Vykortsbussar(10): 1940-tal i Gävle

Startat av Greger Larsson, 17 mars 2012, 19:17:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Två SJ-bussar och en GDG:are på detta trevliga Gävlevykort:



Den vänstra (SJ-)bussen verkar ha reg nr C504 om kikar på kortet med lupp, den högra bussen ska vara X4497 som var en Sc-V från 1937 som GDG övertagit från Olof Andersson i Järbo:


Icke identifierbar SJ-buss med reservdörr(?) baktill på höger sida:

Peter Öden

Hej !

Det var trevliga bilder som visades, har ej sett dem förut. Man kommer ihåg denna busstation mitt i centrum som fungerade
som sådan en bit in på 1972.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Det är verkligen trevligt med dessa gamla vykort, som har både hög upplösning och många intressanta detaljer. Jag fastande för texten uppe på det stora huset i bakgrunden: SPARAD PENNING ÄR  SOM VUNNEN DUBBELT VÄRD OM ÄDELT BRUKAD. Det måste väl röra sig om ett bankpalats?

bilomnibussen

Den högra SJ-bussen, med reservdörr baktill, borde kunna vara en Scania-Vabis/Hägglund från omkring 1938.
Mvh Jan G

Anders Noren

Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 mars 2012, 14:16:05 PM
Det är verkligen trevligt med dessa gamla vykort, som har både hög upplösning och många intressanta detaljer. Jag fastande för texten uppe på det stora huset i bakgrunden: SPARAD PENNING ÄR  SOM VUNNEN DUBBELT VÄRD OM ÄDELT BRUKAD. Det måste väl röra sig om ett bankpalats?

Sparbankshuset, ritat av riksdagshusarkitekten Aron Johansson. Senast det var bankverksamhet i huset var väl när Stadshypotek huserade där fram till i början av 1990-talet. Sparbanken flyttade ut 1964. En annan Johansson-byggnad som innan ombyggnaden 1958 var nästan identisk med sparbankshuset i Gävle är sparbankshuset på Fredsgatan 9 i Stockholm, idag en del av regeringskansliet.

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 18 mars 2012, 18:46:43 PM
Den högra SJ-bussen, med reservdörr baktill, borde kunna vara en Scania-Vabis/Hägglund från omkring 1938.
Mvh Jan G

Den där dörren längst bak på höger sida var ju förr obligatorisk (nödutgång) på den typen av bussar med bara en dörr. När försvann detta krav?