Volvo Hägglund -58 på Blocket

Startat av Ersa, 17 juli 2010, 00:32:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa



yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bilomnibussen

Konstigt utseende. Vore det inte för grillen skulle jag ha trott att det varit en fd militärbuss. Måste ha tillverkats precis innan det nya frontpartiet infördes, eller om detta användes parallellt på små bussar med 4-cyl motor??
Mvh Jan G

Björn Forslund

Är det inte en fd militär då? Den verkar ju inte ha något skyltskåp. Kanske har den fått en civil grill efteråt?

Lasse i Bdn

Tveksamt om modellåret är -58.
Dörr öppnaren sitter uppe på höger panelen, jag vet att på -52 års satt den på sidan längs ner, det finns ingen färdskrivare den kanske har tagits bort. det blev väl lag på färdskrivare-56-57?
Körriktningsvisaren är ett senare montage, även spaken på ratten, samt volvo ratten.
Grillen är från tidigt 50 tal samt destinations verkar vara 50-51

Lasse

bilomnibussen

Den ser definitivt ut som man skulle tänka sig en Hägglundare 1958 eller senare, fronten är det ålderdomligaste av alltihop. Ovanligt tvärt bakparti, vad har den för bakruta? Kan vara omplåtad på sidorna vilket ger ett nytt intryck. Grillen ser ut att vara i det utförande som kom ca 1953-54 och i varje fall fanns kvar 1957. Samma med frontrutorna inkl de små på sidorna. Kan det möjligen röra sig om en gruvbuss om det inte är en fd militär??
Mvh Jan G

Mats Karlsson

#7
Jag försöker med en kvalificerad gissning. 1981 såg jag en högst likadan skapelse uppe i Norrland, då tillhörig Luleå Stadsteater (eller var det Lule Stassteater?). Jag undrar om det inte är just denna som nu finns till salu på Blocket. Registreringsnumret är i så fall BUE194, typen B5147 och chassinumret 88862. Den ställdes av 1990, är flerfärgad, har skattevikt 7400 kg och rymmer fyra personer enligt Transportstyrelsen. Dessa uppgifter stämmer bra med vad som anges på Blocket. Ursprungligen var den militärbuss och togs in i bilregistret först 1975 och då som lastbil. Från 1975 stod den registrerad på en privatperson i Luleå och från 1980 på Stadsteatern (Stassteatern?). Nu är det tydligen ägare nr 3 sedan 1975 som äger bussen. Vad tror expertisen om detta?


Fredrik Mattsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 juli 2010, 15:08:32 PM
Jag försöker med en kvalificerad gissning. 1981 såg jag en högst likadan skapelse uppe i Norrland, då tillhörig Luleå Stadsteater (eller var det Lule Stassteater?). Jag undrar om det inte är just denna som nu finns till salu på Blocket. Registreringsnumret är i så fall BUE194, typen B5147 och chassinumret 88862. Den ställdes av 1990, är flerfärgad, har skattevikt 7400 kg och rymmer fyra personer enligt Transportstyrelsen. Dessa uppgifter stämmer bra med vad som anges på Blocket. Ursprungligen var den militärbuss och togs in i bilregistret först 1975 och då som lastbil. Från 1975 stod den registrerad på en privatperson i Luleå och från 1980 på Stadsteatern (Stassteatern?). Nu är det tydligen ägare nr 3 sedan 1975 som äger bussen. Vad tror expertisen om detta?

samma efternamn på säljare och ägare i alla fall  ;)

Mats Karlsson

OK, då är det kanske just BUE194!