Kontroll på bussar i Gbg

Startat av yngrot, 08 november 2012, 14:26:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Ja nu har dekollat igen och denna gång ingen buss som fick körförbud..   men som vanligt saknas nödhammare de stjäls på löpande band tyvärr..   Polis från Stockholm var oxå på plats de ska tydligen börja kolla däruppe oxå.. 

I gårdagens Metro var det sedvanligt gnäll på Västtrafiks bussar ..   över 80  insända missnöje från resenärer .. om all möjligt  ex  för varmt på linje 17     jisses  säger jag ..  det rullar rätt många bussar på den linjen och säkert kan någon av dem ha nått fel på värmen     men med tanke på hur många tusen turer  det körs  varje timme är det inte mycket att hänga upp sig på .. Just värmen är ju inte det felet som har prio 1 ..   Värre fel var det med bussen där enligt artikel bakdörr inte kunde stängas utan resenärer fick hålla igen den ..   Sen var det nån sim klaga över att dörrrar inte stängs när det är mycket folk på bussen ..  men hur ska de kunna stängas när det är så mycket folk ombord att de blockerear fotoceller..   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Se det så här, har man inte annat än värmen att klaga på är det nog ganska bra! (För människor kommer alltid att klaga. Oavsett hur bra något blir.)

Mer allvarligt talat tycker jag nog att det finns en del allvarligare saker att klaga på. Trängseln på vissa bussar är en av de värre sakerna jag upplever när jag åker i Göteborg, t ex. Restiderna genom centrum är väl inte precis imponerande heller. Men det är givetvis svårt det där. Sätter man in fler bussar för att minska trängseln på bussarna orsakar man ju istället mer trafikstockningar och då tar det ju istället längre tid för bussarna att ta sig fram. Så helt lätt är det inte att lösa, dessvärre.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ronald M. Jannesson

men allvarligt talat...detta här har väl ändå gått till överdrift numer va´? Kontroller av bussar och en 5-6 poliser var gång och säkert en 2-3 artiklar i olika tidningar i Göteborgsområdet ett antal dagar därefter. Vad är det dom är ute efter? Vem är det som driver på detta "spektakel"? Säkert någon med typ "Assbergers syndrom". Samtliga lampor på bussen MÅSTE bara fungera, annars rasar hela min värld samman. Har någon av de här inspektörerna kollat privatbilarna som rullar i den här staden? Vet inte hur många jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls, trots lag!! Som allt annat nuförtiden, det gär till överdift även med det här. I-landsproblem kallar jag det. :-X

Lars-Håkan_E

Saknad nödhammar räknas ju som ett allvarligt fel, problemet är att bara hos GS Buss stals det under 2011 i snitt 45 hammare varje vecka, i princip skulle det alltså behövas ett reservförråd på förarplatsen i varje buss för att kunna komplettera vid varje ändhållplats.

Ronald M. Jannesson

Nu är det ju bara så. för att förklara för en del tydligen ovetande, att idag stjäls de här redskapen för att enbart orsaka skadegörelse på bl.a. busskurer och säkert även som vapen "i självförsvar". Att den då "högsta civila försvarsmakten" INTE har förstått detta är ju högst beklämmande. Pikhammare skulle enbart finnas på förarplats enligt min mening. Nödutgångar finns via takluckor och annat om nu bussen skulle välta. Man måste sätta i relation; buss välter, folk ska ut, pikhammare stjäls och orsakar skadegörelse resp. våld mot andra människor. Vilken procentsats är högst att det inträffar? Säkerligen det senare. Det pratades om de här pikhamrarna i ett radioprogram häromdagen och en av programledarna frågade sig själv typ "Vad ska folk med de här pikhamrarna till??", men hallå; snacka om att leva i verkligheten? Vakna upp!!

J0han

Citat från: Håkan_E skrivet 09 november 2012, 14:24:36 PM
Saknad nödhammar räknas ju som ett allvarligt fel, problemet är att bara hos GS Buss stals det under 2011 i snitt 45 hammare varje vecka, i princip skulle det alltså behövas ett reservförråd på förarplatsen i varje buss för att kunna komplettera vid varje ändhållplats.

När ja gick YKB hos Keolis i våras så lärde dom oss att det bara behövas nödhammare vid föraren på våra bussar, då alla rutor var krossningsbara.

Lars-Håkan_E

Citat från: Johan Ek skrivet 09 november 2012, 16:56:59 PM
När ja gick YKB hos Keolis i våras så lärde dom oss att det bara behövas nödhammare vid föraren på våra bussar, då alla rutor var krossningsbara.

Det lär bli ändring på det nu när Gbg modellen ska tillämpas även i Huvudstaden

Cugel

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 09 november 2012, 14:19:53 PM
men allvarligt talat...detta här har väl ändå gått till överdrift numer va´? Kontroller av bussar och en 5-6 poliser var gång och säkert en 2-3 artiklar i olika tidningar i Göteborgsområdet ett antal dagar därefter. Vad är det dom är ute efter? Vem är det som driver på detta "spektakel"? Säkert någon med typ "Assbergers syndrom". Samtliga lampor på bussen MÅSTE bara fungera, annars rasar hela min värld samman. Har någon av de här inspektörerna kollat privatbilarna som rullar i den här staden? Vet inte hur många jag möter varje dag med bristfällig belysning eller ingen alls, trots lag!! Som allt annat nuförtiden, det gär till överdift även med det här. I-landsproblem kallar jag det. :-X

Ja sånt är livet i "Muteborg", det finns några få individer i stan som ägnar hela sin vakna tid att lalla runt och leta fel på bussar, Aspergers kan man kanske kalla det, besatthet är ett annat ord. Sedan finns det inspektörer som hela livet velat bli poliser... men kom aldrig så långt upp på pinnen, kan man då klämma åt bussbolag, idiotförklara samtliga stackars hårt knegande bussmekare i Gbg-området så tas denna chansen direkt.
Tyvärr är bolagen i Gbg drivna av lägstapristänket, ledningen kan/vill/fattar inte vad löpande underhåll av fordon är för något.
Merparten av dom bussar som underkänns ligger i slutfasen av kontraktstiden... klart dom är utslitna när buset har vandaliserat dom löpande.
Potthål, farthinder och kantstenar fått sitt, och för all del ett gäng usla och nonchalanta förare (för dom finns i Gbg med).

Lycka till med samma frenetiska kontroll i huvudstaden... en tredjedel av bussarna får väl ställas på depå för gott därefter.
Inte ens en fabriksny Volvo har tät motor, och hittar inspektören en antydan till fuktning i en skarv... = Oljebemängd motor, körförbud
och telefonsamtal till pressen... "Go ahead, make my day".

yngrot

I dagens Metro finns det bilder på bussar med silvertejp ..  visst ser det bedrövligt ut  men alternativet blir u att ställa in många turer tills det blir lagat  .. Numera har ju inga bolag en massa vagnar i reserv  för det kostar ju mycket pengar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jari

Hur svårt kan det vara att bygga en lösning för att minska stöldrisken av nödhammare?
Ett buntband med en metalltråd i, som sluter en elektrisk krets, som om den bryts får en summer att börja tjuta?
Drivs med ett 9V-batteri (eller matning från bussen).
Bygg en sådan, så har du säkrat din inkomstkälla för en tid framöver :)

Lars-Håkan_E

Citat från: jari skrivet 13 november 2012, 09:32:09 AM
Hur svårt kan det vara att bygga en lösning för att minska stöldrisken av nödhammare?
Ett buntband med en metalltråd i, som sluter en elektrisk krets, som om den bryts får en summer att börja tjuta?
Drivs med ett 9V-batteri (eller matning från bussen).
Bygg en sådan, så har du säkrat din inkomstkälla för en tid framöver :)

Det fanns redan på -80 talet men nyttan försvarade inte kostnaden.

Vad ska föraren göra när det larmar då?  Det här fungerar på en skollinje i övre Norrland men inte i Angered, Hovsjö t.ex

Rikard

Citat från: jari skrivet 13 november 2012, 09:32:09 AM
Hur svårt kan det vara att bygga en lösning för att minska stöldrisken av nödhammare?
Ett buntband med en metalltråd i, som sluter en elektrisk krets, som om den bryts får en summer att börja tjuta?
Drivs med ett 9V-batteri (eller matning från bussen).
Bygg en sådan, så har du säkrat din inkomstkälla för en tid framöver :)

Vi hade varningssignaler på Den Oudstenbussarna , Var en signal men vad hjälpte det då de väntade tills dörrarna var öppna slet loss hammaren o sprang. vad kan du göra då??????
Rikard.

S Svensson


När jag på kvällen (vanligtvis en onsdagkväll) åkte till Göteborg så mitt på motorvägen så gick summern. Det var en summer om att nödhammaren var på väg bort. Det visade sig att "någon" parallellkopplat några trådar och tagit hammaren. Summern löser inte ut om det kopplas en annan tråd innan hammaren bortföres. Alltså det är svårt att behålla nödhammaren på sin plats.
En period så ville Göteborgspolisen att Swebus inte skulle ha hammare var som helst i bussarna som traikerade Angered. Detta för att de användes till,ja att slå sönder rutor med.Men inte  innefrån bussar utan utifrån för att komma in i skyltfönster. Hur  skall man göra ? Jag tillhör inte dem som absolut tror att allt är frid och fröjd för säkerheten i bussen om det hänger en hammare på avsedd plats. Kanske är säkerheten större om det inte finns en hammare där. Inuti Göteborg är i regel polis och brandkår på plats ganska snabbt.
Någonsom invänder ?

Olof Lagerkvist

Citat från: S Svensson skrivet 13 november 2012, 17:06:03 PM
Någonsom invänder ?

Ja, jag inser visserligen att det inte är helt okomplicerat att ha nödhammare i bussar i många områden.

Men å andra sidan, blir det en brand kan det gå fort. Samma sak om bussen välter ner i vatten eller liknande situationer där man har väldigt lite tid på sig att komma ut. I sådana lägen kan hammaren vara avgörande för att rädda många liv. Problemet är att räddningstjänst och polis kan behöva en del tid på sig oavsett var det händer. Mardrömsscenario är väl saker som t ex bussbrand mitt i en lång stillastående bilkö eller en buss som kör av en bro och sjunker ner i vattnet. Eller liknande. Allt kan ju trots allt hända.

Så länge man inte kommer på något bättre sätt att kunna nödutrymma snabbt genom fönstren tror jag hammarna måste få vara kvar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas

Någon som vet varför vi inte har samma lösning på detta som USA, dvs ett fast nödhandtag som lossar hela rutan??

Fungerar det i USA borde det väl fungera här med.