4 x CR 76

Startat av Hasse L, 19 november 2009, 12:03:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Petig kommentar: Det var nog inte nackstöd utan tandskydd.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: bilomnibussen skrivet 21 november 2009, 09:37:33 AM
Petig kommentar: Det var nog inte nackstöd utan tandskydd.
Mvh Jan G

Vad de än var så är det lustigt att bara den ena av stolstyperna på CR 111 hade dessa och inte den andra. Det hade nog knappast varit några problem att sätta dit dessa även på de stolar som hade rakt ryggstöd
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Underbara bilder  man tackar och bockar kvällen känns genast mycket bättre.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars Borgemo

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 17:43:09 PM
I Uppsala byttes de ovala strålkastarna från Hella ut mot dubbla runda med gemensam sarg. Rent estetiskt tycker jag att den lösning som man gjorde i Uppsala är den enda som blir lika snygg som originalet
Originalet var nog snyggast, men det var mer mörker än ljus som kom ur de ovala Hella-ljusen. GS rationaliserade också bort de övre markeringsljusen, lampglasen byttes mot en blå plåt medan resten av armaturen var kvar. Så slapp verkstadsgubbarna hämta en trappstege...

Niklas Bygdestam

Citat från: LarryB skrivet 23 november 2009, 22:38:55 PM
Originalet var nog snyggast, men det var mer mörker än ljus som kom ur de ovala Hella-ljusen. GS rationaliserade också bort de övre markeringsljusen, lampglasen byttes mot en blå plåt medan resten av armaturen var kvar. Så slapp verkstadsgubbarna hämta en trappstege...

GS verkade konstigt nog behålla de ovala strålkastarna från Hella så länge de hade kvar bussarna. Däremot gjorde de andra lustiga ingrepp på sina bussar som just att ta bort de övre markeringsljusen. En annan sak som jag tror GS var väldigt ensamma om var att ta bort hörnfönstren i bakpartiet. Jag tycker att bakpartiet på GS bussar blev ganska besynnerligt efter detta ingrepp
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Jag är kär! Vilka underbara bilder!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bfg

Anledningen till att GS tog bort hörn fönstret efter några år var att bussarna tappade dom.
Karossen rörde för mycket på sig.
Vet ej om andra bolag hadde samma problem eller om GS var ensamma om detta?

yngrot

Det förekom ju även att yngre resenärer tryckte ut rutan...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 november 2009, 00:55:03 AM
Tack för en underbar H66-bild.
Kul med den gamla hållplatsskylten med linje"3N"på också(=nuv 293).
Inte mycket har ändrats på denna plats sedan 34 år!/Ulf

Inte mycket? =) - Inte en hållplatsskylt som finns kvar, ingen av hållplatskurerna finns, byggnaden i bakgrunden är riven, t-banestationen har väl inte kvar de där plastskydden? - CR-bussarna är borta sen länge, skulle vilja säga att det är väldigt lite som inte har ändrats!

Niklas Bygdestam

Citat från: Bfg skrivet 26 november 2009, 20:54:54 PM
Anledningen till att GS tog bort hörn fönstret efter några år var att bussarna tappade dom.
Karossen rörde för mycket på sig.
Vet ej om andra bolag hadde samma problem eller om GS var ensamma om detta?

Citat från: yngrot skrivet 26 november 2009, 21:00:17 PM
Det förekom ju även att yngre resenärer tryckte ut rutan...

Man kan ju tycka att andra som t ex Uppsala borde haft samma problem, dvs att karosserna rörde på sig och tappade hörnfönstren i bak. Har någon hört talas om det problemet från annat håll än Göteborg? Har inte hört att det hänt i Uppsala i alla fall

Jag undrar om inte det främsta problemet borde ha varit att ligister vandaliserade bussarna och tryckte ut hörnfönstren. Detta har säkert hänt i många andra orter. Men kanske var det ännu mer förekommande i just Göteborg på den tiden. Det kanske var något gäng i Göteborg som härjade på den tiden som gjorde detta så det kanske blev mer i Göteborg än på andra håll
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.