2 gamla bussar i Västerdalarna

Startat av j-a, 25 december 2013, 22:58:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Har rotat i min fars album igen och hittat dessa bilder

W2921 plogbussen ;) mellan Torgås och Rörbäcksnäs vintern 1947

W 608 och W 2921 utanför bussgaraget i Torgås :)  (nuvarande Bondasgården alldeles vid rv66) mot Sälen

W 608  Volvo årsmodell 1937 köptes begagnad av G.H.Persson i Torgås från Ölands järnvägar AB 1945 eller 1946

W 2921 Volvo årsmodell 1939
:) :)

Ulf Fernestad

Lite uppgifter som jag har genom Stig i Sjuntorp.
W 608 fd. F 7287 en Vo B11, 1937  chnr: 95190,  90hk. tjv. 4280,  27+4pl. avf.-59
W 2921  Vo B11,  1940  chnr: 95808,  90hk.  tjv. 4770,  29pl.  avf.-52
Härliga bilder J-A, gäller naturligtvis även GDG bussar som kommer då och då från dej och din far

BengaB40

Hej! Alltid trevligt med gamla torpedbussar! Fick som passagerare uppleva någon/några av GDG:s  B11:or i Arvika på slutet av 40-talet, minns bl.a. den stora spaken ovanför vindrutorna som föraren öppnade/stängde dörren med!  Hälsn. BengaB40

Stefan P

Hej

Tack för bilder, så man får hur det såg ut innan vart född.
Till frågan var det vanligt att bussen hade snöplog och har det funnits på senare år?

mvh Stefan P

BengaB40

Hej! Ja, bilden av Volvobussen med plog var intressant! Verkar inte helt fel under snörika vintrar och torpedtypen var väl lämplig med detta verktyg när vägverkets lastbilar inte räckte till för alla uppdrag kan man tänka! Det jag minns av de hårda vintrarna i Kilsbergens omnejder på 50-talet var snökedjorna på busshjulen och vv:s ploglastbilar typ Volvo långnos som alltid höll farlederna öppna i.a.f. till Örebro, men kanske hade postdiligenserna norröver ett styvt jobb med plogning?!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Finns några uppgifter om karossfabrikat? W 2921 har vindruteparti inkl positionsljus, skylt och det lilla luftintaget vid torpeden som förekom på den tidens bussar från Åhlunds i Eskilstuna, men det skulle kanske också kunna vara en Arvika.
Mvh Jan G

Åkarns Kalle

Plogbuss det funderade jag på för någon vinter sedan ;) ....i vinter har det inte varit ett sådant behov ;)

Fina bilder......
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

bilomnibussen

Sätter nog en krona på att W2921 har en Åhlundskaross. Stämmer även med dekorlisterna på sidan.
Mvh Jan G