BT: Här testas ledbussen i Borås [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 01 januari 2017, 01:37:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I mellandagarna hade Nobina kört upp en MAN ledbuss från Skåne för att man tillsammans med Borås stad och Västtrafik skulle se hur denna fungerade på linje 1:s sträckning. När Nobina tar över trafiken i april ska ju 8 sådana sättas in på den linjen.

En och annan höjde nog på ögonbrynen när en ledbuss från Skånetrafiken dök upp i Borås. Det finns en förklaring och den hade inte kört fel.
I mellandagarna var det många som noterade att det körde omkring en grön ledbuss på Borås gator. Bussen deklarerade klart och tydligt att den tillhörde Skånetrafiken. Boråsaren Lars Skjelfjord var snabb med mobilkameran, tog en bild och skrev lite skämtsamt "Nu har du kört väldigt fel".


Hela artikeln i Borås Tidning

reseguiden86

Enligt artikeln kommer det då vara av och på stigning på tre ställen i bussen, innebär det då att ingång även sker där bak? Om Borås inte har haft mycket fuskåkande innan så tenderar det väl att bli en ökning på det dilemmat när led-bussarna kommer?

Jan

Allt kretsar kring hur mycket kontroller man gör. Ofta kontroller lite fusk och tvärtom.
I branschen 37 år

Bernt Talbrant

Citat från: reseguiden86 skrivet 01 januari 2017, 14:10:07 PM
Enligt artikeln kommer det då vara av och på stigning på tre ställen i bussen, innebär det då att ingång även sker där bak? Om Borås inte har haft mycket fuskåkande innan så tenderar det väl att bli en ökning på det dilemmat när led-bussarna kommer?

Jag är inte säker på att man ska ta de orden alltför bokstavligt.

Lars_L

Citat från: Jan skrivet 02 januari 2017, 11:24:12 AM
Allt kretsar kring hur mycket kontroller man gör. Ofta kontroller lite fusk och tvärtom.

Jo precis. Den grupp man kan påverka är ju de som tycker det är "obekvämt" att gå förbi föraren utan att betala. Denna grupp tycker ju dock att det är än mer "obekvämt" att åka fast i en kontroll.

Men några ökade procentenheter fusk i sammanhanget får man nog ändå räkna med. Det finns alltid en del personer som väljer att chansa....

Det påverkar ju dock ändå inte ekonomin så mycket, och med påstigning genom alla dörrar snabbar man ju upp omloppen och kan spara in på antalet fordon som behövs i trafiken etc.  - även om det kan vara så att Trafikmyndigheten får stå för kostnaden för det ökade fusket och operatören får vinsten av att behövs färre fordon - men det beror ju i sin tur på hur avtalet är konstruerat. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist