Volvo på 58:an

Startat av Mr G, 03 oktober 2010, 12:39:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Ja ibland gick det Scania CR76 här också vill jag minnas.
吉先生

Bussmicke

Ahh, klassiskt GS och dess udda bussar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Tack för denna bild som av olika skäl väcker känslor!
Minns du var/när bilden är tagen?

Mvh Gunnar

Mr G

Om jag skjuter från höften säger jag 1972 och nära Gamlestaden nånstans. Men det behöver inte vara så. Någon göteborgare borde väl rimligen känna igen gatan, och också veta om 58:an trafikerat de krokarna.
吉先生

Gunnar D

Efter ha konsulterat en göteborgare blir budet Gustavsplatsen intill E3. År 1972 verkar rimligt.
/Gunnar

Nupski

Vackert   :) Idag åkte jag som passagerare i systern med nummer 58.

Huset uppe på berget ser ut som Morängatan och villorna ser ut som Gustafsgatan av idag men jag är inte helt övertygad

Ove Bojarp

Vad har skylten till höger på bussens kaross för uppgift?
Jag kan tyda 58 längst ut mot trottoaren (eller grävningen),
men det finns en figur till i skylten, siffra eller bokstav?

Nupski

Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 oktober 2010, 21:42:53 PM
Vad har skylten till höger på bussens kaross för uppgift?
Jag kan tyda 58 längst ut mot trottoaren (eller grävningen),
men det finns en figur till i skylten, siffra eller bokstav?

Linjenummer och tågnummer. Så den här går på linje 58 tåg 5.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 03 oktober 2010, 21:58:24 PM
Linjenummer och tågnummer. Så den här går på linje 58 tåg 5.

För den som inte är hemma i den göteborgska terminologin kanske bör tilläggas att "tåg" i Göteborg motsvarar det som på andra håll kallas "tur" eller '"omlopp". Ett begrepp naturligtvis ärvt från spårvagnarna men som alltså användes även för bussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 oktober 2010, 08:22:37 AM
För den som inte är hemma i den göteborgska terminologin kanske bör tilläggas att "tåg" i Göteborg motsvarar det som på andra håll kallas "tur" eller '"omlopp". Ett begrepp naturligtvis ärvt från spårvagnarna men som alltså användes även för bussarna.

..och som också är lite mer logiskt...

tycker Gunnar

Jonas Gustafsson

#10
Jag tror inte på Gustavsgatan, tycker inte husen stämmer och hållplatsläget är fel.

Två andra förslag som stämmer med 58:ans dåvarande linjesträckning:
1: Härlandavägen mittför spårvagnshållplatsen Härlanda. I så fall ligger huset på berget på Sofiagatan.
2: Stockholmsgatan precis vid utfarten på E3 (nuv. E20). I så fall ligger den närmsta husraden på Löparegatan som löper parallellt med Stockholmsgatan (att husen ser ut att ligga precis bredvid gatan där bussen går beror på teleobjektiv). De flesta hus på Löparegatan är numera rivna eftersom en ny trafikplats håller på att ta form här för Partihallslänken.

Edit: Förslag 2 överensstämmer ju helt med Gunnar D:s förslag, läste inte allt ordentligt...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 04 oktober 2010, 23:03:54 PM
Jag tror inte på Gustavsgatan, tycker inte husen stämmer och hållplatsläget är fel.

Två andra förslag som stämmer med 58:ans dåvarande linjesträckning:
1: Härlandavägen mittför spårvagnshållplatsen Härlanda. I så fall ligger huset på berget på Sofiagatan.
2: Stockholmsgatan precis vid utfarten på E3 (nuv. E20). I så fall ligger den närmsta husraden på Löparegatan som löper parallellt med Stockholmsgatan (att husen ser ut att ligga precis bredvid gatan där bussen går beror på teleobjektiv). De flesta hus på Löparegatan är numera rivna eftersom en ny trafikplats håller på att ta form här för Partihallslänken.

Edit: Förslag 2 överensstämmer ju helt med Gunnar D:s förslag, läste inte allt ordentligt...
//Jonas G

Kollade kartan: Alt 1 kan med största sannolikhet avfärdas med tanke på solens skugga på bilden som indikerar att bilden är tagen riktning söder.

Mvh Gunnar

Fredrik W

Om någon vet, eller kan ta reda på, exakt vilken sträckning linje 58 hade då, så underlättar det. Trodde också det var Härlandavägen först, men husen (villorna) ser inte alls ut så där.

1524MS

Om 58:an gick ungefär som den gjorde 1975,när jag flyttade till Göteborg.Kan bilden möjligen vara tagen precis innan Kungsten.
Jag har för mig att 58:an kom från Frölunda till Drottningentorget på tiden.58:ans linjesträckning är ändrad flera gånger.

Gunnar D

Citat från: 1524MS skrivet 05 oktober 2010, 18:49:30 PM
Om 58:an gick ungefär som den gjorde 1975,när jag flyttade till Göteborg.Kan bilden möjligen vara tagen precis innan Kungsten.
Jag har för mig att 58:an kom från Frölunda till Drottningentorget på tiden.58:ans linjesträckning är ändrad flera gånger.

Vad jag vet så höll sig linje 58 i de östra stadsdelarna år 1972 vilket utesluter Kungsten.

Mvh Gunnar