Kontroll på bussar i Gbg

Startat av yngrot, 08 november 2012, 14:26:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Z skrivet 14 november 2012, 04:27:15 AM
Någon som vet varför vi inte har samma lösning på detta som USA, dvs ett fast nödhandtag som lossar hela rutan??

Fungerar det i USA borde det väl fungera här med.




Risken är väl stora att  dessa rutor lyfts bort   ..  tyvärr   är vissa typer som åker buss såna.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2012, 08:08:14 AM
Risken är väl stora att  dessa rutor lyfts bort   ..  tyvärr   är vissa typer som åker buss såna..

Jag håller med där. Med tanke på att det finns folk som plockar ut exempelvis säten ur bussar kan det säkert plockas ner nödutrymningsrutor också.

En gång åkte jag en buss där det fattades sitsar till flera säten, alltså bara ryggstödet kvar och ett stort hål där man ska sitta. Sedan låg det några sitsar i en hög i mitten vid Hjalmar Brantingsplatsen. Jag pratade med en GS-förare om detta och fick höra att det förekommer då och då att några får för sig detta. Helt otroligt.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2012, 08:08:14 AM
 




Risken är väl stora att  dessa rutor lyfts bort   ..  tyvärr   är vissa typer som åker buss såna..

Jag inser att det är en risk, man om det nu fungerar i USA varför skulle det inte fungera här?
Det finns säkert "bus" som bråkar på bussarna där med....

Nico

Kruxet är väl att i USA är sanktionerna tuffare och nätet tajtare, dvs. det är större chans att man åker dit och då låter man kanske bli skadegörelsen. I New York påstås det att nolltoleransen med Rudy Giuliani och polischefen William Brattons "Clean sweep" samt jämförande statistik, som visade samband mellan asocialitet och brottslighet, gjorde att det blev lättare att jobba brottspreventivt. Sedan har man även i USA bra mycket fler poliser mm. per capita än vad vi har här på hemmaplan.

I Sverige har det ju tyvärr gått så långt att man nu i många fall, även i en stad som Stockholm, kan vara ute ganska många timmar utan att ens se en polispatrull. Än mindre då få hjälp av någon om det bara rör sig om 'simpel' skadegörelse. Om nätterna blir det sedan ännu glesare och polisen lär inte dyka upp om det inte är ett prio-ett larm. Ordningsvakternas primära funktion är sedan inte heller att gripa någon på så vis utan mera att stävja problem vilket då ofta innebär att de lugnar en situation, men sedan får man rulla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas

Vore dock intressant om det testades någonstans i landet för att se om det fungerade.
Då skulle iaf problemet med dessa nödhammare försvinna  ;)

Erling.L

Citat från: Z skrivet 15 november 2012, 00:11:33 AM
Vore dock intressant om det testades någonstans i landet för att se om det fungerade.
Då skulle iaf problemet med dessa nödhammare försvinna  ;)

Problemet är o finna ett bolag som e villig o testa både bland tillverkare o bussbolag
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

the0fiskis

tycker mig i n/v (keolis) inte se några nödhamare är borta.
men dem har en plast grej över sig vet inte hur dem tänkte att man ska ta dem (även om man behöver dem...) tror det finns ett hål på ena sidan för kunna ta ut den men som sagt vet ej....  ;D

Rikard

Citat från: Eos95 skrivet 15 november 2012, 16:41:54 PM
tycker mig i n/v (keolis) inte se några nödhamare är borta.
men dem har en plast grej över sig vet inte hur dem tänkte att man ska ta dem (även om man behöver dem...) tror det finns ett hål på ena sidan för kunna ta ut den men som sagt vet ej....  ;D

bara o ta tag i plastprylen o slita till så går den sönder. inte speciellt hållbar men låter en del om man gör det kanske därför den för det mesta sitter kvar. Händer de försvinner där oxå om man har en tång med sig.
Rikard.

Nico

Mycket handlar sedan om geografiskt område. I vissa fall får hammaren sitta kvar ifred medan den på andra håll avlägsnas ganska omgående.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

Citat från: Rikard skrivet 16 november 2012, 01:54:46 AM
bara o ta tag i plastprylen o slita till så går den sönder. inte speciellt hållbar men låter en del om man gör det kanske därför den för det mesta sitter kvar. Händer de försvinner där oxå om man har en tång med sig.
Rikard.
kan troligen vara så men det funkar ifall  :)

Erling.L

2008-2009 gjorde GS Kruthusgatan av med ca 30-40 hammare i veckan för o ersätta alla som stals när jag var inne o jobbade som Samordnare
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus