Volvo på hemmaplan

Startat av Mr G, 26 oktober 2010, 09:34:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Den här bilden har jag visat tidigare på Buss-snack och nu kommer den igen. Anledningen är att jag scannar om alla mina bilder sen jag köpte den nya scannern för ett tag sen. Den som inte gillar att se repriser gör enklast att hoppa över bara. Jag kommer i fortsättningen inte heller att ange om det är en repris eller inte, för jag har ingen fullkomlig koll på vilka bilder jag har publicerat eller inte. Vissa bilder kan ha lagts in för så länge sen som 7-8 år sen dessutom, så det finns säkert en del som inte sett alla bilderna. Förhoppningsvis ger den nya scannern bättre bildkvalitét också.

Nu vet jag inte exakt var bussarna närmast på bilden såg dagens ljus för första gången, men har en känsla av att det inte kan vara långt ifrån platsen där jag tog bilden en sommardag 1970.
吉先生

Björn Forslund

Tjusigt. Bussen närmast är dock en resultatet av en korsbefruktning som fullbordades i Horten skulle jag tro.

Bengt Hultin


En bild på GS B42 med VBK-kaross på Eketrägatan tål allt att ses mer än en gång. Bilden måste vara från tiden innan Kvilledepån var tagen ibruk. Då flyttades linje 29 dit från Klippan och Kville hade bara B42 från Hägglunds. Det är verkligen fråga om hemmaplan annars för chassierna på de två bussarna som är vända mot oss. De torde vara byggda i Volvos dåvarande bussfabrik en spårvagnshållplats närmare stan.

Lägg också märke till den tydliga skyltningen "fordonstrafik förbjuden" in till varje busshållplats. Var det egentligen korrekt?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 oktober 2010, 09:42:50 AM
Tjusigt. Bussen närmast är dock en resultatet av en korsbefruktning som fullbordades i Horten skulle jag tro.

Jo, vi ser två Volvo B75506/VBK, tillverkade 1964. Ingick i serien B42 nr 21-40.