:35:11 AM
Jag antar du var ironisk? Serien består av alla bussar 3867-3907 men Fredriks lista är de han känner till reg nr på.
Handlade nog om hoppighet i reg-nr, inget annat.
3867 FJN846
3868 ?
3869 ZUH632
3870 ?
3871 LOW964
3872 HTU851
3873 EDR929
3874 DGX881
3875 YEL248
3876 TCC484
3877 HDT956
3878 CML312
3879 PSL773
3880 ERY014
3881 XER288
3882 ?
3883 ?
3884 HAW889
3885 ?
3886 ?
3887 ?
3888 ?
3889 ?
3890 ?
3891 ?
3892 OKS931
3893 HUX799
3894 GSA678
OZY 899
XOO318
UCS832
SLS214
CBX166
TDG274
KGJ 585
TDD613
RAK322
RMO265
CUF080
SNK670
TBR256
AJS297
RCL271
EDO019
APZ047
RUT748
AFD338
GXW535
EJP507
SHL631
WSN899
ZOU731
Svenn Erik
[/quote]
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 23 november 2018, 19:16:34 PM
3867 FJN846
3868 ?
3869 ZUH632
3870 ?
3871 LOW964
3872 HTU851
3873 EDR929
3874 DGX881
3875 YEL248
3876 TCC484
3877 HDT956
3878 CML312
3879 PSL773
3880 ERY014
3881 XER288
3882 ?
3883 ?
3884 HAW889
3885 ?
3886 ?
3887 ?
3888 ?
3889 ?
3890 ?
3891 ?
3892 OKS931
3893 HUX799
3894 GSA678
OZY 899
XOO318
UCS832
SLS214
CBX166
TDG274
KGJ 585
TDD613
RAK322
RMO265
CUF080
SNK670
TBR256
AJS297
RCL271
EDO019
APZ047
RUT748
AFD338
GXW535
EJP507
SHL631
WSN899
ZOU731
Svenn Erik
Alla finns på http://phototrans.eu/table.php?operator=10282 med reg-nr och inv.nr.
Hej alla og KS
Tak for hjälpen, det var bra.
Svenn Erik
Hur högt upp går serien? Såg 3905 och en till (ev. 3907) igår hos Scania...
Citat från: Fredde skrivet 04 december 2018, 12:31:06 PM
Hur högt upp går serien? Såg 3905 och en till (ev. 3907) igår hos Scania...
3907 är den sista
Citat från: ks skrivet 23 november 2018, 23:21:54 PM
Alla finns på http://phototrans.eu/table.php?operator=10282 med reg-nr och inv.nr.
Tack för länken, fast 3868 uppges ha reg-nr S-8DVL.
--------------
Mycket luckor i 35-serien, finns väl en massa vagnar i Kallhäll i den serien? Ser också att 3557 och 58 redan slopats/avreggats, vad hände med dem? Ursäkta sidospåret.
Såg i senaste Veckobrevet att Björknäs ska få åtta "nya" bussar inför tidtabellsskiftet. Följande B9 som kommer från Nobina har fått rampplats. (Keolis inv.nr.)
6486
6487
6490
6491
6495
6497
6498
6499
Jag klagar inte över att få ännu några B9S att köra. :)
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 07 december 2018, 18:24:36 PM
Såg i senaste Veckobrevet att Björknäs ska få åtta "nya" bussar inför tidtabellsskiftet. Följande B9 som kommer från Nobina har fått rampplats. (Keolis inv.nr.)
6486
6487
6490
6491
6495
6497
6498
6499
Jag klagar inte över att få ännu några B9S att köra. :)
//R
Underbart <3
Citat från: Robert Brink skrivet 07 december 2018, 18:24:36 PM
Såg i senaste Veckobrevet att Björknäs ska få åtta "nya" bussar inför tidtabellsskiftet. Följande B9 som kommer från Nobina har fått rampplats. (Keolis inv.nr.)
6486
6487
6490
6491
6495
6497
6498
6499
Jag klagar inte över att få ännu några B9S att köra. :)
//R
samtidigt kommer c:a 14 scania led att flyttas till Charlottendal från Björknäs och SSV. vilka vet vi på måndag...
Citat från: Robert Brink skrivet 07 december 2018, 18:24:36 PM
Såg i senaste Veckobrevet att Björknäs ska få åtta "nya" bussar inför tidtabellsskiftet. Följande B9 som kommer från Nobina har fått rampplats. (Keolis inv.nr.)
6486
6487
6490
6491
6495
6497
6498
6499
Jag klagar inte över att få ännu några B9S att köra. :)
//R
Men vad är det för konstiga hopp i numreringen?
Citat från: virtual1 skrivet 07 december 2018, 21:19:31 PM
Men vad är det för konstiga hopp i numreringen?
de andra numren kommer dyka upp på andra ställen
Citat från: virtual1 skrivet 07 december 2018, 21:19:31 PM
Men vad är det för konstiga hopp i numreringen?
De överhoppade kanske redan finns? Har inte så bra koll känner jag.
Det är nog så att några av bussarna som Keolis köpt av Nobina inte kommer att användas i trafik.
Det köptes trots allt runt 30 bussar har jag för mig medan det uppskattade behovet är runt 15-20. Mellanskillnaden är alltså antingen vagnreserv eller reservdelsförråd alternativt en kombination av dessa.
Således kan det bli en del luckor i serien om det faller bort några på vägen.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Vi med kamera får ta det som kommer förbi..
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 december 2018, 09:35:54 AM
Det är nog så att några av bussarna som Keolis köpt av Nobina inte kommer att användas i trafik.
Det köptes trots allt runt 30 bussar har jag för mig medan det uppskattade behovet är runt 15-20. Mellanskillnaden är alltså antingen vagnreserv eller reservdelsförråd alternativt en kombination av dessa.
Således kan det bli en del luckor i serien om det faller bort några på vägen.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Här hade vi några till nummer iofs:
Nobina 6097 > Keolis 6493
Nobina 6098 > Keolis 6494
Nobina 6130 > Keolis 6444
Nobina 6153 > Keolis 6496