LB 367-370 var av typen Sc-V BF7155, dvs frambyggen med relativt kort hjulbas. Namnet de fick var självskrivet: Vaggorna.
När bussarna var nya 1956 fick de överta skinnfåtöljerna från de AEC som de ersatte i kusttrafiken i Norrland. I mitten av 60-talet överfördes de till Burträsk Busstrafik och försågs med enklare linjestolar. Efter dagen H blev förstås dörrplaceringen lite avig, men de användes då i huvudsak i skoltrafik och rullade några år in på 70-talet.
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/LB_370_860600.jpg?t=1298734677)
Fin naturbild.
Mvh Erik
Alla dina inlägg med äldre bussar från Norrlandskusten får mig att fundera.
När drog denna trafik igång från första början? 1940-talet? Har någon skrivit något historiskt arbete om det?
Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2011, 20:38:17 PM
Alla dina inlägg med äldre bussar från Norrlandskusten får mig att fundera.
När drog denna trafik igång från första början? 1940-talet? Har någon skrivit något historiskt arbete om det?
Trafik mellan kuststäderna kom igång under 1920-talet. Genomgående trafik Sundsvall-Luleå blev det 1950 när Norrlandskustens Trafikförening startade. Linjebuss etablerade sig i Norrland redan 1940/41, och trafikerade delsträckorna Skellefteå-Piteå, Skellefteå-Umeå och Umeå-Örnsköldsvik. Genom företagsförvärv kom man så småningom att själva trafikera hela sträckningen Sundsvall-Luleå, dock inte med någon genomgående linje förrän 1978.
Vill man ha mer historik får man börja med -38 års bussbibel! En del finns i Marta Hellgrens projektarbeten(i alla fall om AC-län) och historik finns förstås också i Erik Degermans material på Västerbottens Museum.
Jag röstar för att herr Larsson själv smäller ihop några fina historiska skrifter om busstrafiken i AC-län! :D