Körspärr med öppna dörrar?

Startat av BD, 24 augusti 2016, 12:22:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Med anledning av en olycka i Tyskland frågas: Har bussar numera en spärr som hindrar körning med öppna dörrar?

" Da sich aber aus noch unbekanntem Grund die Türen nicht schließen ließen, konnte der Bus nicht anfahren"
Av obekant anledning gick dörrarna inte att stänga varför bussen inte kunde köra.

Länk med tysk text: http://www.noz.de/lokales/melle/artikel/763729/melle-bei-osnabruck-guterzug-rammt-bus-auf-bahnubergang-bilder-und-videos#gallery&0&7&763729


Lars-Håkan_E

Citat från: BD skrivet 24 augusti 2016, 12:22:37 PM
Med anledning av en olycka i Tyskland frågas: Har bussar numera en spärr som hindrar körning med öppna dörrar?

" Da sich aber aus noch unbekanntem Grund die Türen nicht schließen ließen, konnte der Bus nicht anfahren"
Av obekant anledning gick dörrarna inte att stänga varför bussen inte kunde köra.

Länk med tysk text: http://www.noz.de/lokales/melle/artikel/763729/melle-bei-osnabruck-guterzug-rammt-bus-auf-bahnubergang-bilder-und-videos#gallery&0&7&763729

Numera?

Dörrbroms har väl funnits här i landet i 50 år eller så på lokaltrafikbussar med automatiska bakdörrar och valbart på övriga.

Sedan går det givetvis att koppla bort funktionen.

Ersa

Sedan flera år har ju även tyskbyggda turistbussar (urkopplingsbar) dörrbroms om de har växlingsassistent. Men bussar med rent manuella växellådor och kopplingspedal har jag dock inte sett någon med dörrbroms än.

Henke

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2016, 13:49:56 PM
Sedan flera år har ju även tyskbyggda turistbussar (urkopplingsbar) dörrbroms om de har växlingsassistent. Men bussar med rent manuella växellådor och kopplingspedal har jag dock inte sett någon med dörrbroms än.

Den Setra 415 hdh jag brukar köra ibland, med manuell växellåda har någon form av dörrbroms på bakdörren. När man stängt den måste man dubbeltrampa på gaspedalen för att bromsen ska släppa.   Framdörren finns ingen dörrbroms på, går att köra med den öppen.

Är nåt tillval,  finns en strömbrytare ''hållplatsbroms''. Men något har hängt sig, så den går alltid i när man öppnar bakdörren.

WalleW

En lantbruks-arbetare, sannolikt gris-ansvarig på gården strax norr om Hallstavik, åkte nästan dagligen till bolaget i Hallstavik. Han satte sig alltid på rallystolen längst fram...i arbetskläder  :o !!!
Tur att det gick att inaktivera dörrbroms-automatiken och köra med öppen framdörr då  ;D...

Några år luktade det illa, rent ut sagt skit, strax innan man kom till Rimbo söderifrån. Lukten skapade väldigt ofta ljudliga och avvärjande reaktioner hos resenärerna. Ibland använde jag högtalaren för att meddela vederhäftig information om lukten:
- Jag kan bara beklaga lukten som sprider sig i bussen, men det är i alla fall inte jag...

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: Henke skrivet 24 augusti 2016, 15:52:11 PM
Den Setra 415 hdh jag brukar köra ibland, med manuell växellåda har någon form av dörrbroms på bakdörren. När man stängt den måste man dubbeltrampa på gaspedalen för att bromsen ska släppa.   Framdörren finns ingen dörrbroms på, går att köra med den öppen.

Är nåt tillval,  finns en strömbrytare ''hållplatsbroms''. Men något har hängt sig, så den går alltid i när man öppnar bakdörren.

Den enda stora buss utan växlingsautomatik jag har numera, en Setra 416 GT-HD 2008 har dörrbroms av precis samma variant som sina senare kusiner med växlingsautomatik, finns brytare under ett plastlock om man behöver koppla ur den, påverkar både fram o bakdörr.

igel

Citat från: BD skrivet 24 augusti 2016, 12:22:37 PM
Med anledning av en olycka i Tyskland frågas: Har bussar numera en spärr som hindrar körning med öppna dörrar?

I detta fall handlar det ju om en ledbuss, så någon turistbuss lär det ju inte vara. Och ja de aldra flesta kollektivtrafikbussar har dörrbroms. Dörrbromsen går ofta att på ett mer eller mindre lättåtkomlig knapp att koppla ur.

Fail safe mode är normal att bromsa bussen. Dvs om indikatorerna inte kan indikera att dörrarna är stängda, går bussen inte att köra.

Ex. På en Volvo B9S, om barnvagnsknappen har tryckts på, och bussen därefter har stannats och framdörren öppnats och stängts, dvs att alla dörrar är stängda. Går det ändå inte att köra förrän bakdörrarna har öppnats manuellt och därefter stängts.

Däremot så har det hänt många gånger att VDL bussarna har kunnat lämna hålplatser med öppna dörrar. 

Ersa

Citat från: igel skrivet 24 augusti 2016, 21:02:47 PM
I detta fall handlar det ju om en ledbuss, så någon turistbuss lär det ju inte vara. Och ja de aldra flesta kollektivtrafikbussar har dörrbroms. Dörrbromsen går ofta att på ett mer eller mindre lättåtkomlig knapp att koppla ur.

Problemet är väl dock att det inte finns någon gemensam placering för denna nödbrytare. På äldre svenska märken av linjevagnar (SL-standard) satt den i taket eller åtminstone uppe på destinationsskyltens baksida. Oftast på höger sida, så att den inte gick att nå normalt från förarplatsen. Fast detta var ju en dörrkretsbrytare, vilket inte är samma sak som avaktivering av dörrbroms, då denna blockerade bakdörrarna helt.
På Volvo 9700 sitter strömbrytaren för urkoppling av dörrbroms oftast innanför en liten lucka i elcentralen ovanför föraren. Men kan även finnas på panelen. Beror gissningsvis på hur beställaren specificerar.
På Mercedes och Setra sitter strömbrytaren skyddad innanför ett rött lock, som kan finnas lite varstans på panelen. Oftast längst ut till höger vid dörrknapparna, men kan lika gärna hittas på den lägre panelen längst till vänster om ratten.

Med detta ville jag säga att många förare kanske har svårt att under rejäl stress snabbt hitta strömbrytaren för att kunna få bussen av tågspåret.

Klaverdörr

Under hela tiden det fanns Alpus bussar kördes för GDG och sedemera Swebus i Varmland så saknade dessa dörrbroms och har aldrig hört att någon olycka hänt. På 80-talet och början av 90-talet i Värmland så kördes trafiken i princip uteslutande av dessa bussar och man öppnade dörren i farten och stängde efter man börja köra.


Klaverdörr

Scania CN113 CLB som man tagit bort den sk dörrbromsen i Kaunas .
https://www.youtube.com/watch?v=hNuxLq3p300



Lars-Håkan_E

Citat från: Klaverdörr skrivet 25 augusti 2016, 03:04:39 AM
Under hela tiden det fanns Alpus bussar kördes för GDG och sedemera Swebus i Varmland så saknade dessa dörrbroms och har aldrig hört att någon olycka hänt. På 80-talet och början av 90-talet i Värmland så kördes trafiken i princip uteslutande av dessa bussar och man öppnade dörren i farten och stängde efter man börja köra.

De flesta olyckor som hänt med bussar utrustade med dörrbroms är där denna inte fungerat som väntat, stannar vid första hållplatsen, öppnar framdörren, vrider stolen, kunder börjar kliva på och bussen rullar iväg.

På en buss utan dörrbroms använder man alltid parkeringsbromsen vid en liknande manöver.


Mattias Petersson

Ska inte finnas på Nobina 2161 heller den kan man köra med dörrarna öppna med. Gjorde den ner den var i Landskrona under tiden innan.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/