Volvo/Säffle i Falköping 1974

Startat av Gunnar D, 09 februari 2011, 11:35:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Under ett tåguppehåll i Falköping i okt 1974 tog jag denna bild. Jag kan inte finna bussen i SBH så jag undrar om någon kan berätta lite om den och dess historia.
OBS gatsoparen (tror jag) till höger!

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Hej

Trevligt. Det är en Volvo B655 med Säffle/Arvika kaross. Gammalt nr R234. Tillhörig Stadstrafiken i Falköping

Gunnar D

Tack för info!
Visste inte att det var en Arvikakaross men på Forumet lär man sig ofta mycket.

Mvh Gunnar

Mats Karlsson

Falköpings (kommunala) Lokaltrafik hade tre Volvo B65506 med Arvika-karosser:
R988   ECC918  ch.nr 655-2158, karossnr 103  år 1962, såld 1972 till Mariestad
R234   CCD054  ch.nr 655-2376, karossnr 116  år 1963, såld före 1977
R662   ECD912  ch.nr 655-2432, karossnr 120  år 1963, fanns kvar avställd 1977

Som komplettering(?) kom en ScV CF7657 år 1966 och som ersättare två Sc CR111M år 1976 resp 1977.

Sedan hann det komma en Sc CR112 år 1984 och en Volvo B10R/Säffle år 1988 innan Larssons Busstarfik i Främmestad tog över lokaltrafiken i Falköping 1989. Då sattes två nya Sc CN113 i trafik.

Trafiken i Falköping var inte mer omfattande på sin tid (70-80-talen) än att det gick åt två bussar över vinterhalvåret och en buss över sommarhalvåret. Den tredje bussen fungerade som extrabuss.

Gunnar D

Det kanske har nämnts här förut men hur/när skedde övertaget från Arvika till Säffle? Tycker mig ana Säffleemblemet på bussens front.

Mvh Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Gunnar D skrivet 11 februari 2011, 10:24:59 AM
Det kanske har nämnts här förut men hur/när skedde övertaget från Arvika till Säffle? Tycker mig ana Säffleemblemet på bussens front.

Mvh Gunnar
Det var 1950 som Höglunds i Säffle köpte karosserifabriken i Arvika och började producera bussar där på "Säffle-konceptet". Till att börja med stod det Arvika Karosseri i grillen på bussarna, men sedan bytte man till Säffle-emblemet. Endast några små exteriöra skillnader skvallrade därefter om att det var ett Arvika-bygge, förutom karosseriskylten inne i bussen.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 februari 2011, 11:02:05 AM
Det var 1950 som Höglunds i Säffle köpte karosserifabriken i Arvika och började producera bussar där på "Säffle-konceptet". Till att börja med stod det Arvika Karosseri i grillen på bussarna, men sedan bytte man till Säffle-emblemet. Endast några små exteriöra skillnader skvallrade därefter om att det var ett Arvika-bygge, förutom karosseriskylten inne i bussen.

Om man tittar på Arvikas egen karossnummerserie verkar det ha byggts relativt få bussar där? Hur länge pågick produktionen i Arvika?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2011, 11:31:55 AM
Om man tittar på Arvikas egen karossnummerserie verkar det ha byggts relativt få bussar där? Hur länge pågick produktionen i Arvika?
Från 1950 till 1967. Jag har inte lyckats få reda på hur många bussar som byggdes dessa år, men det var åtminstone ca 225 stycken.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 februari 2011, 18:48:00 PM
Från 1950 till 1967. Jag har inte lyckats få reda på hur många bussar som byggdes dessa år, men det var åtminstone ca 225 stycken.

Det ger ett snitt på ca 15 bussar per år. Styrde man över någon viss typ av busstillverkning dit eller blev det bara som det slumpade sig? Jag tänkte ifall Arvika var duktiga på mera luxuösa och komfortabla bussar, som GDG 1,5 plansbussen. Den är ju totalt olik de vanliga Säffleprodukterna från samma tid.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2011, 19:07:07 PM
Det ger ett snitt på ca 15 bussar per år. Styrde man över någon viss typ av busstillverkning dit eller blev det bara som det slumpade sig? Jag tänkte ifall Arvika var duktiga på mera luxuösa och komfortabla bussar, som GDG 1,5 plansbussen. Den är ju totalt olik de vanliga Säffleprodukterna från samma tid.
Jo, helt rätt. Under 1950-talet lät Höglunds bygga främst turistbussar i Arvika, men även stadsbussar och linjevagnar byggdes. Kanske var det så att de senare var lite annorlunda specade än de bussar som byggdes i Säffle. Tillverkningen verkade upphöra omkring 1955/56, eller i varje fall gå ned på mycket kraftig sparlåga. Högsta karossnr som jag har hittat för denna period är nr 66, så max 70 byggda bussar under 1950-talet kan kanske vara en hyfsad gissning. När beslutet kom 1962 om övergång till H-trafik drogs tillverkningen igång igen i Arvika, eftersom bussbeställningarna då steg kraftigt. Karossnr 101-257 verkar ha byggts åren 1963-67, dvs 157 bussar. Tillsammans blir det ca 225 bussar.

Björn Forslund

Aha, var Arvika en självständig tillverkare som utförde legojobb åt Säfflefabriken? Vad byggde man i övrigt under de perioder när inga bussar tillverkades?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2011, 19:33:24 PM
Aha, var Arvika en självständig tillverkare som utförde legojobb åt Säfflefabriken? Vad byggde man i övrigt under de perioder när inga bussar tillverkades?
Verkstaden i Arvika var väl ett dotterbolag, vill jag minnas. Förutom busskarosser byggdes skåpbyggnationer på lastbilar och lastbilssläp.

Gunnar D

Jag tackar för all kompletterande info!

Mvh Gunnar

yngrot

Trevligt ,jag kommer ihåg att Borås Lokaltrafik hade lite samarbete med Falköping på den gamla goda tiden ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina