En Malågodsare/Vilhelminatradare har rullat ut..

Startat av Greger Larsson, 09 januari 2011, 13:04:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

PDS421 tillhör numera Wist Last&Buss efter att senaste nio åren rullat mellan Umeå och Dorotea/Vilhelmina. Dessförinnan var det Skellefteå-Malå som trafikerades. Bilden nedan togs 5/7 1993 då den stod vid Svensk Bilprovning och väntade på invägningen.


Ersa

Härlig bild på en klar favorit! :D

Undra vad som nu kommer att hända med dessa sista "mega-godsare"? Jag skulle gärna vilja se en sådan (denna eller Marcussons Wiima) sparad hos t.ex Spårvägssällskapet, men tydligen får man så hygglig ersättning i inbyte för dem att det blir svårt för Spårvägssällskapet att matcha Wist.


Bussmicke

Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

#4
OM min plånbok bara varit stor nog skulle den bussen ha kunnat stå hemma hos mig om en vecka...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2011, 18:37:24 PM
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.

Det var nog den, ja:




Jacob med C

Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2011, 18:37:24 PM
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.
Den gick oftas ifrån Umeå klockan 10.00 på linje 14 imot Vilhelmina.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jesper Persson

På den trafik som KR nu kör. Ingen som fångat KR bussen på bild?

Greger Larsson

Citat från: Jesper Persson skrivet 09 januari 2011, 22:08:52 PM
På den trafik som KR nu kör. Ingen som fångat KR bussen på bild?

Det är väl en tillfällig buss som rullar just nu? Specialbygget som ska komma är nog inte klart än på ett tag.
Vi saknar väl f ö också rapporter om de nya bussarna/trafiken på "Umeå södra" som kommit igång nu efter nyår.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2011, 22:20:04 PM
Det är väl en tillfällig buss som rullar just nu? Specialbygget som ska komma är nog inte klart än på ett tag.
Vi saknar väl f ö också rapporter om de nya bussarna/trafiken på "Umeå södra" som kommit igång nu efter nyår.

Jaså, så det kommer ett ny storgodsare? Kan det bli en Volvo 9700?
"Umeå södra", vilka linjer var det nu igen?

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2011, 22:56:40 PM
Jaså, så det kommer ett ny storgodsare? Kan det bli en Volvo 9700?
"Umeå södra", vilka linjer var det nu igen?

1: Ja(vet ej fabrikatet)
2: 105, 126-135 utom 131-132

RoggaBoy

Citat från: Jacob med C skrivet 09 januari 2011, 22:01:51 PM
Den gick oftas ifrån Umeå klockan 10.00 på linje 14 imot Vilhelmina.

10.10 för att vara korrekt.  ;)

RoggaBoy

Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2011, 18:37:24 PM
Nice, så blank o fin. Måste varit samma buss? som jag jagde i Vännän för snart 3 år sedan.
Vi diskuterade då hu den körde och det var i nån form av triangel den gick i.
Jag prickade in det på kvällen i Vännäs vid 19:30-20:00-tiden på en linje 14 Tror jag det var. Minns inte säkert åt vilket håll den då körde.

Vännäs på kvällen så var den på väg till Umeå för att övernatta å åka tillbaka 10.10 dagen efter.

RoggaBoy

Åkte med denna buss sista gången den 29/12 men ser fram emot en ny buss!

RoggaBoy

Citat från: Jesper Persson skrivet 09 januari 2011, 22:08:52 PM
På den trafik som KR nu kör. Ingen som fångat KR bussen på bild?

Det är KR 60 som rullar på linjen som vikarie. Det är säkert någon som har den på bild, men skillnaden är att dekalen "Länstrafiken Z" är borttaget på sidorna så klart.