Halt i Uppland idag

Startat av Jonas, 16 januari 2012, 16:31:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jacob

Undra om UNT hört talas om korrekturläsning ::)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Truckern

Varför går det inte att köra stadsbuss till Bälinge när det blir vinter? Händer minst en gång varje vintersäsong att den linjen ställs in samtidigt som det körs med andra tunga fordon på betydligt sämre, halare och mer igen yrda vägar. Det kanske vore på sin plats att bussararna utrustades med dubbdäck och onspot( eller är det för trångt under en modern buss för det?). För med tanke på att våra folkvalda vill att vi ska ställa bilarna och åka kollektivt så är det inte ok att persontransporter slås ut på det viset.
Mvh Truckern

Robert T

Citat från: Truckern skrivet 18 januari 2012, 21:40:45 PM
Varför går det inte att köra stadsbuss till Bälinge när det blir vinter? Händer minst en gång varje vintersäsong att den linjen ställs in samtidigt som det körs med andra tunga fordon på betydligt sämre, halare och mer igen yrda vägar. Det kanske vore på sin plats att bussararna utrustades med dubbdäck och onspot( eller är det för trångt under en modern buss för det?). För med tanke på att våra folkvalda vill att vi ska ställa bilarna och åka kollektivt så är det inte ok att persontransporter slås ut på det viset.
Mvh Truckern

ELLER så kör man en sväng med sandbilen!

Truckern

Citat från: Robert T skrivet 18 januari 2012, 22:12:59 PM
ELLER så kör man en sväng med sandbilen!

Absolut, vinter väghållningen i vårt rike kan bli bättre men då vi befinner oss i norden så borde nog bussar kunna utrustas för att klara av vinterfenomen som det i måndags. I min trångsynta värld är detta iaf helt rimligt.
Mvh Truckern

Robert T

Citat från: Truckern skrivet 18 januari 2012, 22:31:46 PM
Absolut, vinter väghållningen i vårt rike kan bli bättre men då vi befinner oss i norden så borde nog bussar kunna utrustas för att klara av vinterfenomen som det i måndags. I min trångsynta värld är detta iaf helt rimligt.
Mvh Truckern

Man kunde inte gå på vägen, men köra buss tycker du man ska trots det?

Jonas

Citat från: Robert T skrivet 19 januari 2012, 07:15:05 AM
Man kunde inte gå på vägen, men köra buss tycker du man ska trots det?

Kan tillägga att när trafikbefälet kom till platsen och gått ur bilen för att gå fram till bussen kom bilen glidandes efter, trots dubbdäck...

Så det hade nog inte hjälpt med en onspot, om det ens finns att få till dagens bussar.

lil-sis

Citat från: Truckern skrivet 18 januari 2012, 21:40:45 PM
Varför går det inte att köra stadsbuss till Bälinge när det blir vinter? Händer minst en gång varje vintersäsong att den linjen ställs in samtidigt som det körs med andra tunga fordon på betydligt sämre, halare och mer igen yrda vägar. Det kanske vore på sin plats att bussararna utrustades med dubbdäck och onspot( eller är det för trångt under en modern buss för det?). För med tanke på att våra folkvalda vill att vi ska ställa bilarna och åka kollektivt så är det inte ok att persontransporter slås ut på det viset.
Mvh Truckern

Dubbdäck på en stadsbuss för att de inte orkar sanda en 2km lång sträcka men allt innan och allt efter? Och de där dubbdäcken lär ju vara poppis i stan där bussen spenderar den mesta av sin tid.


AO

Bussen skulle ju inte få köra på kungsgatan där det är dubbdäcksförbud, och det skulle ju kunna ställa till en del problem;)

Truckern

Självklart finns det gränser för när det inte bör köras och sett utifrån måndagens förutsättningar klagar jag inte på det beslutet men det jag främst undrade över var om det inte går att utrusta bussar bättre för vinter (jag har under åren inte direkt blivit imponerad av de däck som sitter på bussar vintertid) då jag i många fall kör på de vägar där busstrafiken ställs in och med vettig utrustning samt sänkt hastighet tagit mig fram säkert och problemfritt, vad gäller vägen Lövstalöt-Bälinge körde jag inte där vid den tiden så om just det ska jag hålla käften. Är medveten om dubbdäcksförbudet men personligen och säkert många med mig skulle nog tycka att det vore bättre med dubbdäck som ger kortare bromssträcka men framför allt ett stabilare fordon än att ha ett dubbdäcksförbud på kungsgatan. Har inte någon vilja att uttrycka mig störigt och hoppas ni inte uppfattar mig så.
Mvh Truckern


Robert T

Jag tycker bussarna tar sig fram bra i Uppland. När jag och mina kollegor ställer in trafik är det halt på riktigt!

Kollegan berättade att två bussar skulle mötas på en smal väg i den där halkan. Första bussen går åt sidan och stannar först när högerhjulen går ut i gräset. Föraren går ut för att sanda men inser att det inte är lönt att försöka.
Passagerarna i andra bussen blir förbannade på "amatören" i andra bussen och kräver att få gå ut och titta.
Första gubben ut halkar då väldigt illa... Sen var det slutdiskuterat!

lil-sis

Citat från: Truckern skrivet 19 januari 2012, 18:03:32 PM
Självklart finns det gränser för när det inte bör köras och sett utifrån måndagens förutsättningar klagar jag inte på det beslutet men det jag främst undrade över var om det inte går att utrusta bussar bättre för vinter (jag har under åren inte direkt blivit imponerad av de däck som sitter på bussar vintertid) då jag i många fall kör på de vägar där busstrafiken ställs in och med vettig utrustning samt sänkt hastighet tagit mig fram säkert och problemfritt, vad gäller vägen Lövstalöt-Bälinge körde jag inte där vid den tiden så om just det ska jag hålla käften. Är medveten om dubbdäcksförbudet men personligen och säkert många med mig skulle nog tycka att det vore bättre med dubbdäck som ger kortare bromssträcka men framför allt ett stabilare fordon än att ha ett dubbdäcksförbud på kungsgatan. Har inte någon vilja att uttrycka mig störigt och hoppas ni inte uppfattar mig så.
Mvh Truckern

Bärgningsbilen körde inte fram till bussen "i diket" förrän de sandat. När bussarna i Uppsala inte tar sig fram så är det så galt halt att det knappt går att beskriva. Det ställs YTTERST sällan in någon busstrafik i Uppsala/Uppland. Kan vara någon enstaka hållplats som är indragen och ute på landet ngn mindre väg de inte trafikerar men annars kör vi i allt.