Volvo på öde motorväg

Startat av Greger Larsson, 27 mars 2016, 10:33:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

SL H81 6734 på Tyresövägen 26/9 1984:


Lars-Håkan_E

Strax innan hpl Sandåkraskolan (senare N:a Sköndal) på inväg

Peter Rost


Carl

Citat från: Peter Rost skrivet 27 mars 2016, 16:31:21 PM
Trevligt! Linje 803?

//Peter

I princip samma linjesträckning som 873 har idag, fast när bilden togs vände linjen vid Skanstull istället för vid Gullmarsplan.

Linje 803 bytte nummer till 873 i samband med att den blev regional stomlinje och började trafikeras med blåa bussar. Årtalet minns jag inte, men det borde ha varit någon gång mellan 2001 och 2005.

Lars-Håkan_E

Citat från: Carl skrivet 28 mars 2016, 17:59:47 PM
I princip samma linjesträckning som 873 har idag, fast när bilden togs vände linjen vid Skanstull istället för vid Gullmarsplan.

Linje 803 bytte nummer till 873 i samband med att den blev regional stomlinje och började trafikeras med blåa bussar. Årtalet minns jag inte, men det borde ha varit någon gång mellan 2001 och 2005.

2001

Greger Larsson

#5
Ingen har kommenterat bussen ifråga, men visst var det ganska ovanligt med H81 på 800-linjer? Jag antar att några kom dit efter att sista frontmotorbussarna utmönstrats? Annars hörde väl vagntypen i det längsta hemma i norr och väst även om några hamnade i Björknäs.

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 28 mars 2016, 21:20:19 PM
Ingen har kommenterat bussen ifråga, men visst var det ganska ovanligt med H81 på 800-linjer? Jag antar att några kom dit efter att sista frontmotorbussarna utmönstrats? Annars hörde väl vagntypen i det längsta hemma i norr och väst även om några även hamnade i Björknäs.

Östra distriktet dit både Björknäs och Bollmora hörde hade hyfsat många H81:or och även ett par H82, Västra:s H81/H82 försvann i o m stora leveranser av Säfflebussar och i början på -80 talet fanns nog bara några tillhörande Märsta kvar.

Greger Larsson

I Vesslas bildsamling är det väldigt tunnsått med H81 på 800-linjer, däremot finns en del från Slussen, men övervägande är från 600-linjer.

Peter Rost

Värmdö och Björknäs H81-82 slopades vår/försommar 1985, om jag minns rätt.

//Peter

Ulf Berlin

Bilden måste vara tagen en mycket tidig morgon m h t
"bristen" på vanliga bilar?/Ulf

WalleW

På tal om brist...
...men nu i mitt fall brist på minne... :-\
Hur vanliga var H81 i "oxblods-kostym"..?

/   M v h   Walle

Fredrik Klint

Absolut inte 100% komplett och felaktigheter kan förekomma, men jag har uppgift om att 15st H81 kan ha haft sin SJ-lack ända fram till utrangering.
Följande ska vara säkra: 6716, 6721, 6729, 6731, 6750, 6753, 6755, 6762, 6766 och 6767.
Följande kan ha blivit rödmålade på senare år, dock orange när skriften "SL´s bussar 1981" gavs ut: 6742, 6746, 6748, 6749 och 6794.
(Ytterligare vagnar fanns som anges som "SJ" år 1981 men som senare blev oxblodsröda enligt uppgifter och foton).

Liksom H80 fanns det lite olika varianter, de första som blev oxblod hade grått tak. Därefter erhöll de rött tak vid ommålning och sista varianten som skådas på bilden innebar även helröda dörrar.

Lars-Håkan_E

Östra distriktet var ju mer inriktade på att lacka om jämfört med Norra distriktet

WalleW

Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 april 2016, 23:49:36 PM
Absolut inte 100% komplett och felaktigheter kan förekomma, men jag har uppgift om att 15st H81 kan ha haft sin SJ-lack ända fram till utrangering.
Följande ska vara säkra: 6716, 6721, 6729, 6731, 6750, 6753, 6755, 6762, 6766 och 6767.
Följande kan ha blivit rödmålade på senare år, dock orange när skriften "SL´s bussar 1981" gavs ut: 6742, 6746, 6748, 6749 och 6794.
(Ytterligare vagnar fanns som anges som "SJ" år 1981 men som senare blev oxblodsröda enligt uppgifter och foton).

Liksom H80 fanns det lite olika varianter, de första som blev oxblod hade grått tak. Därefter erhöll de rött tak vid ommålning och sista varianten som skådas på bilden innebar även helröda dörrar.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2016, 09:28:31 AM
Östra distriktet var ju mer inriktade på att lacka om jämfört med Norra distriktet

Jag tackar de citerade herrarna för informationen.
Jag känner igen flera av inventarie-numren från min första Råsta-tid, särskilt (6)731 som då var övnings-vagn med dubbelt Pys-Pys
broms-kommando...
"Femma-nolla, femma-nolla, mina damer och herrar, inte fortare nu...", sa Sune Nilsson när han satt med högerhanden på spaken och
"små-pyste" lite när vi övnings-körde... :)

Fredrik Klint

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 april 2016, 09:28:31 AM
Östra distriktet var ju mer inriktade på att lacka om jämfört med Norra distriktet

Inte riktigt min uppfattning, jag vill ha det som att norra med Enebyberg och senare Åkerby var flitiga att lacka om CF:ar och H80, men även H81.