205 - en snibb och en återvändare

Startat av Gunnar D, 05 februari 2011, 09:46:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Dagen till ära kunde jag inte låta bli att visa denna bild från Ropsten april 1976.
Snibb-H30 och f.d. H25 5522 som för tillfället har återvänt från Örebro.

Mvh Gunnar

Mr G

Det blev lite bakvänt här. Landsortsbuss på innerstadslinje, och SS-buss i landsbygdstrafik. I alla fall om man ser till målningen
吉先生

BengaB40

Hej! Hm, H25:an var faktiskt en stadsbuss i Örebro! Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 februari 2011, 09:46:06 AM
Dagen till ära kunde jag inte låta bli att visa denna bild från Ropsten april 1976.
Snibb-H30 och f.d. H25 5522 som för tillfället har återvänt från Örebro.

Mvh Gunnar
****
Intressant bild. Snibben har lite konstig form, och Scania Vabis-märket har "halkat ner" en bit.
H25:an förbryllar. Kom några tillbaka till SL, eller är det en inlånad vagn? SL hade ju svår förarbrist den här tiden. Bussar med förare av alla slag, trafikerade innerstaden.

HJP

BengaB40

Hej! Här kommer ett citat ur Lennart Westessons historik LOKALTRAFIKEN I ÖREBRO:
"1971 och under påföljande år gjordes inköp av 14 begagnade Bussing Senator till ett rimligt pris. Man trodde sig göra en förmånlig affär med SL. Det visade sig tyvärr att reparationerna av dessa bussar kostade betydligt mer än beräknat. Något förmånligt köp var det således inte. Bussingarna (årgång 1962-64) avställdes efterhand - de sista 1977." Vidare framgår att 2 av bussarna aldrig användes. Vid något besök i mitt föräldrahem åkte jag i en av dessa bussar i Örebro, den kändes lite nerdekad i jämförelse med Örebro Stadstrafik:s fräscha original-Scanior! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 05 februari 2011, 17:09:26 PM
****
Intressant bild. Snibben har lite konstig form, och Scania Vabis-märket har "halkat ner" en bit.
H25:an förbryllar. Kom några tillbaka till SL, eller är det en inlånad vagn? SL hade ju svår förarbrist den här tiden. Bussar med förare av alla slag, trafikerade innerstaden.

HJP

Snibbens form ändrades något på H23/H24/H30 jfr med de äldre H19-H22. Frontemblemets placering kan också skifta iaf efter revision/ombyggnad. Vad gäller H30 kan den smalare frontsargen/bården ge en illusion av lägre placering av emblemet. Men ingen vetenskap här.

H25:an var säkert inlånad som så många andra bussar vid denna tid. Den kände ju också väl till Stockholm sedan sitt tidigare liv.

/Gunnar

AGR

Citat från: Gunnar D skrivet 06 februari 2011, 08:08:22 AM
Snibbens form ändrades något på H23/H24/H30 jfr med de äldre H19-H22. Frontemblemets placering kan också skifta iaf efter revision/ombyggnad. Vad gäller H30 kan den smalare frontsargen/bården ge en illusion av lägre placering av emblemet. Men ingen vetenskap här.

H25:an var säkert inlånad som så många andra bussar vid denna tid. Den kände ju också väl till Stockholm sedan sitt tidigare liv.

/Gunnar

H30 5594 hade den äldre regskylten A75594 fästad på de 2st skuvar som syns på bilden när den gick på linje 137, där av den lägre placeringen av Capitolmärket.
Mvh AGR

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 06 februari 2011, 08:08:22 AM
H25:an var säkert inlånad som så många andra bussar vid denna tid. Den kände ju också väl till Stockholm sedan sitt tidigare liv.

/Gunnar
****
Så sant!
Hittar väl som en häst, på väg hem från marknaden  ;)

Citat från: AGR skrivet 06 februari 2011, 08:28:35 AM
H30 5594 hade den äldre regskylten A75594 fästad på de 2st skuvar som syns på bilden när den gick på linje 137, där av den lägre placeringen av Capitolmärket.
Mvh AGR
****
Aha! Tack för den upplysningen.

HJP

Mr H

Så här exempelvis!
Linje 137 Skh aug 1967
Mr H

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 06 februari 2011, 08:28:35 AM
H30 5594 hade den äldre regskylten A75594 fästad på de 2st skuvar som syns på bilden när den gick på linje 137, där av den lägre placeringen av Capitolmärket.
Mvh AGR

För jämförande studie med originalfront se även:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=40211.0

Mvh Gunnar