SL H41 4558

Startat av Hasse L, 10 mars 2021, 20:40:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Under perioden när 4558 var stationerad i Söderhallen användes den sannolikt huvudsakligen i Muskötrafiken samt vid behov till abonnering.
Anledningen till att den tidigt flyttades till Lidingö var antagligen behovet av ytterligare en abonneringsvagn där och då helst i Lidingöfärger.

Det finns även ett par kuriösa historier som handlar om denna 4558 med vissa inslag av möjlig skröna.  ;)

Nummer 1: Jag arbetade under sent 70-tal med en kollega som även var extraförare i Björknäs och hans berättelse var:

Det saknades en gång en buss ute i Björknäs som ingen visste var den var någonstans (4558). Men så hade en Björknäsförare fått syn på den ute på Lidingö och det menades på att man där hade annekterat bussen självsvåldigt och han hade även att berätta; "Dom j***arna hade till och med lackat om den i sina egna färger!"  :o

Nummer 2: Gamla Björknäsföraren J L berättade vid ett tillfälle följande:

Under den senare perioden när bussen var tillbaka i Björknäs råkade 4558 köra in i en annan buss bakifrån på Stadsgårdsleden. Den hamnade i verkstan där den reparerades och när den skulle lackas i fronten berättade verkstadspersonalen för J L att fronten tyvärr skulle bli helröd utan den cremegula midjelinjen. Den gula färgen man hade tillgång till var den kraftigare gula BSBV-färgen som ju inte skulle passa riktigt. Berättaren J L bad då att få låna verkstadens slängbil, en VW pickup, och åkte iväg på eget bevåg till ICA ute vid Årsta partihallar i avsikt att fråga om de möjligen kunde ha lite ICA-gul färg över som troligen skulle passa bättre på 4558 än den BSBV-gula. Bussen måste ju bli snygg och proper igen, lite kaffebröd kunde det väl vara värt, tyckte J L!
Och jodå, det gick vägen, färgburken togs med tillbaka till Björknäs och 4558 fick åter sin cremegula midjelinje i fronten...  :)

mvh K R

Bussmicke

#16
Jag jobbade på Ica lagret i Årsta partihallar på 2000-talet

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.