4 x CR 76

Startat av Hasse L, 19 november 2009, 12:03:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L






Kan någon upplysa om var detta närmare bestämt är taget?


Niklas Bygdestam

Snyggt! Du har ingen från Uppsala också? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Lidingös CR...snyggt! Bara lyktorna fram som drar ner intrycket.
Obsevera de olika strålkastarna. På några av bussarna har de original ovala Hella bytts mot standard runda insatser. Norrköpings vagn verkar ha fått separata parkeringljus dessutom!

Mattias

j***ar i min låda vilka härliga bilder! Precis vad man behöver en sån här grå och trist dag! Tackar!
/M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 november 2009, 12:33:57 PM
Lidingös CR...snyggt! Bara lyktorna fram som drar ner intrycket.
Obsevera de olika strålkastarna. På några av bussarna har de original ovala Hella bytts mot standard runda insatser. Norrköpings vagn verkar ha fått separata parkeringljus dessutom!

I Uppsala byttes de ovala strålkastarna från Hella ut mot dubbla runda med gemensam sarg. Rent estetiskt tycker jag att den lösning som man gjorde i Uppsala är den enda som blir lika snygg som originalet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius



    Vad trevliga bilder.

    Man får minnen fr.n min början av förarkarriären.

   //Niclas

Hasse L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 november 2009, 12:18:32 PM
Snyggt! Du har ingen från Uppsala också? :)

Tyvärr hittar jag ingen 76:a, men här är i alla fall en CR 111.

BenS

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM


Lidingö bussbolag hade fina färger, åkte med dom bussarna i unga år. Linje 4 gick till Elfvik vill jag minnas. Senare har jag kört CR76 och CR111 en hel del och de var mycket trevliga vagnar att köra.

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM

Kan någon upplysa om var detta närmare bestämt är taget?

Tycker det ser ut som Skvallertorget i Norrköping.
15 är på väg nerför Västgötegatan medan 11 och trol. 15 kommer upp från Bredgatan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 20 november 2009, 20:58:18 PM
Tycker det ser ut som Skvallertorget i Norrköping.
15 är på väg nerför Västgötegatan medan 11 och trol. 15 kommer upp från Bredgatan


Tack för Skvallertorget!
Hasse

New_options

Dum fråga från en som endast har svaga minnen av de här bussarna från barndomens Malmö (har någon en bild på de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast som satt på stolsramen?)

Vilka skillnader var det mellan 76 och 111?

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 20 november 2009, 09:03:33 AM
Tyvärr hittar jag ingen 76:a, men här är i alla fall en CR 111.


Tack! Det är ju lika trevligt det med. Speciellt när det är dessa trevliga CR 111 som vi hade med linjenummer modell julgransbelysning :D

Platsen är sig ganska lik än idag fast Ofvandals har fått ny fasadputs sedan bilden togs :)

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: New_options skrivet 20 november 2009, 22:49:13 PM
Dum fråga från en som endast har svaga minnen av de här bussarna från barndomens Malmö (har någon en bild på de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast som satt på stolsramen?)

Vilka skillnader var det mellan 76 och 111?

Om jag inte minns fel så hade Malmös bussar precis samma stolstyp som Uppsala och då fanns inte de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast på stolsramen varken i Malmö eller Uppsala. Det fanns två stolstyper på CR 76, CR 110 och CR 111. En variant med raka ryggstöd och en annan med lite svängda. Uppsala hade de raka ryggstöden och om jag inte minns fel hade Malmö samma ryggstöd. SL hade däremot de svängda ryggstöden. Men jag har för mig att de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast inte fanns på CR 76 och CR 110 utan kom först med CR 111. CR 76 och CR 110 hade svängda ryggstöd utan dessa
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 19 november 2009, 12:03:53 PM


Tack för en underbar H66-bild.
Kul med den gamla hållplatsskylten med linje"3N"på också(=nuv 293).
Inte mycket har ändrats på denna plats sedan 34 år!/Ulf

Mattias

Citat från: New_options skrivet 20 november 2009, 22:49:13 PM
Dum fråga från en som endast har svaga minnen av de här bussarna från barndomens Malmö (har någon en bild på de "apelsinklyftade" nackstöden i grå plast som satt på stolsramen?)

Vilka skillnader var det mellan 76 och 111?

I det "en gång i tiden möjlighet att ladda upp bilder" -galleriet på SvOf´s sida, finns en del gott att kika på för den som kanske inte gjort det, eller glömt att det finns. Där hittar man bland annat denna bild, interiör från SL 5215, CR 111 M. Endast CR 111 hade dessa plastnackstöd.



Vill man bekanta sig lite djupare med främst Scanias CR bussar rekommenderas ett besök på min enkla Scania CR site, där det lite närmare finns redovisat vad som skiljer de olika CR modellerna åt.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header