Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Utöver att norrort får Vallentuna grus, så är det ju samma storlek som alltid? Och Vallentuna grus ligger ju mer passande under norrort än under Märsta.

Ersa

Det är inte enbart storleken som styr efterfrågan och stridsvilligheten i domstol. Även de varierande uppläggen med olika grader VBP, samt genomförandet att upphandla intilliggande områden samtidigt.
Att områdena är lika stora som alltid är givetvis också en faktor att man även fortsättningsvis enbart får bud från storbolagen som numera väldigt gärna överklagar upp till högsta instans.

buskörare

Ja, det kan jag tänka mig gör sitt till. Det blir ju nästan i praktiken 1 stort område om avtalen ser lika ut. Jag är inget fan av hög andel VBP (70% VBP i åtminstone E35 har jag hört), ser inget positivt för resenärerna i det. Men jag ser inte mycket positivt i små områden heller, åtminstone inte för oss som kör.

Lars-Håkan_E

Att få prövningstillstånd i HFD är fruktansvärt svårt, då ska det ha hänt något anmärkningsvärt i tidigare instanser.

Eventuellt prövningstillstånd lär beslutas innan vintern.

Ersa

Jaha, då kan vi stryka midsommar 2022 som trafikstart då, utan blir gissningsvis mera åt hösten 2022 då. Vilket kanske är en fördel. Det är inte alltid som det varit helt perfekt att byta operatör mitt i sommaren, under semestrar och i samband med ett tidtabellsbyte.

Bussmicke

Får ändra rubriken till Rött ljus igen.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Rubriken i startinlägget kompletterat, så att denna tråd kan fortsätta höra till Kammarrättens beslut.

Ersa

Angående Vallentuna tätort som kommentades ovan, så ligger denna depå inte alls bäst under något annat område, utan skulle kunna upphandlas separat, med sisådär 25-30 fordon med 660-667 samt 524 (som borde få stomlinjestatus). Att man flyttar ansvaret för depån från Märsta till Täby är bara en tvångstanke från regionens sida, för att behålla stordriften, och stänga ute medelstora svenska företag. Dvs i princip bibehålla oligopolet med ett fåtal stora utländska företag för sin trafik.
Det kan ju faktiskt visa sig att en mindre eller medelstor operatör skulle kunna klara av uppdraget galant, så är väl lika bra att inte ge nån annan än de tre-fyra största chansen?

Detta har vi diskuterat förr, och jag får alltid mothugg av stordriftsvännerna. Antagligen för att denna idé är ett hot mot nuvarande enda tillåtna modell och tankesätt.
Att Vallentuna förr varit ett eget område, vilket fungerade utmärkt, vill man inte heller tala högt om idag.

igel

Utan att diskutera huruvida det ska vara stordrift eller inte, så kan man ju konstatera att även trafiknämnden har konstaterat att E20 som område inte gav de synergier som man hoppats på.

Ersa

Ja, vi har definitivt nått vägs ände gällande de förväntade synergierna. Men samtidigt blir det en enda stor operatör i hela norra delen av länet, på nivåer det inte varit sedan SLL körde i egen regi.
Ska bli intressant att se om detta verkligen leder till några direkta förbättringar för skattebetalare, resenärer och anställda.

buskörare

Så för att jag anser att all trafik i Vallentuna bör köras av samma bolag, så är jag "stordriftsvän"?

Ersa

Om man anser att Vallentuna måste fortsätta att tillhöra ett angränsande storområde, vilket det inte gjorde tidigare, på Tusses och Swebus tid... ja, vad är man vän av då? Lokalt företagande?

Fredrik Gelin

Fast Swebus var väl ett storföretag redan när de hade depån på Tellusområdet i Vallentuna ungefär där Lidl ligger idag?

Går man ytterligare några år längre bak i tiden var det ju olika entreprenörer på 661 och gruslinjerna runt Markim och Orkesta.
Sedan kom Linjebuss och "förstörde" det fria lokala företagandet genom att köpa upp de mindre bolagen antar jag.

Visserligen är det inte självklart att en större operatör är bättre än en mindre på att köra buss, men jag tror att det är knepigare för ett mindre företag att beskriva sin verksamhet på ett professionellt sätt utifrån beställarnas bedömningssystem vilket tillsammans med priset är det som avgör vem som får uppdraget.

Jag tycker att TF/SL varit relativt förskonade från överklaganden tidigare, så att det sker nu är väl ett tecken på att konkurrensen hårdnat och att man vill få prövat om allt verkligen gått rätt till sett från respektive perspektiv.
Det var ju också en bidragande orsak till att  upphandlingarna söder om Stockholm blev uppskjutna för att undvika att det blir överklagat även där.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2021, 18:00:36 PM
Om man anser att Vallentuna måste fortsätta att tillhöra ett angränsande storområde, vilket det inte gjorde tidigare, på Tusses och Swebus tid... ja, vad är man vän av då? Lokalt företagande?

Ja Tusse minns jag, tog kort på honom framför bussen innan han körde sista turen från Vallentuna 1991 (tror jag det var)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Fast om du läser ordentligt och tänker efter lite, så har jag aldrig skrivit måste  ;)

Jag vet inte vem Tusse är, men 2021 handlar det om vilket storområrde det ska höra till, vilket jag anser bör vara norrort snarare än Märsta. Jag har inte skrivit nått alls om att Vallentuna inte får vara eget.