4 st bilder på FD SL Buss 5424

Startat av Christer K, 12 oktober 2012, 06:20:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Här kommer 4 st bilder på FD SL buss 5424 hos Kelois i Odensbacken





// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Peter Öden

Hej !

Vad gjorde den där ??

Mvh Peter Ö

Ted Selander

Den undergår reparationsarbeten, vilkas närmare natur jag inte känner. Ett visst samarbete med SSS förekommer, när ledig verkstadskapacitet finnes.

Joakim Wahlberg

Den transporterade även luftbälgar till 5294 som skulle bytas vid verkstaden i Odensbacken.
Tack för bilderna! :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Silo

Bussen står i Odensbacken för reparation av dålig gång i motorn. Trevligt att det finns en bussnackare till här i omgivningen!
/TS

bobo l

Men vad är det där för en mojäng? Ingen H59-a väl?   *grubblar*   År det en sån där Mälarövariant av go-carten?

Karsten

Citat från: bobo l skrivet 18 oktober 2012, 20:23:00 PM
Men vad är det där för en mojäng? Ingen H59-a väl?   *grubblar*   År det en sån där Mälarövariant av go-carten?

Jo, det är en sån där H59-mojäng.

bobo l

#7
Citat från: Karsten skrivet 18 oktober 2012, 20:26:10 PM
Jo, det är en sån där H59-mojäng.

Men det är nått som känns galet. H59 hade väl en slags "skorsten" i ena bakre hörnet, nån plåtpåbyggnad som stack upp över takrundningen? *grubblar fortfarande*

Karsten

Ja du, jag hittar inga bra bakifrånbilder på H59or att jämföra med. Men för 5424:s del är inga modifieringar gjorda i konstruktion och utseende (mer än ny lack) sedan den togs ur trafik I Söderhallen 1994.

Cero

Citat från: Karsten skrivet 18 oktober 2012, 20:55:44 PM
Ja du, jag hittar inga bra bakifrånbilder på H59or att jämföra med. Men för 5424:s del är inga modifieringar gjorda i konstruktion och utseende (mer än ny lack) sedan den togs ur trafik I Söderhallen 1994.

Hängde inte lådan på taket ihop med någon slags modifiering (elgas?) som gjordes på de flesta H59:orna?

K R

Hej!

I en tidigare tråd diskuterades ombyggnaden av H59 till H59A, där en av förändringarna var att lådan/"skorstenen"
försvann i takets bakre högra hörn. Illustreras med lämpliga bilder:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50322.0

De tidiga serierna H59; 4996-5005 och 5066-5075 hade f ö en annorlunda, lite större låda som framgår av bilderna i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40530.0

mvh K R