Volvo B645 contra Scania-Vabis Metropol

Startat av BengaB40, 15 januari 2011, 20:54:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Hej! Idag lyckades jag komma över en instruktionsbok till Volvobussen B645. Det var ju den bakmotormodellen som tävlade med Metropolen om att bli SS:s framtidsbussar vid 50-talets början! Scania-Vabis vann ju som bekant! Volvobussarna som SS ändå köpte i 5 exemplar gick ett tiotal år tillsammans med de 199 Metropolerna och efter hand Scania-Capitolerna tillsammans med ett 20-tal mittmotor Volvo B655:or som också fick vara med i leken. Undrar hur det hade blivit om Volvo vunnit SS:s förtroende och då för första gången kanske blivit dominerande i Stockholms innerstads trafik! En svindlande tanke!
Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Ja, hur var det med Volvos äventyr med bakmonterade motorer på 50-talet? Scania utnyttjade ju Macks utprovade konstruktion medan Volvo försökte på egen hand? Misslyckade eller var det bara SS som var tänkbara kunder på den tiden?

M

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 januari 2011, 22:00:29 PM
Ja, hur var det med Volvos äventyr med bakmonterade motorer på 50-talet? Scania utnyttjade ju Macks utprovade konstruktion medan Volvo försökte på egen hand? Misslyckade eller var det bara SS som var tänkbara kunder på den tiden?
Byggdes väl 5 ex av det chassiet tror jag. Var det möjligen ASJ karosser på dem.
Var det inte möjligen en automat av Lysholms konstrution oxå.

/M

BengaB40

Hej! Det var 2 ASJ- och 3 Hägglund-karosserade B645:or. Åkte med en av Hägglundarna på 69:ans linje och förundrade mig över konstruktionen! Hälsn. BengaB40

M

Citat från: BengaB40 skrivet 15 januari 2011, 22:34:26 PM
Hej! Det var 2 ASJ- och 3 Hägglund-karosserade B645:or. Åkte med en av Hägglundarna på 69:ans linje och förundrade mig över konstruktionen! Hälsn. BengaB40
Ok har bara sett chassiet på bild så det stämmer säkert. Har ju aldrig åkt med en sådan den är ju jämnårig med mig. :-)

/M

BengaB40

Hej! Automat med 2 hastigheter! Hälsn. BengaB40

M

Citat från: BengaB40 skrivet 15 januari 2011, 22:57:44 PM
Hej! Automat med 2 hastigheter! Hälsn. BengaB40
Kan nog stämma, av Lysholms konstruktion om jag inte missminner mig. Skall se om jag kan hitta  papperna där jag läste om chassiet.

/M

Ingwar Åfeldt

Enligt SS Trafikhandbok 4 från 1957 hade H17B, H17E och H18 6-cylindig bakmotor med automatisk, hydraulisk växellåda av typ SRM. 2 hastigheter, växling mellan hydrauldrift (halvfart) och direktdrift (helfart).

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 15 januari 2011, 20:54:45 PM
Undrar hur det hade blivit om Volvo vunnit SS:s förtroende och då för första gången kanske blivit dominerande i Stockholms innerstads trafik! En svindlande tanke!
Hälsn. BengaB40

Hej,
en intressant tanke (även lite skrämmande :o) som jag aldrig tänkt.
Du åkte verkligen turistbussen H18 på linje 69? Kan du minnas året?
Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Bussresan med Volvo B645 Hägglund på 69:ans linje gjordes i februari 1960. Från Strandvägen till Sjöhistoriska Museet. Var lat på den tiden! Hälsn. BengaB40

K R

Hej!

Jag har för min del bara hört beteckningen B646 för detta Volvos bakmotorchassi från 1950-talet.

Med tanke på att chassit här benämns som B645; kan det finnas någon parallell,
vad gäller 5:an på slutet, till det samtida mittmotorchassit som lanserades som B656, B657 och B658
beroende på hjulbas och som senare fick ändrad beteckning till B655(xx)?

mvh K R

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 16 januari 2011, 09:17:38 AM
en intressant tanke (även lite skrämmande :o) som jag aldrig tänkt.
Mvh Gunnar

Ja huh, vilken mardröm,   >:(
吉先生


Björn Forslund

Citat från: Greger Larsson skrivet 16 januari 2011, 15:01:50 PM
Varför det?

Tja, Volvo var ju ingen större hit i Stockholm (Spårvägen) på 50 o 60-talet. Den typen av bussar som skulle passat i Stockholmstrafiken var uppenbarligen inte så lyckade, iaf inte i SS/SL:s lednings ögon, och vad gäller de mittmotorbussar SS köpte i 20 ex (typ H20) var de illa omtyckta av förarna, i jämförelse med Scania.

Greger Larsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 januari 2011, 16:08:38 PM
Tja, Volvo var ju ingen större hit i Stockholm (Spårvägen) på 50 o 60-talet. Den typen av bussar som skulle passat i Stockholmstrafiken var uppenbarligen inte så lyckade, iaf inte i SS/SL:s lednings ögon, och vad gäller de mittmotorbussar SS köpte i 20 ex (typ H20) var de illa omtyckta av förarna, i jämförelse med Scania.

Jag känner till det där, men var mer intresserad av varför hr Engström skulle ha fått sämre nattsömn med fler Volvobussar i Sthlm..