Bråk med kontrollanter i Uppsala

Startat av Jonas, 18 januari 2012, 17:42:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Ax

Ja vad ska man säga. Varför ska man misshandla nån för en biljett som kostar 15 kr? Betala biljetten så slipper ni bråka med kontrollanter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

lil-sis

Borde de inte ha haft skolkort? De klev på vid Bolandskolan.

Niclas Rosenius



  Det finns flera notoriska sms-fuskare som kliver på vid Boland och inte har Skolkort.

  Har avvisat flera st vid ett flertal gånger.

  //Niclas

Robert T

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 januari 2012, 20:32:17 PM

  Det finns flera notoriska sms-fuskare som kliver på vid Boland och inte har Skolkort.

  Har avvisat flera st vid ett flertal gånger.

  //Niclas

Så länge vi bara avvisar dom trots att det är ett lagbrott med fängelse i straffskalan kommer det ju aldrig att bli bättre.

Niclas Rosenius

Citat från: Robert T skrivet 18 januari 2012, 20:40:52 PM
Så länge vi bara avvisar dom trots att det är ett lagbrott med fängelse i straffskalan kommer det ju aldrig att bli bättre.

  Dels det, sedan finns det alldeles för många kollegor som totalt skiter i att kolla sms-biljetternas giltighet trots att detta ingår i våran arbetsbeskrivning vad vi skall göra som förare.

  //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 18 januari 2012, 21:39:22 PM
  Dels det, sedan finns det alldeles för många kollegor som totalt skiter i att kolla sms-biljetternas giltighet trots att detta ingår i våran arbetsbeskrivning vad vi skall göra som förare.

  //Niclas

Jo men så är det ju alltid. Samma sak med 10-resors korten. Får man alltid höra när man nekar ett sånt kort. "Men jag har ju fått åka på det förut".

Ersa

Att införa lättförfalskade SMS-biljetter innebär att man riskerar utbrett fusk samt bråk mellan bussförare och resenärer. Att som ansvariga tro något annat, är att vara rejält blåögda.

Jacob

Det är en sak jag funderat på länge. Om jag t.ex visar upp ett falskt sms för chauffören och frågar om jag får åka på det och han säger ja, vad händer då vid kontroll? Kan jag hävda att chauffören godkände smset eller är det jag som blir skyldig?

Hur som helst, otroligt onödigt och fegt att två stycken misshandlar en person bara för att denne utför sitt arbete.

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 19 januari 2012, 01:04:31 AM
Det är en sak jag funderat på länge. Om jag t.ex visar upp ett falskt sms för chauffören och frågar om jag får åka på det och han säger ja, vad händer då vid kontroll? Kan jag hävda att chauffören godkände smset eller är det jag som blir skyldig?

Hur som helst, otroligt onödigt och fegt att två stycken misshandlar en person bara för att denne utför sitt arbete.

//Jacob

  Det är alltid du som betalande person som skall se till att du erlagt rätt avgift, sedan att du har visat upp din såkallade biljett för en förare betyder inte att du blir utan ansvar.

  //Niclas

bjorn_k

Föraren viserar biljetten och kontrollanten kontrollerar. Det är skillnad på olika ::)

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2012, 23:02:02 PM
Att införa lättförfalskade SMS-biljetter innebär att man riskerar utbrett fusk samt bråk mellan bussförare och resenärer. Att som ansvariga tro något annat, är att vara rejält blåögda.

Fast det är lika lätt att kolla om de är falska eller inte eftersom de fortfarande inte (så vitt jag vet) har lyckats klura ut exakt hur det fungerar.

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 19 januari 2012, 17:37:34 PM
Fast det är lika lätt att kolla om de är falska eller inte eftersom de fortfarande inte (så vitt jag vet) har lyckats klura ut exakt hur det fungerar.

Men enligt UL ska vi bara kolla kontrollsiffran, zon, datum och tid. Kollar du mera gör du fel...
Jag kollar absolut inte mer än UL har sagt åt mig att göra.

Jacob

Förut var det någon som tog upp exemplet hund. Om man har med sig en hund och föraren säger att man inte behöver betala för hunden så skulle man inte behöva betala någon kontrollavgift. Borde det inte vara ungefär samma sak? Då har ju jag inte sett till att hunden har giltig biljett.. Eller är det två helt olika saker? För mig känns de snarlika..

här är tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42013.msg307093#msg307093

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rojje

Citat från: Jacob skrivet 19 januari 2012, 01:04:31 AM
Det är en sak jag funderat på länge. Om jag t.ex visar upp ett falskt sms för chauffören och frågar om jag får åka på det och han säger ja, vad händer då vid kontroll? Kan jag hävda att chauffören godkände smset eller är det jag som blir skyldig?

//Jacob

Men i ditt fall hade du en förfalskad SMS-biljett som är ett värre fel/brott än att enbart åka på en biljett som t.ex är felaktigt stämplad. Förfalskad SMS-biljett har ett straffvärde i sig och anses som ett brott vilket en resa med felaktig biljett inte är. Du är "dubbelt" skyldig då du begår även ett bedrägeri med ett straffvärde på två år.

Klipp från artikel:

"Riskerar fängelsestraff
Ismo Salmi, jurist på advokatfirman Salmi & partners, bekräftar att förfalskning sms-biljetter är ett allvarligt brott.
Enligt honom gör man sig skyldig till bedrägeri och riskerar att dömas till upp till två månaders fängelse om man åker fast.

– Att förfalska sms-biljetter är egentligen samma sak som att sitta hemma och tillverka egna SL-kort. Man gör sig skyldig till bedrägeri. Är du 18 till 19 år och ostraffad kommer du nog undan med dagsböter och villkorligt. En person i 30-årsåldern med god inkomst löper däremot stor risk att dömas till fängelse i en till två månader, säger han.

"Stora skadeståndskrav"
Och värre kan det bli för personerna bakom sajten. Enligt Ismo Salmi riskerar de ett fängelsestraff i upp till ett år.
– De riskerar stora skadeståndskrav och fängelsestraff. Jag har haft lilkande mål och då har det yrkas på ett halvårs fängelse, säger Salmi.
SL har i dagsläget ingen metod, förutom kontrollanterna, att stoppa sms-fusket.
– Men vi tittar på möjligheterna att spärrvakter och busschaufförer ska kunna använda en automatisk läsare, säger Adolfsson.
"