VK: Stora problem med busstrafiken i Umeå [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 28 januari 2013, 19:07:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Västerbottens-Kuriren skriver:
Lokalbussarna i Umeå har just nu stora problem att ta sig fram.
Måndagens omslag till blidväder och snöfall har gjort gatorna glashala på vissa ställen. Några förare har valt att ställa sina bussar, då det är allt för halkigt.


VK:s artikel

Ersa

Ja... det var enklare att köra utan störningar i backiga Umeå innan staden fylldes av Volvo B9S och Scania OmniCity-leder. Men av bilden att döma verkar även de tvåaxliga 57xx-vagnarna ha problem. Tänk när man plöjde/grävde sig uppför backarna i MaxCi-bussarna med tillslagen diffspärr. Det var tider! :D

Kommentarerna under artikeln tillför som vanligt inte mycket. Som vanligt förstår varken vanligt folk eller lastbilsförare hur viktfördelningen på lågentrébussar ser ut, utan tror att:
1: Dubbar löser alla problem (inkl världsfred?)
2: Alla bussförare automatiskt är dåliga förare, då ju lastbilar klarar av vägarna.

Bussnissen

57XX vagnarna är de absolut sämsta bussar som rullat i Umeå när det gäller stabilitet på hala vägar.
Det är som att köra personbil med sommardäck med dessa bussar.
Man kan likna det med att köra smörklick i het stekpanna med dessa bussar.
Jag skulle vilja beteckna dom som livsfarliga för omgivningen när det råder halka som det gjorde i Umeå igår.
B9-vagnarna däremot går väldigt bra, är förutsägbara vad som ska hända härnäst på halt väglag.
Är det halt då vill jag köra B9, då känner jag mig trygg. Det enda som är jobbigt med dom är att ta igång på hållplatser.
Då slirar det.

Ersa

Om Volvo B9S hade haft en riktig diffspärr eller annan slags låsanordning som tvingade hela axeln att driva hjulen på bägge sidor i exakt samma hastighet, så hade starter från hållplatser säkert blivit betydligt bättre än idag. Det antispinnsystem som Volvo idag har, verkar inte alls förstå det faktum att motorn tynger ner vänster sida av drivaxeln.

57xx-vagnarna har jag bara provkört lite runtom inne i Uppsala, och då var det inte alls halt. Men det ska väl till Volvo att lyckas bygga en tvåaxlig buss som inte klarar halka? ;) I övrigt brukar ju tvåaxlingar vara helt överlägsna i halka. T.ex Scania MaxCi.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2013, 12:00:41 PM
Om Volvo B9S hade haft en riktig diffspärr eller annan slags låsanordning som tvingade hela axeln att driva hjulen på bägge sidor i exakt samma hastighet, så hade starter från hållplatser säkert blivit betydligt bättre än idag. Det antispinnsystem som Volvo idag har, verkar inte alls förstå det faktum att motorn tynger ner vänster sida av drivaxeln.

57xx-vagnarna har jag bara provkört lite runtom inne i Uppsala, och då var det inte alls halt. Men det ska väl till Volvo att lyckas bygga en tvåaxlig buss som inte klarar halka? ;) I övrigt brukar ju tvåaxlingar vara helt överlägsna i halka. T.ex Scania MaxCi.

Problemet är nog att denna diffspärr snart skulle köras sönder och sedan aldrig repareras av kostnadsskäl, Antispinnsystemet är hållbarare även om det i många fall är ineffektivt

Vissa tvåaxliga B10BLE har eller har haft en konstig viktfördelning halvlastade, detta i kombination med olämpliga däck ger en mindre trevlig vinterbuss.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 januari 2013, 00:14:26 AM
Problemet är nog att denna diffspärr snart skulle köras sönder och sedan aldrig repareras av kostnadsskäl, Antispinnsystemet är hållbarare även om det i många fall är ineffektivt

Vissa tvåaxliga B10BLE har eller har haft en konstig viktfördelning halvlastade, detta i kombination med olämpliga däck ger en mindre trevlig vinterbuss.

Diffspärrarna på Umeås CN113CLB samt de tre MaxCi-bussarna (42, 49 & 50) fungerade då bara bra hela deras livslängd ut. Och då tjänstgjorde de i Umeå hela sina liv under Polarbuss och Veolia, samt för MaxCi-bussarna även Nobina.
Felet med antispinnsystemet på B9S är att det inte får hjulen att snurra exakt samma hastighet. Det bara klickar och surrar och ger ändå ingen drivkraft till vänster drivhjul. Det är ingen större skillnad med det på- eller avslaget. Så varför ens ha det?