Volvo B58 i Jakobsberg 1981

Startat av Göran B, 02 maj 2015, 17:36:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran B

Ännu en gång har en buss slunkit in på en av mina järnvägsbilder. Sommaren 1981 i Jakobsberg. Vagnen identifierad som ALC775 (1967).
Ingen höjdarbild, men den visar lite av hur Jakobsbergs bussterminal såg ut på den tiden.



Staffan Sävenfjord

Fd SJ Buss 0864 och när bilden togs SL H80 6864. En mycket trevlig bussmodell som närmade sig pension när bilden togs. Volvo B58 med Hägglunds-kaross. Bussen har fortfarande kvar sin SJ-färg. En del men långt ifrån alla hann lackeras om SL oxblodsrött.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Denna(nya)plattform invigdes 1980 och då flyttades även bussterminalen som innan dess låg på höger sida
vid gamla stationshuset som syns längst t h i bild./Ulf

Nico

Härlig miljöbild från en plats som jag passerade då och då. Ser ut som vagnen var skyltad 550. Även då vill jag minnas att den andra ändhållplatsen var Tenstaplan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 maj 2015, 17:41:55 PM
Fd SJ Buss 0864 och när bilden togs SL H80 6864. En mycket trevlig bussmodell som närmade sig pension när bilden togs. Volvo B58 med Hägglunds-kaross. Bussen har fortfarande kvar sin SJ-färg. En del men långt ifrån alla hann lackeras om SL oxblodsrött.

Busstypen var hållbar och med den tidens mått krångelfri, däremot något olämplig för modern förortstrafik med tanke på avsaknaden av riktig styrservo, snabba bakdörrar som stängde med ett ljudligt "klonk" var däremot ett stort plus :-)

Den sista bussen av denna typ utgick väl 1987 från Kallhällsdepån för att ersättas med Scania 112

Mr U

Var växellådan fyrstegs Wilson med norrlandsväxel?

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr U skrivet 03 maj 2015, 12:24:31 PM
Var växellådan fyrstegs Wilson med norrlandsväxel?

Ja och nej :-)

groenis

En mycket tacksam vagntyp att köra , jag blev inte störd av att det "bara" var 80 kilos styrservo
och som svar till Nico det stämmer att 550 bara gick Jakobsberg - Tenstaplan via Viksjö
Norrlandsväxel var väl bara "hundburarna" på Arlanda som hade

/Lennart