4 x Scania-Vabis

Startat av Greger Larsson, 15 januari 2017, 15:55:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Två av Norrlandskustens långlinje CF-ar i Umeå i mitten på 60-talet. T h Burträsk Busstrafik Sc-V B65 och G A Johansson Sc-V B63


Ulf Berlin

Underbar miljöbild.
(AC 290 finns inte med på SBH)/Ulf

Peter Öden

Hej !

Norrlandskustens långlinje CF vad hade dessa för stolstyp ? Arlandastolar ?

Mvh Peter Ö

baklastaren

Fin bild. Visade den för en släkting född 1950 som är född och uppvuxen i Botsmark (bussen längst till höger). Den buss han minns att de oftast åkte var "Storsävarträskarn" som var hälften buss/hälften gods.

/baklastaren

Greger Larsson

Citat från: Peter Öden skrivet 16 januari 2017, 08:38:58 AM
Hej !

Norrlandskustens långlinje CF vad hade dessa för stolstyp ? Arlandastolar ?

Mvh Peter Ö

Nej, Arlanda var väl fasta stolar? Nktf hade fällbara, 43 sittplatser-

Citat från: baklastaren skrivet 16 januari 2017, 10:07:57 AM
Fin bild. Visade den för en släkting född 1950 som är född och uppvuxen i Botsmark (bussen längst till höger). Den buss han minns att de oftast åkte var "Storsävarträskarn" som var hälften buss/hälften gods.

/baklastaren

Skulle man åka till Botsmark var det nog oftast Burträskbussen eller Expressen(Storsävarträsk) som gällde. G A Johansson(senare Lövångers Trafik) på bilden gick via Sävar-Gravmark

Bo L

Det är sällan man behöver komplettera Greger Larsson, men G A Johansson körde aldrig Botsmarkarn'.  Det var J G Lindgren, som hade den koncessionen. Efter att som pionjär dragit igång lokaltrafik i Umeå ägnade sig Johansson enbart åt linjen Obbola-Umeå, som man delade med J G Lindgren.  I början på 1960-talet tog J G Lindgren över G A Johanssons bolag, och drog ned på turerna Obbola-Umeå.  Då kom denna "Obbolabuss" till användning på Lindgrens Botsmarkslinje. J G Lindgren hade också koncession på en linje Skellefteå- Umeå (som man samkörde med J&R Säfsten?) och en linje Nordmaling-Umeå. Sedan undrar jag om Burträskbussarna hade en linje till Skellefteå vid den här tiden? Hade inte Linjebuss en tur som gick vid 14-tiden, när bilden är tagen?

Greger Larsson

Citat från: Bo L skrivet 18 januari 2017, 16:23:45 PM
Det är sällan man behöver komplettera Greger Larsson, men G A Johansson körde aldrig Botsmarkarn'.  Det var J G Lindgren, som hade den koncessionen. Efter att som pionjär dragit igång lokaltrafik i Umeå ägnade sig Johansson enbart åt linjen Obbola-Umeå, som man delade med J G Lindgren.  I början på 1960-talet tog J G Lindgren över G A Johanssons bolag, och drog ned på turerna Obbola-Umeå.  Då kom denna "Obbolabuss" till användning på Lindgrens Botsmarkslinje. J G Lindgren hade också koncession på en linje Skellefteå- Umeå (som man samkörde med J&R Säfsten?) och en linje Nordmaling-Umeå. Sedan undrar jag om Burträskbussarna hade en linje till Skellefteå vid den här tiden? Hade inte Linjebuss en tur som gick vid 14-tiden, när bilden är tagen?

Då får jag tacka för kompletteringarna!
Vad gäller G A Johansson och J G Lindgren så kom bådas rörelser så småningom i Lövångers Trafiks ägo och AC239 var registrerad på G A Johanssons Åkeri fram till att Lövångers tog över. Men du har helt rätt i att det var J G som hade Botsmarkslinjen.
Har tyvärr inget årtal på bilden men med tanke på CF:arna troligen -63 eller möjligen -64. Burträsk Busstrafik avgick väl 14.30 mot Skellefteå, tror inte Linjebuss hade någon Hägglundare med den utseendet. I och för sig fick dom så småningom när Burträskbolaget införlivades..