Återfunnen bild

Startat av Mr G, 05 maj 2014, 11:58:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Bläddrade lite i min saliga mammas gamla fotoalbum, och där bland alla familjebilder fanns den här bilden. En av de försvunna bilderna! Så jag scannade in papperskopian, och kvalitén blir förstås inte den bästa. Jag har själv kopierat bilden i mörkrum en gång i tiden, det var kul men omständligt, men resultaten var väl inte alltid så lysande. De här åren (1968-1969) plåtade jag rulle efter rulle i svartvitt, men kopierade väldigt få av alla bilder. Kopieringen var det dyraste i kedjan, så det fick anstå. En film kostade drygt 4 kronor ( t ex Tri-X), framkallning av rullen på Broddmans 1:60, och skrev man nollan lite slarvigt på antal kopior man ville ha av varje bild kunde man med tur få en rulle kopierad gratis, när det visade sig att de hade kopierat i onödan. Nästan alla dessa filmrullar från 68-69 saknar jag än, men hoppas ännu få se innan snickaren kommer.

Johan Skyttes väg, 1968 eller 1969

吉先生

Leyland

Tack Mr G för ännu en trevlig och återfunnen bild.


Railmaster

Noterar den gamla SS-topptavlan! Hur länge överlevde de?

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 05 maj 2014, 15:35:31 PM
Noterar den gamla SS-topptavlan! Hur länge överlevde de?

Jag uppmärksammade den också. En förklaring kan vara att det är en provisorisk hållplatsstolpe.
Men hur var det vid Dagen H, fick alla hpl SL-topptavlor eller endast de med linjeförändringar? Minns inte just nu.

/Gunnar

Mr G

Jag vill minnas, rätt eller fel, att det inte gjordes aktiva byten av topptavlorna den 3 september 1967 vid de hållplatser där det fanns skyltar som gick att använda. Man hade väl nog att stå i ändå. Hur länge det sen fanns gamla SS-tavlor kvar vet jag inte, men det kanske går att få fram av bilder från den här tiden. Att det är en provisorisk hållplatsstolpe här tror jag inte har någon betydelse. Topptavlan lär väl ha flyttats tillfälligt från den ordinarie stolpen en tid. Tveksamt att man skulle ha täckt över den ordinarie tavlan, och hämtat ut en annan från ett skyltförråd nånstans.

吉先生

John

Var det inte så att man ändrade från SS till SL före dagen H? Har för mej att jag hört att det fanns någon A25 mustang med SL märke? Eller är jag helt ute och cyklar ???

Railmaster

Man bytte från SS till SL 1 januari 1967 men man brydde sig inte om att märka om de fordon som ändå skulle slopas vid högetrafikomläggningen. De fanns mycket riktigt en mustang med SL märke, men var det inte en A27?

Mr H

Citat från: John skrivet 05 maj 2014, 20:54:49 PM
Var det inte så att man ändrade från SS till SL före dagen H? Har för mej att jag hört att det fanns någon A25 mustang med SL märke? Eller är jag helt ute och cyklar ???

Inte så farligt  ;D. Det var en A27-mustang nummer 497 som var SL-märkt. Den stod länge i Hammarby och kom i trafik igen till allmän förvåning tämligen nära inpå avställningen av litt A27. Det fanns en mycket bra sidobild på den vid Slussen i en Trafikalmanacka för några år sedan. A27 494 var också en kuriositet då den hade ett vagnsnummer av Göteborgsmodell (med skuggade större siffror).

Mr H

AGR

Citat från: Mr H skrivet 05 maj 2014, 23:16:41 PM
Inte så farligt  ;D. Det var en A27-mustang nummer 497 som var SL-märkt. Den stod länge i Hammarby och kom i trafik igen till allmän förvåning tämligen nära inpå avställningen av litt A27. Det fanns en mycket bra sidobild på den vid Slussen i en Trafikalmanacka för några år sedan. A27 494 var också en kuriositet då den hade ett vagnsnummer av Göteborgsmodell (med skuggade större siffror).

Mr H

A27 497 användes en gång på linje 26 tur 17. Linje 26 tur 17 gick den gången med A27 497 och  B25 1497. 497 hade kvar fästen för utvändigt solskydd viket givetvis utnytjades.
MVH AGR