Vykort: Norrbro med gula och röda

Startat av Gunnar D, 04 oktober 2011, 17:51:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En vacker dag från något år kring skiftet 50/60-tal (1959?) fastnar både bussar från SJ (abonnemang?) och SS på denna vykortsbild från Norrbro.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Vilken fin mix av SS- och SJ-bussar! De gula säkert Scanior i B20 och/eller B60-serien! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Den främre "gulingen" skulle faktiskt kunna vara en Volvo B532 med Hägglundskaross från slutet av 40-talet, gissar samtidigt på en ASJ-kaross för Scanian bakom! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 04 oktober 2011, 19:26:27 PM
Hej igen! Den främre "gulingen" skulle faktiskt kunna vara en Volvo B532 med Hägglundskaross från slutet av 40-talet, gissar samtidigt på en ASJ-kaross för Scanian bakom! Hälsn. BengaB40

Tack för kompletterande uppgifter! Bilden är tagen tidigt en dag i maj/juni och de gula bussarna är nog från SJ Huddinge som kanske kör skolbarn till något evenemang.

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Hej! Den främre gulingen har en väldigt udda kaross i mina ögon. Inte en SJ standardkaross men vad? Och hur gammal?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 oktober 2011, 16:46:18 PM
Hej! Den främre gulingen har en väldigt udda kaross i mina ögon. Inte en SJ standardkaross men vad? Och hur gammal?
Mvh Jan G

Det djupare nerdragna fönstret bredvid föraren ser konstigt ut. Modifierad sen 40-tals-kaross efter krock?

BengaB40

Hej! Det var just det fönstret som fick mig att fundera över om inte den bussen kunde vara en av Volvo B532-bussarna som levererades till SJ omkring 1948. I filmen "Hon kom som en vind" från 50-talet förekommer SJ-953 Volvo B532 med ett sådant fönster! I SBH såg jag sedan uppgiften om Hägglundskaross. Framhjulsfälgen ser också mer ut som Volvo än Scania tycker jag, (har använt förstoringsglas)! Men säkert är i.a.f. att båda bussarna är av den största SJ-varianten i 40-tals stuk! Hälsn.BengaB40