44 i slummen

Startat av Mr G, 29 december 2008, 09:50:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Ja hur kunde det bli så. Nya fina förorter byggdes i alla väderstreck, men snart förvandlades många av dessa till rena ghetton nästan. Och fina bussar hade de dessutom.
吉先生

Mr G

Ja Skogås är det. Storvretsvägen heter vägen tror jag och bussen har just kommit in i Skogås från Trångsundshållet. Inte långt kvar till ändstationen, men innan dess ska den stanna till bl a vid Skogås station.
吉先生

Leffe

Huset i bilden liksom delar av V Skogås inhyste människor med sociala problem vid denna tid och länge framöver. De flesta var inflyttade från kommuner inom Stockholms län, som städade upp i befolkningen. De har med tiden dött ut och lämnat en mindre del problembarn efter sig. Området har dessbättre med tiden befolkats av invandrare. Dessa har onekligen trots ett antal kulturella konflikter orsakade av bl.a. Mona Sahlin (PK-tant) lyckats lyfta områdets status. Östra Skogås villa och radhusbebyggelse har självklart gjort sitt, så slum är att ta i angående Skogås.

Scania Cf är en lyx jag vande mig vid redan i Bsbv-land under barndomen.
Elegant bild, Mr G. Undrar hur många av Dina ratade grannar vi försörjt? ;D

Leffe
Socialantropologiforskare
Skogås

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Linje 744 gick ju alltid med CF medan linje 742 (Skanstull-Skogås) hade H34 Leyland mån-fre. När man kom med CF på 742:an lör-sön så blev man uppskattad av resenärerna.
/Gunnar

Björn Forslund

När jag bodde i Skogås i slutet av 70-talet hade CF på 744 tyvärr ersatts av H56 Scania CR111MF) o H59 (CR111), senare även H10 (CR112).
Då väntade man istället på 832:an till Farsta, och fick åka en gammal härlig BSS CF över Stortorp! En ren njutning!

Gunnar D

Det stämmer. I december -73, några månader efter jag lämnat SL Huddinge, såg jag de första, helt nya, H56:orna vid garaget vid Kvarnbergsplan. Då förstod jag att en ny tid skulle komma.
/Gunnar

Björn Forslund

Hej

Hur länge var H56 kvar vid Huddinge? De flyttades väl o ersattes med H59 o H10?

Peter Rost

Det fanns ett fåtal H56:or tillfälligt i Hammarby 1989-90, vill jag minnas.

/Peter