4 bubblor

Startat av Mr G, 15 februari 2011, 20:57:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G





Huddingevägen under ombyggnad. Snart ska den här biten ändra namn till Gamla Huddingevägen, men än är inte passagen över fältet klar, så genomfartstrafiken får köra genom Örby ett tag till. Men den nya biten av Magelungsvägen är redan klar och passerar utanför Örby och vidare på en lång bro över fältet. Nynäsbanans järnvägsövergång är ersatt av en viadukt, och Huddingevägen är befriad från bommarna som tidigare stoppade vägtrafiken i tid och otid. I samband med att den nya passagen under järnvägen byggdes flyttades också Huddingevägen en bit åt nordväst för att senare få anslutning direkt till den nya förbifarten över fältet. Vid tidpunkten för fotograferingen fick därför trafiken från Huddinge göra en knyck här och ta sig in på det som snart ska bli lugna gatan och byta namn till Gamla Huddingevägen,

Och linje 745 tommade fram och tillbaka mellan Huddinge och Juliaborg...
吉先生

TageK

Och idag ligger Mc Donalds nämast till vänster och Älvsjömässan längre bak till vänster..???

Mr G

Kanske läge att skicka ut Ersa på uppdrag. Verkar som om jag har stått på en kulle eftersom bilderna tycks tagna lite från ovan.
吉先生

TageK

Hej Mr G och tack för intressanta bilder!
Bakom din kamera tror jag att det idag ligger en av Stockholms större "sandlådor", man har stenkross och grushögar under Nynäsbanans bro över Huddingevägen.
Jag gissar att du stod på slänten med nuvarade "sandlådan" bakom ryggen.
Men, jag kan ju ha fel.
Mvh Tage

Rolf

Årtal? Gissar på 1972.

Gunnar D

#5
Tack,
Huddinge-CF och vit Dodge Lancer GT -62 är aldrig fel!

/Gunnar

Mr G

Citat från: Rolf skrivet 16 februari 2011, 09:11:01 AM
Årtal? Gissar på 1972.

Jag tror att det är 1970. Och så kollar jag i Hans Harléns bok, Stockholm från A till Ö - Söderort, och läser att Magelungsvägens bro öppnade 19.3.1971, att Huddingevägen fick planskild korsning med Nynäsbanan 1971, och även att förbifarten Örby Slottsväg - Nynäsbanan öppnade 1971. Bilden bör alltså vara tagen 1971.
吉先生

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 16 februari 2011, 10:12:08 AM
Tack,
Huddinge-CF och vit Dodge Lancer GT -62 är aldrig fel!

/Gunnar

Vad är det för fel på en Hammarby-Leyland då menar du?  :(
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 16 februari 2011, 12:10:14 PM
Vad är det för fel på en Hammarby-Leyland då menar du?  :(

Inget fel på den heller... :)

/Gunnar

Ersa

Året skulle kunna vara 1972, med tanke på reklamen för Ålandsbåten på bakstammen. Fartyg kan jag inget om, men en Googlesökning ledde mig till en debatt på Landgången som direkt berättar att M/S Bonanza levererades 1972 och redan från start hade reklam för 7-kronorskampanjen på sidan. Vidare står det även att M/S Bonanza bara fanns i tjänst en enda sommar hos Silja Line:

Debatt:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=15616.0

Bilder:
http://www.faktaomfartyg.se/bonanza_1972_b_5.htm
http://www.andimar.spanishspotters.com/ver_foto.php?fid=976

HJP

Citat från: TageK skrivet 15 februari 2011, 21:19:49 PM
Älvsjömässan längre bak till vänster..???
****
Förlåt en yngling, men den mässhall som ligger i Älvsjö, heter Stockholmsmässan, och ingenting annat.

HJP

Rolf

Min tanke om 1972 byggde på att det ser ut som om Volvo 144:an är en 71 el 72a. Svårt att se om dörrhandtagen är infällda el ej. Kom 1972. Främre bubblan är väl en 69 el 70a?

Mr G

Ja det kan nog vara 1972 då. Jag ser i boken att den nya delen av Magelungsvägen, mellan Huddingevägen och Rågsved invigdes först 1973. I två år fick alltså trafiken längs Magelungsvägen slå knut på sig själv här, och använda den gamla delen av Huddingevägen som förbindelse mellan Magelungsvägen och bron över fältet. Tittar man på spåren i asfalten ser man också att Magelungsspåren syns klart tydligare än Huddingespåren.

Det betdyder också att den mesta av trafiken som syns på bilden är trafik till och från Magelungsvägen. och inte trafik till och från Huddinge, eftersom leden över fältet troligtvis redan är öppnad.

Bilden är då tagen mellan den 19.3.1971 (bron öppnas) och den 2.6.1972 (Linje 745 läggs ned)
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 16 februari 2011, 19:37:24 PM
Bilden är då tagen mellan den 19.3.1971 (bron öppnas) och den 2.6.1972 (Linje 745 läggs ned)

Med hjälp av "Fakta om fartyg" kan vi kanske begränsa fototidpunkten ytterligare, om vi jämför med vad M/S Bonanza hade för sig vid den tiden.


  • 1972 02 17: Sjösatt.
  • 1972 05 12: Levererades. Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge.
  • 1972 05 13 - 1972 08 30: Utchartrad till Silja Rederiet Ab, Åbo, Finland. Insatt för Silja Line mellan Norrtälje - Mariehamn. Hade texten Sommarlinjen Norrtälje-Åland målat på skrovet.
  • 1972 09 - 1973 05: Insatt som lastfärja mellan Kanarieöarna till olika hamnar i Europa.
http://www.faktaomfartyg.se/bonanza_1972.htm

Så mellan 13 maj och 2 juni 1972 då? :)

Rolf

Detta är vad jag gillar med detta forum. Duktiga och kunniga medlemmar.

OT: Har nyss beställt Harléns bok från Bokus.