Volvo svanslös?

Startat av Daniel Söderberg, 10 april 2008, 05:25:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Söderberg

Var en sväng i Bromma igår och råkade få syn på denna.
Tyckte den såg lite speciell ut så jag drog av ett kort i all hast med mobilen.


Mattias

Kapad ledvagn skulle man ju kanske kunna tro, men faktum är att denna buss ursprungligen var en av två batteribussar som SL köpte på prov och dessa två var varken kortare eller längre än så här.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Danne B.

Citat från: Mattias skrivet 10 april 2008, 05:40:13 AM
Kapad ledvagn skulle man ju kanske kunna tro, men faktum är att denna buss ursprungligen var en av två batteribussar som SL köpte på prov och dessa två var varken kortare eller längre än så här.

//M

Men nog är väl denna, om jag inte missminner mig, byggd på just ett ledvagnschassi som aldrig fick sin svans...?!

//Danne

Daniel Söderberg

Mmm fick just info om hur det ligger till. Så jag döpte om rubriken lite diskret  :)

Cero

Citat från: Danne B. skrivet 10 april 2008, 05:41:55 AM
Men nog är väl denna, om jag inte missminner mig, byggd på just ett ledvagnschassi som aldrig fick sin svans...?!

//Danne

Ja.

Niklas Bygdestam

Vad används den här bussen till idag?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Troligen ingenting, efter som den är avställd sedan -95 enligt Bilreg.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 april 2008, 09:34:28 AM
Troligen ingenting, efter som den är avställd sedan -95 enligt Bilreg.

På bilden ser den ut att vara i gott skick som om den användes eller i alla fall underhölls
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico


Jo, fastän den har stått där ett bra tag nu. Kör inte 509 så ofta, men vagnen ifråga har jag i alla fall sett där sedan någon gång i vintras.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 10 april 2008, 10:04:37 AM
Jo, fastän den har stått där ett bra tag nu. Kör inte 509 så ofta, men vagnen ifråga har jag i alla fall sett där sedan någon gång i vintras.

Jag betvivlar starkt att bussen kan köras för egen maskin. Redan den sista tiden i aktiv tjänst vid SL var batterierna nära slut. Och ingen lär väl ha investerat i nya batterier.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Enligt Bilreg är den belagd med körförbud sedan dec -94. Att den ser så fin ut beror nog på att den spenderade många år inne på Spårvägsmuseum.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 april 2008, 10:26:13 AM
Enligt Bilreg är den belagd med körförbud sedan dec -94. Att den ser så fin ut beror nog på att den spenderade många år inne på Spårvägsmuseum.

Hej!

Var det inte systervagnen 6999 som stod på Spårvägsmuséet?

mvh K R

Björn Forslund

#12
Minns inte vilken som stod på museet, men isåfall ägde museet båda, för enligt Bilreg ägde Spårvägsmuseum denna också.

Men vänta nu...det verkar som om denna såldes (av Spårvägsmuseum) redan 2000-05-17. Så det var nog den andra som stod på museet, ja!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 april 2008, 10:18:28 AM
Fd 6998 fick en dieselmotor inmonterad tidigare, numera är bussen även reg besiktigad med diesel.
Motorn är en THD100EC från 1983.

Kul att det gick att registreringsbesikta om den till dieseldrift!  :D
Vad säger du Kvarne? Byt in H3:an mot denna nu!  ;)

Kvarne

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2008, 10:14:00 AM
Jag betvivlar starkt att bussen kan köras för egen maskin. Redan den sista tiden i aktiv tjänst vid SL var batterierna nära slut. Och ingen lär väl ha investerat i nya batterier.



Den skall vara i riktigt bra skick och fungerar utmärkt för egen maskin. Både 6998 & 6999 stod hos SpM men såldes till en privatperson som numera har sålt båda två. Denna kommer användas som partybuss...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep