1963 Volvo B635 max hastighet angivet av Volvo eller SKV?

Startat av Dyna, 01 augusti 2014, 09:21:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dyna

Hej

Frågan är ju i ämnes rubriken. Det handlar naturlightvis om att vi försöker PB klass reg besiktiga vår gamla buss med "ursprugliga" däcken som bara är godtjända för 110kmh. Undantag finns att däcken skall klara den av tillverkaren angivet max hastighet, så är detta ex 100Kmh då behöver inte däcken klara mer än 110kmh.

MVH Dyna

PS: Ursäkta för den mycket dålig svenskan. Vi har varit utan för rikets gränser i 20 år och det är först nu jag skriver något på svenska.

Dyna

Tror vi är ok med däcken.

Enligt TSFS 2013:63

----
Däck

Krav avseende hastighet
12 § Personbil som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare och utryckningsfordon, ska ha däck dimensionerade för fordonets maximala hastighet.
På övriga personbilar behöver de inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim eller för däck av typen Reinforced 170 km/tim.
13 § Däck på annan bil än personbil, samt på släp- och efterfordon som dras av bil som är av 1969 eller senare års modell, ska vara dimensionerade för den högsta hastighet som fordonet får framföras med, dock inte högre än fordonets maximala hastighet.
14 § Fordon av 1968 eller tidigare års modell, ska ha däck som ur hastighetssynpunkt är likvärdiga med dem som fanns på fordonet vid typbesiktningen eller första registreringsbesiktningen.
15 § Vinterdäck för personbil och lätt lastbil ska vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.
Nationellt godkända fordon som tagits i bruk före den 1 januari 2002 samt fordon med C- eller LT-däck, behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.
----

Paragraf 14 är vad jag tror som räddar oss, jag är ju ganska säker att bussen inte hadde  högfarts däck vid typbesktningen.


MVH Dyna

PS: Sorry for cross posting

Björn Forslund

Men bussen blir omtypad till PB så jag är inte så säker på att du slipper undan. Jag vet andra som åkt på att skaffa nya däck som är godkända för 120 när de typat om buss till PB. De har fått höra att fordonets teoretiska toppfart saknar betydelse.
Tror nog det är bäst att du frågar innan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 augusti 2014, 12:15:34 PM
Men bussen blir omtypad till PB så jag är inte så säker på att du slipper undan. Jag vet andra som åkt på att skaffa nya däck som är godkända för 120 när de typat om buss till PB. De har fått höra att fordonets teoretiska toppfart saknar betydelse.
Tror nog det är bäst att du frågar innan.

Har en gammal kollega som har en B715 som typades om från lastbil till Pb II i våras, den går inte fortare än 75 km/h men däck godkända för minst 120 krävdes.

Ang rubriken så angav knappast chassi eller karosstillverkaren någon max hastighet.

Dyna

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 14:03:02 PM
Har en gammal kollega som har en B715 som typades om från lastbil till Pb II i våras, den går inte fortare än 75 km/h men däck godkända för minst 120 krävdes.

Ang rubriken så angav knappast chassi eller karosstillverkaren någon max hastighet.

Men chassi eller karosstillverkaren har nog åtminstone anget däcks typ vid första inregistrering eller typningen.  Man undrar ju nu var dom typ intygen finns arkiverade, i och för sig är det nog ganska ointeresant eftersom den garanterat inte var typad med däck som var godtjända för 120kmh. Med det kan nog vara bra med typintyget fär att vara säker på det.

Vad du säger är att vilken bil man än typar in även mycket gamla bilar ska ha däck godkända för 120kmh viket verkar orimligt.

+++

Har nu just pratat med Transport Styrelsens "Regler or Lagar" team eller vad man nu skall kall dom. Jag pratade med en Hans som arbetate med dessa lagar och han tolkdade det som att "14 § Fordon av 1968 eller tidigare års modell, ska ha däck som ur hastighetssynpunkt är likvärdiga med dem som fanns på fordonet vid typbesiktningen eller första registreringsbesiktningen." är den som Bilprovingen skall rätta sig efter.

Nu är detta dock inte dessama som att dom gjör det och han sa att det kan vara bra att ta med sig föreskriften. Men han sa att detta var dock ingen garanti, bilprovingen kan fortfarande tolka det olika och då får man tydligen överklaga. 

Jag kan nog tänka att det hela varierar mellan olika besiktnings företag och olika besiktnings män. 

MVH Dyna





Björn Forslund

Ditt fordon typades som "buss" från början. När du typar om till PB innebär det att du teoretiskt får köra 120 km/h med fordonet i Sverige. Alltså måste du ha däck som klarar denna hastighet.
Den här frågan har många haft uppe tidigare.

Dyna

Hej

Jo jag är nog inte dum jag förstår vad du säger. Jag har också läst detta i olika forum, det är ju därför jag vill låna/hyra däck. Jag anser dock att det antagligen är fel och borde överklagas. Jag antar att expelvis att de inte tolkar det så vid en första inregistreing an en T-Ford från 1918 även om denna också kan teoretiskt får framföras i 120kmh.  Jag luskar vidare och kommer tillbaka.

MVH Dyna

Dyna

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 augusti 2014, 14:03:02 PM
Har en gammal kollega som har en B715 som typades om från lastbil till Pb II i våras, den går inte fortare än 75 km/h men däck godkända för minst 120 krävdes.

Ang rubriken så angav knappast chassi eller karosstillverkaren någon max hastighet.

Kan jag fråga vad för hjul och fäljar han använde vid registreringen.

MVH Dyna


Björn Forslund

Citat från: Dyna skrivet 01 augusti 2014, 15:45:42 PM
Hej

Jo jag är nog inte dum jag förstår vad du säger. Jag har också läst detta i olika forum, det är ju därför jag vill låna/hyra däck. Jag anser dock att det antagligen är fel och borde överklagas. Jag antar att expelvis att de inte tolkar det så vid en första inregistreing an en T-Ford från 1918 även om denna också kan teoretiskt får framföras i 120kmh.  Jag luskar vidare och kommer tillbaka.

MVH Dyna

T-Forden klarar sig eftersom det inte finns anledning att typa om den. Det är många som har stött o blött den har frågan om däcken. Myndigheterna är inte alltid helt logiska, det gäller ju f ö även fenomenet PB klass II där personer helt utan vana från tunga fordon plötsligt kan dra iväg med något med kanske 25 tons totalvikt...
Men vi följer givetvis med intresse dina mödor i frågan. Däck finns att köpa även det kanske kostar en slant.

Dyna

Citat från: Björn Forslund skrivet 01 augusti 2014, 15:52:39 PM
T-Forden klarar sig eftersom det inte finns anledning att typa om den. Det är många som har stött o blött den har frågan om däcken. Myndigheterna är inte alltid helt logiska, det gäller ju f ö även fenomenet PB klass II där personer helt utan vana från tunga fordon plötsligt kan dra iväg med något med kanske 25 tons totalvikt...
Men vi följer givetvis med intresse dina mödor i frågan. Däck finns att köpa även det kanske kostar en slant.

Hej,

Jo vi  kommer hålla er updaterade. Vi kommer också kolla överklagnings förfarandet eftersom jag förstår att det inte är en enkel affär. Det kan till läggas att vi har viss erfarenhet att dra tvistemål till domstols och vinna tvisten, detta var dock i annat EU land. Bilprovingen är dessutom inte en myndighet, utan en affärsdrivade veksamhet som  akiditerats av Swedac (Swedac är en myndighet).

Läser du förårdnandet, så har det inger att gjöra med om typning eller inte.  Dessutom så håller inte såda argument för teoretiskt sett kan du ju typa om buss registrerad 1918 TT-Ford till PB Klass 2, eller en 1925 år Chevy Panelvan LB reggad till PB klass 1 osv.   

Förordnandet styr vad krav som gäller oavsett om du besiktigar, typar om eller inte. förornandet skall avvändas till exempel av polisen när de kontrolerar ett fordon. Du kommer då till paragraf 12 viken är gällande eftersom det var en LB kommer nu bli PB så PB togs i bruk efter 1996. Så däcken måste altså var godkända för maxhastigheten (inte max tilllåtna hastigheten på det svenska vägnätet) dock högst 180kmh (runflats 170).

Efter som föjande paragrafer i stycket kan åsidosätta föregånde paragrafer så läser vi vidare, paragraf 13 gäller inte PB så nästa är 14.  Paragraf  14 gäller all fordons typer viken totalt åsidosätter paragraf 12.

Det är ganska kristall klart och borde vara mycket enkelt att överklaga och ta up i en domstol. Jag skall dock forska om det finns andra förordingar eller tilllägg ändringar till förordningar som åsidsätter det.

MVH Dyna

PS: Vad är bult mönsteret på min buss i specen från volvo framgår inte detta ET framgår inte häller. Än så länge ar jag inte hittat några 20" däck som är godkända för 120khm eller högre.

PS: Fenomenet PB klass II är inte ett fenomen utan bara ett resultat av att lagar inte kan åberopas retroaktift.

Lars-Håkan_E

Citat från: Dyna skrivet 01 augusti 2014, 15:47:23 PM
Kan jag fråga vad för hjul och fäljar han använde vid registreringen.

MVH Dyna

Jag ska kolla upp detta, bak var det i a f Uniroyal som fanns i 20" med grovt drivmönster.

Tror han fick borra om fälgar eller om han skar ut centrum också....

Björn Forslund

Citat från: Dyna skrivet 02 augusti 2014, 09:48:11 AM
Hej,

Jo vi  kommer hålla er updaterade. Vi kommer också kolla överklagnings förfarandet eftersom jag förstår att det inte är en enkel affär. Det kan till läggas att vi har viss erfarenhet att dra tvistemål till domstols och vinna tvisten, detta var dock i annat EU land. Bilprovingen är dessutom inte en myndighet, utan en affärsdrivade veksamhet som  akiditerats av Swedac (Swedac är en myndighet).

Läser du förårdnandet, så har det inger att gjöra med om typning eller inte.  Dessutom så håller inte såda argument för teoretiskt sett kan du ju typa om buss registrerad 1918 TT-Ford till PB Klass 2, eller en 1925 år Chevy Panelvan LB reggad till PB klass 1 osv.   

Förordnandet styr vad krav som gäller oavsett om du besiktigar, typar om eller inte. förornandet skall avvändas till exempel av polisen när de kontrolerar ett fordon. Du kommer då till paragraf 12 viken är gällande eftersom det var en LB kommer nu bli PB så PB togs i bruk efter 1996. Så däcken måste altså var godkända för maxhastigheten (inte max tilllåtna hastigheten på det svenska vägnätet) dock högst 180kmh (runflats 170).

Efter som föjande paragrafer i stycket kan åsidosätta föregånde paragrafer så läser vi vidare, paragraf 13 gäller inte PB så nästa är 14.  Paragraf  14 gäller all fordons typer viken totalt åsidosätter paragraf 12.

Det är ganska kristall klart och borde vara mycket enkelt att överklaga och ta up i en domstol. Jag skall dock forska om det finns andra förordingar eller tilllägg ändringar till förordningar som åsidsätter det.

MVH Dyna

PS: Vad är bult mönsteret på min buss i specen från volvo framgår inte detta ET framgår inte häller. Än så länge ar jag inte hittat några 20" däck som är godkända för 120khm eller högre.

PS: Fenomenet PB klass II är inte ett fenomen utan bara ett resultat av att lagar inte kan åberopas retroaktift.

Tror nog att flera överklagat detta tidigare. PB klass II har funnits ett bra tag vid detta laget. Vad gäller hastighet så är det olika gränser för bussar och personbilar, därav kravet på däcken. Men lycka till med överklagandet.