Volvo SKV

Startat av Peter Öden, 30 augusti 2009, 11:23:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Känner någon till vilken som var den sista karosserade Volvobussen i Katrineholm ?


Mvh Peter Ö

S Svensson

Det bör vara en B58 som levererats till SJ och senare överlåtits till SL. Alltså H81 och H82.
Sedan frågas naturligtvis vad som menas med SKV. Visserligen kan man tycka att det är enkelt. SKV ingick i ASJ. Cirka 1966 förvärvade Scania SKV. Någon tid efteråt bildades Saab-Scania. Namnet SKV torde 1968 ha försvunnit och ersatts med Scania eventuellt redan då med Scania Buss Katrineholm.
De Volvobussar som fanns för karossering var då troligen enbart de som SL senare övertog från SJ.
Den gamla karossen hade en speciell bakruta. Denna bakruta ändrades delvis och de Scania som har denna ändrade bakruta brukar kallas för CF110.(även om det formellt betydde annat)
Jag vill minnas att SvOf skrift om SL bussar är användbar då det fanns datum däri. Tyvärr hittar jag inte mitt exemplar just i tillfället. Jag tror att svaret finns där.

Autotransit


Enligt den här annonsen från 1967 så försvann namnet SKV då. Jag har för mig att jag läst någonstans att Volvo redan beställt ett antal bussar med den här karossen, och att de färdigställdes efter namnbytet. Så i princip så är det ju en Scania-kaross på ett Volvo-chassie :D



/Stellan

Peter Rost

Förekom SKV, B58:or på andra platser i landet, förutom Stockholmstrakten?

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 02 september 2009, 22:49:49 PM
Det bör vara en B58 som levererats till SJ och senare överlåtits till SL. Alltså H81 och H82.
Sedan frågas naturligtvis vad som menas med SKV. Visserligen kan man tycka att det är enkelt. SKV ingick i ASJ. Cirka 1966 förvärvade Scania SKV. Någon tid efteråt bildades Saab-Scania. Namnet SKV torde 1968 ha försvunnit och ersatts med Scania eventuellt redan då med Scania Buss Katrineholm.
De Volvobussar som fanns för karossering var då troligen enbart de som SL senare övertog från SJ.
Den gamla karossen hade en speciell bakruta. Denna bakruta ändrades delvis och de Scania som har denna ändrade bakruta brukar kallas för CF110.(även om det formellt betydde annat)
Jag vill minnas att SvOf skrift om SL bussar är användbar då det fanns datum däri. Tyvärr hittar jag inte mitt exemplar just i tillfället. Jag tror att svaret finns där.

Nej, det finns inga datum i SvOf:s SL-bok utan bara leveransår. De sista H81 och H82 (Volvo B58 SKV) levererades 1967. Mitt minne säger mig att de alla var levererade till högertrafikens införande i september. Eftersom ytterst få bussar levererades under hösten 1967 eller början av 1968 är det ändå rätt troligt att SJ 0795 > SL H81 6795 blev sista Volvo med SKV-kaross.
ASJ i Linköping och försäkringsbolaget Göta förvärvade aktierna i SKV 1942 och det blev sedan att dotterbolag till ASJ. 1966 köpte Scania-Vabis SKV-fabriken och den blev då ett helägt dotterbolag med namnet Scania-Bussar AB. (Källa: Anders Karlsson: "Karossbyggaren i Katrineholm").
Sedan dröjde det till 1968 innan de tidigare SKV-karosserna började betraktas som helbyggen och fick beteckningen CF110 i stället för BF110. C i Scanias beteckningar från den här tiden står som bekant för completely, det vill säga en helbyggd buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, gränsen mellan Scania helbygge och SKV-karosserad buss bör väl dras vid den tidpunkt då SKV helt gick upp í Scania. Så länge det var ett dotterföretag var det ju trots allt fortfarande SKV. När Scania inlemmade SKV försvann även "SKV"-märket i grillen. På H81-H82 fanns dessa märken vad jag minns.

bilomnibussen

Hej! Fanns någonsin beteckningen BF 110? Jag har bara sett BF 76 och CF 110.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 september 2009, 20:43:00 PM
Ja om jag minns rätt hade hela serien B58 SKV till SJ första reg datum 1967-09-01 oavsett när dem blev levererade, det man kan säga är att de inte kom i inv nr ordning utan i en ganska stor oordning, jag tror det var en annan individ än just 0795 som var sist byggd.


Ett närmare studium av SL-boken ger vid handen att högsta karossnumret hade 0730 > 6730. Det bör alltså vara denna som blev sist byggd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 september 2009, 21:36:55 PM
Ett närmare studium av SL-boken ger vid handen att högsta karossnumret hade 0730 > 6730. Det bör alltså vara denna som blev sist byggd.

Förvisso, men bussarna till Karlskrona och Kalmar har ännu högre karossnummer enligt SBH. Detta kan i.o.f.s. bero på när beställningen gjordes.

SJ 0730: 30-6085
Karlskrona 3, 5, 7, 10, 12: 30-6142 - 30-6145, 30-6147
Kalmar 9 - 12: 30-6148 - 30-6151 (1967-09-01 anges för 11)
Ulricehamn: ?

M.v.h.
Ola

Niklas Bygdestam

Det fanns ju också något så ovanligt som Leyland SKV :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 september 2009, 06:14:40 AM
Ja, 2 till Ulricehamn, 4 till Kalmar och 5 till Karlskrona, dessa var dock något kortare och avsedda som tätortsbussar.
Dessutom var en hel del av SJ vagnarna ute och tjänstgjorde "på landet" i Malmö, Gävleborg och Jämtland (Sveg) innan högertrafiken

Var det Wilsonlåda i de vagnar du nämner?

S Svensson

Bussarna till SJ hade vad jag vet K19 manuell växellåda med 2 farts bakaxel i visa fall. Viss ombyggnad efteråt.Göteborg hade även några sådana. Märk att cirka 15 st (?) övertogs av SL först 72-05-01.

Sedan en liten fråga. Karossnr är väl uttagna när bussarna beställdes. Inte direkt fråga om nr-ordning de byggdes.

Finns det någon som kan sammanställa en liten schablonmässig nummerordning för dessa ?.Vidare så fanns det en lucka om cirka 5 -6 bussar för den tidigare leveransen till SJ. Vem hade dessa ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 september 2009, 22:12:06 PM
Det fanns ju också något så ovanligt som Leyland SKV :D

Du tänker på SKV City med Leyland-motor, som Stockholms Spårvägar köpte fem exemplar av. SKV City var ett helbygge från SKV men normalt med motor och drivlina från Volvo. Fyra städer köpte sådana: Uppsala, Västerås, Linköping och Lund. Fyra av dem fem SKV City med Leyland-motor hamnade efter 1967 i Lund. En av dem såldes till en trafikskola i Stockholm. En utmärkt vagn att övningsköra med. Lyckades en blivande bussförare köra ett helt körpass utan att bryta samman blev han säkert också en mycket bra och tålmodig bussförare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 september 2009, 22:35:17 PM
Bussarna till SJ hade vad jag vet K19 manuell växellåda med 2 farts bakaxel i visa fall. Viss ombyggnad efteråt.Göteborg hade även några sådana. Märk att cirka 15 st (?) övertogs av SL först 72-05-01.

Enligt SL-boken hade de SJ-bussar som sedan blev SL-bussar H81 och H82 Wilson GB 346 4-växlad halvautomat. Rent teoretiskt kan man väl tänka sig att SL bytte växellåda på dem men det låter lite långsökt tycker jag. Det rör sig i alla fall om 85 bussar.
6761-6773 och 6794-6795 övertogs 1971 så 15 stämmer bra.
Källa: SL:s Bussar 1 januari 1981.

Citat från: S Svensson skrivet 03 september 2009, 22:35:17 PM
Sedan en liten fråga. Karossnr är väl uttagna när bussarna beställdes. Inte direkt fråga om nr-ordning de byggdes.

Så kan det också vara. Det får nog betraktas som omöjligt att fastslå i exakt vilken ordning bussarna byggdes och vilken som blev den allra sista. De ursprungliga registreringsnumren ger inte heller någon vägledning och som Lasse Ö redan skrivit inte heller inventarienumren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det var faktiskt så att SL bytte växellåda på dem!