165:an

Startat av AKO, 03 mars 2017, 16:39:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

Några Büssingar på linje 165 vid Högdalen respektive Liljeholmen den 28 mars 1983.
H32 4215 by AKO, on Flickr
H32 4253 by AKO, on Flickr

HJP

****
Kul med bilder från Liljeholmen, som är så totalt förändrat.
Väcker också gamla minnen, från min tid vid Nybodahallen.

Ulf Berlin

Oj vad trevligt:)
När döptes 195 om till 165,ty det kan inte ha varit länge det gick Bussingar på 165an?
165E till Ekensberg var intressant bara det./Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 mars 2017, 11:59:27 AM
Oj vad trevligt:)
När döptes 195 om till 165,ty det kan inte ha varit länge det gick Bussingar på 165an?
165E till Ekensberg var intressant bara det./Ulf

Hösten 1979 bytte 195 nummer till 165.

Leyland

#4
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2017, 12:05:53 PM
Hösten 1979 bytte 195 nummer till 165.

Så rätt så, närmare bestämt 11 oktober. Detta var när den stora omnumreringen skedde av alla SL nattlinjer, vars 10-talssiffra nu alltid skulle bli/vara "9".

I Stockholms ytterstadsförorter hade tidigare principen varit, så långt som möjligt det gick konsekvent, att 10-talssiffran knöts till aktuell tunnelbanelinje.

I anslutning till denna omläggning skapades även nattlinje 790 mellan Skanstull och Slussen, fast på ca 2 timmar och inte 5 minuter. Det fanns några turer som gick hela vägen och nästan alla garage söder om söder delade på turerna. Och lucianatten 1981 fick man uppleva en H34 på en heltur. På den tiden sattes ofta skräpvagnar ut på de nätter när det förelåg hög risk för vandalisering av vagnarna.

Lars-Håkan_E

Jag slapp dock uppleva H34 på 790, H32 däremot inträffade vid minst ett tillfälle runt 1982-83.

Annars var det normalt i huvudsak Scania som gällde på 790 efter att CR 112 levererats i stort antal, för Söderhallens tur H11 även om någon av provbussarna H10 6545-46 kunde förekomma.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2017, 12:05:53 PM
Hösten 1979 bytte 195 nummer till 165.
Även 190 & 193 eller var det senare ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Citat från: Bussmicke skrivet 04 mars 2017, 15:25:45 PM
Även 190 & 193 eller var det senare ?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Samtidigt.

Bussmicke

Tack för svar

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Så även linje 192 till 162.

Linje 191 var redan nattlinje.

194 var nedlagd sedan 1978 på hösten, men återuppstod som nattlinje 1979 i oktober.


Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 04 mars 2017, 17:28:01 PM
Så även linje 192 till 162.

Linje 191 var redan nattlinje.

194 var nedlagd sedan 1978 på hösten, men återuppstod som nattlinje 1979 i oktober.

Gamla 194 var det den som gick Farsta-Högdalen?

Leyland

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2017, 18:05:29 PM
Gamla 194 var det den som gick Farsta-Högdalen?

Ja, och från början Fagersjö-Högdalen (tidigt 60-tal)

rengmark

Till skillnad mot västerort och innerstan kördes efter högertrafikomläggningen H23, H24 och H30 från Nyboda. Kommer inte ihåg hur de H32 som senare kom till Nyboda användes i början. Det var en sorgens dag när H30-raketen försvann och ersattes av H32 som knappt orkade upp för backarna på båda sidor om järnvägsbron i Västberga.
Några extraturer på 195an kördes med Leyland. Kommer också ihåg att satt man på bakersta stolsraden i H32 fick man nästan alltid sitta framåtböjd pga. åverkade ryggstöd.

Railmaster

Ribborna som saknas i fronten på 4253 hade jag på väggen i mitt pojkrum när bilden togs! Fick dem vid en ändhållplats av en förstående förare! :)

Carl

Citat från: Bussmicke skrivet 04 mars 2017, 15:25:45 PM
Även 190 & 193 eller var det senare ?
Citat från: Leyland skrivet 04 mars 2017, 17:22:23 PM
Samtidigt.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 mars 2017, 17:22:45 PM
Tack för svar

Nja, inte riktigt när det gäller just 190 och 193.

Från oktober 1979 fanns enligt det nattbusshäfte som SL då gav ut följande nattbusslinjer i 190-serien i söderort:
191 Svedmyra-Högdalen (trafikerades endast fram till kl 02)
194 Bagarmossen-Gullmarsplan-Årsta-Telefonplan-Liljeholmen (Hornstull efter kl 02)
199 Hornstull-Fruängen-Älvsjö-Högdalen-Farsta (före kl 02 endast Högdalen-Farsta)

När nattbusstrafiken lades om hösten 1993 pga. ändrad nattrafik i tunnelbanan, delades linje 199 upp i två linjer. Dels linje 190 Liljeholmen/Hornstull-Älvsjö-Farsta-Gullmarsplan, och dels 192 Liljeholmen/Hornstull-Fruängen-Älvsjö-Gullmarsplan.

Linje 193 (Sergels torg-Farsta strand) startade först i samband med den stora nattbussomläggningen 1997.