20 år sedan

Startat av Hasse L, 16 december 2010, 10:54:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Den gamle bussförarens drömvinter. (Fast fotoljuset var ju dåligt.)

SL H17E 6819, Scania CN113, 1990.

JDS

Helt underbart. Rätt skyltat också, 48A va? Annars var "A48" och motsvarande rätt så vanligt, såg visserligen aningen snyggare ut på skylten men det var svårare att läsa av linjenumret i en busskö.

Hasse L

Citat från: JDS skrivet 17 december 2010, 00:52:25 AM
Helt underbart. Rätt skyltat också, 48A va? Annars var "A48" och motsvarande rätt så vanligt, såg visserligen aningen snyggare ut på skylten men det var svårare att läsa av linjenumret i en busskö.
Ja, ¨längst till vänster¨ skulle man skylta, var det många med mig som ansåg. Det var vanligare på Söderhallens bussar än på Hornsbergs vad jag minns. (Själv hade jag möjlighet att köra litet här och där vid denna tid.)
/H.

yngrot

Underbar bild som vanligt Hobgoblin   ang. skyltning var det plats för 3 siffror på dessa??  Då bör man ju skylta  blank längst till vänster sen linjenr 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 18 december 2010, 20:15:25 PM
Underbar bild som vanligt Hobgoblin   ang. skyltning var det plats för 3 siffror på dessa??  Då bör man ju skylta  blank längst till vänster sen linjenr 

Ja, det ryms tre siffror, även om dessa i stort sett alltid gick på innerstadslinjer som har tvåsiffriga nummer. Det vanligaste var att den blanka sattes efter numret, detta gör bl a numret lättare att läsa när det står flera bussar i rad vid samma hållplats. Det är ju inte för siffernördarnas skull som man skyltar, utan för trafikanternas!

Hasse L



Snyggt var det också med plats för en bokstav. Observera dessutom den specialbeställda nian, som för bättre läsbarhet avviker från typsnittets ordinarie ¨metkroksvariant¨.

Antagligen sprangs det maraton denna dag och 59:an gick bara N. Hammarbyhamnen - Södermalmstorg.