Volvo på 63:an, i spårfil

Startat av Mr G, 17 maj 2011, 17:45:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Tyvärr inte på Hornsgatan, utan på någon gata i Götet, vad den nu kan heta. Året bör vara samma som inventarienumret på bussen.
吉先生

Rikard

Det här e före min tid men kan det vara Östra Hamngatan med Frihamnen längst bort?  I så fall är det bygget av Nordstans köpcentrum på höger sida, enligt Wikipedia så började det byggas 1967 dock, och Före detta Hasselbad huset längst bort på vänster sida med spetsiga taket.
Kan ha fel dock  ;-)
Rikard.

Mr G

Ja den platsen vill jag ha det till också, men jag blir osäker på årtalet. Bilden verkar ha hamnat i skräplådan, och fått diaramen långt senare. Informationen på diaramen säger 7.70??. Jag blir undrande pga av två saker. När lades spårvägstrafiken om så att linje 5 inte gick via Drottningtorget? Och den vita 142:an t v. När kom den grillen? Jag funderar om det trots allt inte rör sig om 1972 som bilden kan vara tagen. Fast om Nordstan började byggas 1967 känns 1972 som lite sent om man inte kommit längre än vad som syns på bilden.
吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 17 maj 2011, 18:17:04 PM
Och den vita 142:an t v. När kom den grillen?

Hej!

Den kom på 1971 års Volvo 140-modeller i De Luxe och Grand Luxe-utförande.
Ytterligare en -71 De Luxe syns i kön bakom den vita 142:an efter de två Oplarna varav den första är en Ascona,
en modell som även den hade premiär som årsmodell 1971.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 maj 2011, 18:17:04 PM
När lades spårvägstrafiken om så att linje 5 inte gick via Drottningtorget?

Det var sommaren 1971.
Kul att se bussen till Gårda på Östra Hamngatan mellan Lilla Bommen och Brunnsparken.

/Gunnar

Rikard

Citat från: Mr G skrivet 17 maj 2011, 18:17:04 PM
Ja den platsen vill jag ha det till också, men jag blir osäker på årtalet. Bilden verkar ha hamnat i skräplådan, och fått diaramen långt senare. Informationen på diaramen säger 7.70??. Jag blir undrande pga av två saker. När lades spårvägstrafiken om så att linje 5 inte gick via Drottningtorget? Och den vita 142:an t v. När kom den grillen? Jag funderar om det trots allt inte rör sig om 1972 som bilden kan vara tagen. Fast om Nordstan började byggas 1967 känns 1972 som lite sent om man inte kommit längre än vad som syns på bilden.

Nordstan invigdes 1972 enligt Wikipedia
  http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordstan
Rikard.