Stadsbuss Örebro

Startat av yngrot, 25 maj 2013, 23:03:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Har vart i Örebro 2 dar och besökt dotter där .  Åkte tåg dit och buss där.. Men de MAN Nobina kör med var de mest obekväma jag åkt med stenhårda säten och fjädring var stötig som vanligt i låggolvsbussar tyvärr.. Och säten på höga podestrar  som flera hade svårt ta sig upp på ca 30 cm höga .. inte mycket nytta med lågt golv där inte iof inte unikt för Örebro   men redan börjat med sommartrafik ??  30 min mellan turer i en sån stor stad .. Inte lätt få folk åka buss med såna dåliga förutsättningar..   Jämför med Borås där det är mycket tätare turer .. torts mindre stad..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2013, 23:03:17 PM
Har vart i Örebro 2 dar och besökt dotter där .  Åkte tåg dit och buss där.. Men de MAN Nobina kör med var de mest obekväma jag åkt med stenhårda säten och fjädring var stötig som vanligt i låggolvsbussar tyvärr.. Och säten på höga podestrar  som flera hade svårt ta sig upp på ca 30 cm höga .. inte mycket nytta med lågt golv där inte iof inte unikt för Örebro   men redan börjat med sommartrafik ??  30 min mellan turer i en sån stor stad .. Inte lätt få folk åka buss med såna dåliga förutsättningar..   Jämför med Borås där det är mycket tätare turer .. torts mindre stad..

Beträffande tidtabellen för stadstrafiken så gör man tydligen i Örebro som i t ex Växjö och har sommartidtabell mellan (någongång i) april och september.

bisquit

Ja anledningen till sommartrafiken är att många Örebroare går eller cyklar under sommaren. Å så spar man in lite kostnader också.
Bättre var det förr! Då var det en Sommar en Höst/Vår och en Vinterturlista. Nu endast 2 turlistor.

Jona

Citat från: bisquit skrivet 26 maj 2013, 12:00:37 PM
Ja anledningen till sommartrafiken är att många Örebroare går eller cyklar under sommaren.

Låter lite som Skellefte kvällstid vardag å lördag å hela söndagarna tidigare, men bara söndag numera.
Man drog mellan 1 maj och sommartabellens början, och från vintertabellens början fram till en bit i september in alla trafik i staden efter 18 på vardag å lördag å all trafik söndag.
Vissa turer försvann på vissa linjer också, t.ex dåvarande linje 6 försvann varannan tur på också.

Frågade Skelleftebuss varför man gjorde så och dom sa att det är många som börjar cykla från 1 maj så man drar ner på turerna.

Frågade då en hel del människor som cyklade men som beklagade sig över att det var jobbigt å cykla, jag gick vuxenskola så man träffade en hel del cyklister.
Så då frågade jag varför börjar dom cykla från 1 maj om det nu var jobbigt och tog lång tid och man kom fram svettig osv?

Har inget val, man drar ju in bussturerna från 1 maj, och då måste jag ju cykla blev svaret.

Så frågan är vad kom först, hönan eller ägget? folk cyklar för att bussen drar ner turer, och bussen drar ner turer för folk cyklar...

PS, detta har numera ändrats, idag är det endast söndagstrafiken som dras in maj - juni och aug - september på vintertabellen.
Kvällsturerna vardagar och lördag är kvar, och ingen minskning av busstrafiken mitt på dagen förekommer.

/Jona
MVH Filosofen Jona