Vykort, Uddevalla

Startat av Autotransit, 27 juni 2009, 16:17:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Kom över det här vykortet häromdagen där SJ:s busstation i hamnen är med, och tänkte att jag skulle dela med mig lite av hur det såg ut förr. 



/Stellan

Staffan Sävenfjord

Trevligt! Det brukade stundtals vara rätt rörigt vid den där busstationen. Busstationen har flyttat något kvarter närmare stan i dag, närmare bestämt vid Kampenhof.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Autotransit

Det är faktiskt Kampenhof, fotografen har med största säkerhet stått på västerbron och tagit kortet. Förmodligen är det från tiden mellan 1964 och -67, de började väl att flytta bak framdörren på vänstersidan till mitten när beslutet om högertafiken kom?

/Stellan

Autotransit

Ett annat vykort som visar hur det såg det ut på platsen några år tidigare. Är lite osäker årtalet, men det kan vara någon gång på -40 eller -50 talet om man ska döma av taxibilarna på vykortet.

Den stora gula bygnaden är lelångebanans järnvägsstation med vidhängade busstrafik. Den stora fabriksskorstenen kan man använda som referenspunkt.



/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 27 juni 2009, 16:24:14 PM
Det är faktiskt Kampenhof, fotografen har med största säkerhet stått på västerbron och tagit kortet. Förmodligen är det från tiden mellan 1964 och -67, de började väl att flytta bak framdörren på vänstersidan till mitten när beslutet om högertafiken kom?

/Stellan

Jag vill fortfarande ha det till något hundratal meter från nuvarande Kampenhof, men visst köper jag att det är Kampenhof. I tidtabellerna kallades dock platsen just Uddevalla hamn.
Bussen på bilden bör vara en omställningsbuss, alltså byggd för högertrafik med en provisorisk dörr på vänstersidan. De första kom till SJ 1964 och sedan tog det väl ett par år efter 1967 innan de tagits bort på alla bussar. Men det förefaller ju vara vänstertrafik på bilden så dateringen är helt korrekt. Bussen har SKV-kaross men jag kan inte säkert avgöra om det är en moped (Volvo B715) eller Scania-Vabis BF76. Det lutar dock åt det senare och i så fall bör bilden vara tagen tidigast 1966.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Jag skulle vilja säga att det egentligen är UVHJ:s järnvägsstation Uddevalla UV/Uddevalla Hamn som även användes av Lelångenbanan ULB.

http://www.historiskt.nu/smalsp/ulb/ulb_fakta.html

Det var textilfabriken som bar namnet Kampenhof. Har dock inte hittat om Kampenhof var grundarens namn. Något finns att läsa här: http://www.uddevalla.se/download/18.4e32c8107132e7c3b80008316/Tr%C3%A4dg%C3%A5rds1_24_SA.pdf

Passagerarbåten kan vara Gustafsberg. Se http://www.skargardsbatar.se/gustafsberg2_1898/. Jag tycker att den är för kort för att vara Sunningen. Den sistnämnda har kvar sitt 60-talsutseende medan Gustafsberg (numera Gustafsberg II) är fullständigt ombyggd. Det finns en utmärkt bok om Uddevalla Turisttrafik. Den kan rekommenderas även om jag inte riktigt delar rederiets åsikter om hur man renoverar fartyg. ;)

M.v.h.
Ola

Autotransit

Helt klart är det UVHJ:s järnvägsstation, glömde det i hastigheten...selektivt minne uppstår ju som bekant med stigande ålder.  :D

Här ser man verkligen hur den nya bussterminalen ligger jämfört med gamla kampenhofsfabriken, så även Staffan hade helt rätt....attans också  ;D http://www.vastarvet.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=28323 Klicka på bilden så blir den större.

Det fanns även väldigt utförlig information om kampenhofsfabriken på "västarvssidan": http://www9.vgregion.se/vastarvet/va/resultat_enpost.asp?intTab=0&enhet=BM&nr=BM_UMFA53086_585

Här är en väldigt bra bild på den gamla hamnstationen: http://media1.vgregion.se/vastarvet/BM/Bilder_foto/54477/1301-1350/S14UM_UMFA54477_1311.jpg

Vad gäller badbåten är jag lite vankelmodig om vilken det är. Med reservation för minnesnedsättning, så har jag för mig att Sunningen hade den här lite runda styrhytten medan Gustavsberg hade en mer kantig byggnation. Men rätta mig gärna, det är till och med roligt att ha fel ibland när man får ett rätt svar istället  ;)

/Stellan

Ola Almquist

#7
CitatDet fanns även väldigt utförlig information om kampenhofsfabriken på "västarvssidan": http://www9.vgregion.se/vastarvet/va/resultat_enpost.asp?intTab=0&enhet=BM&nr=BM_UMFA53086_585

Tack för länkarna! Jag hittade inte denna information i hastigheten. Hittade däremot detta med teorier om namnets ursprung:
http://uddevallare.blogspot.com/2007/05/kampenhof.html
http://hem.passagen.se/gullanka/uddevalla/historia.pdf

CitatVad gäller badbåten är jag lite vankelmodig om vilken det är. Med reservation för minnesnedsättning, så har jag för mig att Sunningen hade den här lite runda styrhytten medan Gustavsberg hade en mer kantig byggnation. Men rätta mig gärna, det är till och med roligt att ha fel ibland när man får ett rätt svar istället  ;)

Det är möjligt. Hytten verkar stämma bra med Sunningen. Jag får återkomma om jag får tag på boken.

M.v.h.
Ola

Autotransit

Nu har jag hittat ett annat vykort från hamnen i Uddevalla där båda badbåtarna ligger inne. Jag tror att den bakre är Sunningen, och i mina ögon är styrhytten lite rundare än på Gustafsberg. I bakgrunden ser man även en B58 från SJ i Uddevalla...jag kommer inte ihåg om det var VBK- eller Larvik-kaross på den, men den fanns i Uddevalla när jag började på SJ bussverkstad 1972.



/Stellan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Autotransit skrivet 28 juli 2009, 18:02:06 PM
Nu har jag hittat ett annat vykort från hamnen i Uddevalla där båda badbåtarna ligger inne. Jag tror att den bakre är Sunningen, och i mina ögon är styrhytten lite rundare än på Gustafsberg. I bakgrunden ser man även en B58 från SJ i Uddevalla...jag kommer inte ihåg om det var VBK- eller Larvik-kaross på den, men den fanns i Uddevalla när jag började på SJ bussverkstad 1972.



/Stellan

Det är en Larvik. VBK-karosserna kom till SJ betydligt senare och de hade inte heller fönster i taklinjen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)