Underliga Resplusbiljetter

Startat av yngrot, 12 januari 2013, 13:55:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Jag körde 700  fr Tranemo 4.50 i onsdags och i Tranemo klev på en resenär med resplus i from av pappersbiljett och resmål Anderstorp. När vi kom dit så fråga han om vi var framme och ja sa att så var fallet . Då visa han mig ett papper med resten av resan  han skulle till Hillerstorp (länna)  och byte skulle ske i Anderstorp trots att 201 avgår 5.25 fr Gislaved där min avgtid är 5.15 och i teorin är det längre bytestid i Anderstorp  dock i verkligheten är det ju mindre tid i Anderstorp  men man kan undra varför de lägger byte där ??   men det som är än underligare är att  han åkte från Borås 00.04  med ank Tranemo 01.13  med väntan i ett helt dött Tranemo till 04.50 ..kul när det är minusgrader och blåst. Min kollega försökte övertala mannen i fråga att vänta i Borås och ta 700 06.05 fr Borås och istället hitta nånstans att övernatta men det lyckades inte  resenären var från Kina och inte jättebra på engelska .. Men hu i all sin dar kan resplus ens föreslå en resa med uppehåll mitt i natten ??   Är ju inget bra sätt få folk välja buss och tåg i ett sånt läge..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2013, 13:55:29 PM
Jag körde 700  fr Tranemo 4.50 i onsdags och i Tranemo klev på en resenär med resplus i from av pappersbiljett och resmål Anderstorp. När vi kom dit så fråga han om vi var framme och ja sa att så var fallet . Då visa han mig ett papper med resten av resan  han skulle till Hillerstorp (länna)  och byte skulle ske i Anderstorp trots att 201 avgår 5.25 fr Gislaved där min avgtid är 5.15 och i teorin är det längre bytestid i Anderstorp  dock i verkligheten är det ju mindre tid i Anderstorp  men man kan undra varför de lägger byte där ??   men det som är än underligare är att  han åkte från Borås 00.04  med ank Tranemo 01.13  med väntan i ett helt dött Tranemo till 04.50 ..kul när det är minusgrader och blåst. Min kollega försökte övertala mannen i fråga att vänta i Borås och ta 700 06.05 fr Borås och istället hitta nånstans att övernatta men det lyckades inte  resenären var från Kina och inte jättebra på engelska .. Men hu i all sin dar kan resplus ens föreslå en resa med uppehåll mitt i natten ??   Är ju inget bra sätt få folk välja buss och tåg i ett sånt läge..

Den här relationen finns inte med i Resrobot  och Resplus föreslår inte en sådan resa. I varje fall blir det så om jag säker på kommande onsdag. Möjligen kan en ändring har gjorts nyligen men annars verkar det faktiskt vara som om någon (säljaren?) gjort ett hopplock av olika resplusbiljetter utan inbördes samband.

Det finns alltså ingen anledning att utifrån detta rikta kritik mot Resplus-systemet men möjligen mot okunniga försäljare (kanske rentav i ett annat land).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 januari 2013, 14:37:10 PM
Biljetten var såld i Sverige..

Det är i alla fall inte en förbindelse man får fram via de publika kanalerna i Resrobot eller SJ:s försäljning. Möjligen finns den med i det interna säljsystemet hos t ex SJ. I vilket fall som helst skall naturligtvis säljaren reagera om han/hon säljer en biljett i en sådan här reserelation. Datorer får ju aldrig ersätta det mänskliga tänkandet.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2013, 15:11:48 PM
Det är i alla fall inte en förbindelse man får fram via de publika kanalerna i Resrobot eller SJ:s försäljning. Möjligen finns den med i det interna säljsystemet hos t ex SJ. I vilket fall som helst skall naturligtvis säljaren reagera om han/hon säljer en biljett i en sådan här reserelation. Datorer får ju aldrig ersätta det mänskliga tänkandet.

Har ResRobot nyligen börjat filtrera bort resror med lång väntetid under natten? Det kan i så fall vara en förklaring. Förbindelsen som yngrot nämner är ett typiskt exempel på sådana som visades i sökresultaten tidigare, men då med varningsanmärkning om "lång bytestid på natten".

Väljer man "personlig tidtabell" i ResRobot och söker tidtabell för Borås-Hillerstorp 00.00-23.59 kommer den dessutom fortfarande med för Ti-Fre fram till 15/3. Det kan tänkas att andra säljkanaler med lite annorlunda filtreringsvillkor i sökningarna får med förbindelsen och alltså råkat sälja en biljett utan att reflektera vidare över resväg byten. Jag skriver "råkar", för jag hoppas inte det finns några säljare som medvetet säljer en sådan biljett. Särskilt om man säljer en resa som ska gå under natten är det ju extra viktigt att kontrollera var byten hamnar och hur långa väntetider det blir. Behöver resenären vara i Hillerstorp så tidigt måste man ju givetvis rekommendera övernattning någonstans i närheten istället.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

I detta fall hade det räckt för resenären att komma med turen 6.05 fr Borås visserligen kommer han senare till Hillerstorp men stället han skulle till var inte heller det öppet så tidigt som han kom dit..  Och återigen hur kul är det vara i Tranemo från 1.13-4.50 ????  Inte ens mitt i varma sommaren är ju det nått vettigt alternativ.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina