2 x H20 (van Hool)

Startat av Hasse L, 29 september 2012, 18:01:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


FPF 505 - Volvo B58 / van Hool 1977 - SL 5345.

5345 kom så småningom (när?) att överföras till Råstagaraget för en längre karriär.


DNK 788 - Volvo B58 / van Hool 1977 - SL Buss AB 5358.

5358 tillhörde länge garaget i Vaxholm, men hamnade till slut(?) i Nybodahallen för att förstärka ledbussbeståndet under en period av ersättningstrafik för Nynäspendeln, här på linje 873 Skogås - Gullmarsplan. Den blekta fronten var ett gott kännetecken på vagnar stationerade i Vaxholm. När bilden togs var vägmätarställningen 127 077 mil.

Peter Rost

Trevligt! Har för mig att H20 flyttades norrut, i samband med leveranserna av de nya H22:orna (Volvo B10M) våren 1980.

/Peter

Fredrik Klint

Citat från: Peter Rost skrivet 29 september 2012, 20:55:35 PM
Trevligt! Har för mig att H20 flyttades norrut, i samband med leveranserna av de nya H22:orna (Volvo B10M) våren 1980.

/Peter

Och varför kan man undra? Lite favorisering av vissa garage? Istället för att då Råsta fick H22 så fick man bättre begagnat.
H20 fanns även i Södertälje som nya, halvt bortglömt det också.

Robban

Mmmm alltid trevligt med en gammal H20, nära på bästa modellen som funnits  :)

Så lite nördfrågor,
Man tog ju bort dom nedre strålkastarna/dimljusen fram rätt tidigt, var det p.g.a stenskott så att dom gick sönder alldeles för ofta? men jag har undrat över varför fälgen längst bak byttes ut, den lite mera ekerformade från fabrik på tidiga bilder försvann och en slätare kom till, varför blev det så? kan det ha varit så att den inte passade på någon annan bussmodell och att SL ville ha en enhetlig som man kunde montera på alla bussar?

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

John

Jag har hört någonstans att man bytte till starkare axlar längst bak. Och på köpet fick man dom bättre fälgarna dessa som satt orginal trilexfägar tror jag dom hette va inte så lätta att få dit utan att det blev obalans det va bara en fälgbana som sattes fast med ett gäng klor. Bussing hade samma fälgar och dom va det ofta obalans på.

John.

Robban

Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

SL i Wien

Fanns det en speciell anledning för den bleka fronten på Vaxholmxbussarna?
Eller var det på grund av de långa distanserna på motorvägen?

H20 var alla utrustade med en 4 växlad Wilson såvitt jag kan minnas - fans det inte även en med en 4/5 växlad Allison ? (Eller var det en H57 Wiima?)

Tack för svaret

MvH Markus

Hasse L

Citat från: SL i Wien skrivet 02 oktober 2012, 10:10:58 AM
Fanns det en speciell anledning för den bleka fronten på Vaxholmxbussarna?
Eller var det på grund av de långa distanserna på motorvägen?

H20 var alla utrustade med en 4 växlad Wilson såvitt jag kan minnas - fans det inte även en med en 4/5 växlad Allison ? (Eller var det en H57 Wiima?)

Tack för svaret

MvH Markus
Har för mig att bussarna stod parkerade med fronten mot söder. Kunde det vara enda orsaken?

En H57 Wiima med Allison kommer jag ihåg, var det 5040 eller möjligen 5045? H20 kände jag sämre till.

/Hasse

John

Ja H20 va väl alla fyrväxlade. Men H21 hade väl Wilson med Norrland? Lite osäker på dom sista som va någon slags reserv utan godutrymme 5414 5415 dom va väl placerad i Waxholm?

John.

SL i Wien

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 oktober 2012, 22:34:51 PM
Har för mig att bussarna stod parkerade med fronten mot söder. Kunde det vara enda orsaken?

En H57 Wiima med Allison kommer jag ihåg, var det 5040 eller möjligen 5045? H20 kände jag sämre till.

/Hasse

Tack för svaret!

MvH Markus

SL i Wien

Citat från: John skrivet 03 oktober 2012, 00:46:47 AM
Ja H20 va väl alla fyrväxlade. Men H21 hade väl Wilson med Norrland? Lite osäker på dom sista som va någon slags reserv utan godutrymme 5414 5415 dom va väl placerad i Waxholm?

John.
Tack för svaret!

MvH Markus

Nisse Bökelund

Hej. Tidigt på våren 1977 (tror jag ) så var ner till Kungälv och hämtade H20 5344. Min syster bodde då i Göteborg dit jag gjorde en avstickare.
Hon bodde på Virvelvindsgatan så det var ganska lämpligt att ställa bussen på Vågmästarplatsen så länge. Så nu undrar jag om någon gammal GS förare
kanske var där och såg en "röding" bland dom blå. Det var i allafall många på stan som reagerade när dom såg en SL buss. Jag hade nog gjort detsamma om
en GS buss dykt upp i Stockholm.

Jag är väldigt dålig på datum och årtal, men jag tror att H20 5344 var kvar på Råsta så länge jag var där för att sedan hamna i Kalhäll.
Vidare öden är för mig okända (jag tror jag har sett en bild på den på någon 600 linje ev Norrtälje eller Rimbo ). Nisse.

Greger Larsson

Citat från: Robban skrivet 30 september 2012, 20:43:40 PM
Mmmm alltid trevligt med en gammal H20, nära på bästa modellen som funnits  :)

Så lite nördfrågor,
Man tog ju bort dom nedre strålkastarna/dimljusen fram rätt tidigt, var det p.g.a stenskott så att dom gick sönder alldeles för ofta? men jag har undrat över varför fälgen längst bak byttes ut, den lite mera ekerformade från fabrik på tidiga bilder försvann och en slätare kom till, varför blev det så? kan det ha varit så att den inte passade på någon annan bussmodell och att SL ville ha en enhetlig som man kunde montera på alla bussar?

/Robban

Vad gäller lamporna nere på stötfångaren så var väl det varselljus som fick användas dagtid i stället för halvljus enligt den lag som kom i mitten av 70-talet. Jag antar att dessa togs bort och bussarna fick automatiskt halvljus istället så småningom. Sådan ombyggnad gjordes i alla fall hos andra bussbolag.

Lars-Håkan_E

Citat från: John skrivet 03 oktober 2012, 00:46:47 AM
Ja H20 va väl alla fyrväxlade. Men H21 hade väl Wilson med Norrland? Lite osäker på dom sista som va någon slags reserv utan godutrymme 5414 5415 dom va väl placerad i Waxholm?

John.

H20 hade 4 vxl Wilson, H21 utom de två sista hade 5 vxl Wilson (ingen Norrlandsväxel)

Lars-Håkan_E

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 oktober 2012, 22:34:51 PM
Har för mig att bussarna stod parkerade med fronten mot söder. Kunde det vara enda orsaken?

En H57 Wiima med Allison kommer jag ihåg, var det 5040 eller möjligen 5045? H20 kände jag sämre till.

/Hasse

Bägge två hade tidvis Allisonlåda som prov av Arbetsmiljöskäl.

Ett av de få problemen med H57:orna var körställningen på fordon som gick i tätorts/förortstrafik, det förekom även försök med att flytta spakstället.