Volvo B635 -59

Startat av bastuper, 18 augusti 2008, 17:02:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Den är väldigt lik objektet som för tillfället skrotas på Primus Motor.




Björn Forslund

B635 är isåfall en Volvo, vilket även står på stötfångaren fram.

bastuper

Ja så där, nu ser det nog lite bättre ut.

Peter Öden

Hej !

Direkt kan man ju konstatera att detta är en fd. militärbuss.
Men det som förbryllar mig att årsmodellen anges som 1959
med den äldre karosstypen.
Kan någon kanske ha en rimlig förklaring på detta ??

Mvh Peter Ö

Kent Skoog

Här har vi den i Säffle.


bastuper

Jo jag kollade smset från 71456 och det stämmer enligt BR iallafall.


Björn Forslund

Troligen har det blivit någon miss när den blivit civilreggad. Hade ägaren varit smart hade han sagt 1949 istället, och sluppit besiktning (om det är en lastbil...)

Svoca

Detta är ett fordon av 1959:års modell. Har chassinr 635-1759 och SvOf:s f d SJ 2828 har ju chassinr 635-1779. Den är ju också en 59:a. Karossen på denna militärbuss är lite modernare än modell c:a 1954-1957. T ex modernare tak m m. Dock valde militären standardgrill/front, säkert av kostnadsskäl. Detta kan "lura" betraktaren
som tror att bussen/karossen är äldre.

bilomnibussen

När jag låg i lumpen på A9 hade regementet en ScV B51/Hägglund av årsmodell 1955. Men karossen var den gamla från slutet av 1940-talet. Tydligen körde man med gamla konstruktioner till militären emellanåt. Blev det billigare så? Hade de en massa delar över när de nya modellerna introducerats??
Mvh jan g

Björn Forslund

De kanske ville hålla fast vid exakt samma kaross under en längre tid just för reservdelshållningens skull? Militären struntade nog i nya varianter av grill, och ville ha en och samma (utan blänkande krom givetvis)

bilomnibussen

Ja, den förevisade modellen såg som militärbuss ut just som på bilden, utan grillribbor. Vår vagn på A9 hade den grill som den äldre karossen fick ca 1948, med de små järnstängerna vågrätt.
Mvh Jan G