Föraren av olycksbussen utreds

Startat av Jonas, 15 augusti 2011, 16:29:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lusan skrivet 21 augusti 2011, 14:15:44 PM
Nu har ju inte min 20 växlade racercykel samma bromsar som ett tungt fordon.....
Vad jag menar är att om bussen har ett sådant allvarligt bromsfel att absolut inget händer tordes detta synas vid en genom gång av fordonet. Bilar har dessutom inte samma broms system som tunga fordon varpå man inte alltid bör jämföra dessa fordon.

Bäste "Busskörare" jag har kört buss i ett antal år och är inte en som är helt .... i bollen. Förutom att jag har kör buss har jag även kört lastbil, bla i Alperna. Jag tycker då inte att man bör nervärdera andras inlägg, det är väl knappast vad detta forum är tillför.
Att olyckan utreds tycker jag bara är bra, det måste framkomma vad som gick fel. Nästa gång kanske någon dör. Är bussföraren orsaken är det så och det lär visa sig. Är bolaget orsaken genom bristande underhåll kommer detta även det fram.

Ja, då borde du ju veta att bussar kan bete sig underligt till och från utan att det är ett konstant problem. Uppenbarligen har vi andra som kört ett tag vetskap om detta, så du måste ha haft en väldig tur som aldrig haft ett tillfälligt fel på dom bussar du kört.

Lusan

Fortfarande anser inte jag att den tråd eller forum överhuvud taget skapades för att nervärdera andras svar och åsikter. Jag har aldrig påstått att jag inte har haft problem, dock har jag ej eller känner någon som har haft problem med bromsar som helt slutar att fungera för att sedan vid en verkstadskontroll vara helt felfria. Jag känner ett antal förare som har fått akuta bromsproblem och då rör det sig om havererade luftslangar.

Robert Brink

CitatJaså, fungerar inte AC:n där bak? Ja, vill inte givaren acceptera att det är 35 grader inne i bussen så är det inget jag kan göra. Någon manuell start av AC finns inte.

Jaså, är det en irriterade värmefläkt som väsnas bakom ett element? Nej, den går inte att stänga av med en strömbrytare, utan den styrs automatiskt av en dator som tror att det är kallt idag.

;D ;D ;D ;D

Hur mycket är egentligen datorstyrt när det gäller bromssystemen på en Scania Maxci som väl var nästan 15 år gammal?

Sen är min personliga åsikt forfarande, att handbromsen borde fungerat att använda... Även ratten borde gått att styra till höger med... Varför är det så känsligt här, att det kan vara förarfel? Det händer ibland, nästa gång kan det vara jag... Man vet aldrig  hur man hanterar en situation som dyker upp oväntat...(tex en motor som rusar)
Som jag skrivit tidigare, tränade piloter gör misstag... Och dom tränar trots allt mer än en bussförare....
Jag har sen jag tog busskort 1991 haft en utbildning i att hantera halkkörning, ingen utbildning alls i att hantera stress och svåra situationer, däremot har det börjat dyka upp ett ord som heter service hela tiden, samma sak på mitt andra jobb SJ, järnvägskunskapen minskas, servicen ska ökas!

//R

JDS

Citat från: Robert Brink skrivet 22 augusti 2011, 12:36:18 PM
;D ;D ;D ;D

Hur mycket är egentligen datorstyrt när det gäller bromssystemen på en Scania Maxci som väl var nästan 15 år gammal?

Sen är min personliga åsikt forfarande, att handbromsen borde fungerat att använda... Även ratten borde gått att styra till höger med... Varför är det så känsligt här, att det kan vara förarfel? Det händer ibland, nästa gång kan det vara jag... Man vet aldrig  hur man hanterar en situation som dyker upp oväntat...(tex en motor som rusar)
Som jag skrivit tidigare, tränade piloter gör misstag... Och dom tränar trots allt mer än en bussförare....
Jag har sen jag tog busskort 1991 haft en utbildning i att hantera halkkörning, ingen utbildning alls i att hantera stress och svåra situationer, däremot har det börjat dyka upp ett ord som heter service hela tiden, samma sak på mitt andra jobb SJ, järnvägskunskapen minskas, servicen ska ökas!

//R

Folk klagar på sådant som de anser att de förstår sig på. Det är många klagomål på personalens uppförande och den allmänna servicenivån, folk känner sig uppfostrade och inte sedda etc etc. Det är däremot av naturliga skäl ganska få klagomål på förarnas busskunskaper, och precis noll klagomål på tågkonduktörers järnvägskunskaper av det enkla skälet att vanligt folk inte alls begriper vad konduktörerna egentligen har för arbetsuppgifter av betydelse för säkerheten. I busstrafiken kan det möjligen klagas över att förarna kör ryckigt, men det är knappast någon som egentligen begriper hur ett tåg egentligen bör köras osv.

Förändringsarbetet inom företagen styrs i inte obetydlig utsträckning av inkommande synpunkter. Eftersom folks klagomål visar en snedvriden bild av vilka problem som egentligen finns ute i verksamheten, så tenderar även förändringsarbetet att snedvridas. Ännu värre blir det om inblandade chefer också tillhör kategorin "vanligt folk" snarare än kategorin bussfolk/järnvägsfolk med djupa kunskaper. Jag tror att detta förklarar en hel del av den något överdrivna fokuseringen på kundbemötande, konflikthantering osv i dagens kollektivtrafiksverige.

Bussföraren

Citat från: Robert Brink skrivet 22 augusti 2011, 12:36:18 PM
;D ;D ;D ;D

Hur mycket är egentligen datorstyrt när det gäller bromssystemen på en Scania Maxci som väl var nästan 15 år gammal?

Sen är min personliga åsikt forfarande, att handbromsen borde fungerat att använda... Även ratten borde gått att styra till höger med... Varför är det så känsligt här, att det kan vara förarfel? Det händer ibland, nästa gång kan det vara jag... Man vet aldrig  hur man hanterar en situation som dyker upp oväntat...(tex en motor som rusar)
Som jag skrivit tidigare, tränade piloter gör misstag... Och dom tränar trots allt mer än en bussförare....
Jag har sen jag tog busskort 1991 haft en utbildning i att hantera halkkörning, ingen utbildning alls i att hantera stress och svåra situationer, däremot har det börjat dyka upp ett ord som heter service hela tiden, samma sak på mitt andra jobb SJ, järnvägskunskapen minskas, servicen ska ökas!

//R

Förra veckan skrev jag detta i tråden:

Om vi antar att växeln lämnades i driveläge vid avlösningen (Detta var i a f kutym på Söh redan när jag körde där på 80 talets början, fan ta den som la i neutral :-)

Om p bromsen inte var dragen har det hela tiden funnits bussindivider som lossar dörrbromsen när dörren stängs utan att gasen påverkas, då börjar bussen rulla och är man då inte beredd eller kanske trampar till på fel pedal i den situationen så....

Fel kan även uppstå med "drive by wire" systemet men då finns en barriär som ska lägga i neutralläge på lådan om systemet beter sig onormalt eller om handgaspotentiometern påverkas, detta brukar även lagras som en felkod men då de flesta bussar samlar på sig en uppsjö med felkoder är det inte säkert att man tänker på detta i efterhand, sådana fel är "random" och rapporteras knappast alltid.

Även på NBS systemet "Neutral beim stillstand" kan det uppstå liknande fel (om denna individ hade NBS har jag ingen koll på)

Så visst, det är lika troligt att det kan ha varit ett tekniskt fel i elektroniken som att det var ett felgrepp av föraren men ska jag gissa så tror jag att det var en kombination av dumma rutiner, oväntat uppträdande av bussen och felgrepp av föraren



Men jag vidhåller nog att det var en kombination av taskiga rutiner, stress och felfunktion (eller oväntad funktion) som tillsammans med ett ödestigert felgrepp som orsakade olyckan

Lusan

Men, då inte av elektroniken till bromsarna. Dörrbromsen är en helt annan sak. Handbromsen fungerar alltid eftersom den är tvärt om. En liten beskrivning då vissa har gjort antydningar att jag inte alls vet. I handbroms systemet sitter det en väldigt stor fjäder. Denna fjäder trycks ihop av luft. När den är ihop tryckt av luften är fordonet i körläge. För att aktivera handbromsen släpper man ut luften vilket medför att fjädern ej längre är ihoptryck. Fordonet förblir i bromsat läge. Endast luft kan få handbromsen att lossa så man kan köra vidare. Nu är inte detta en beskrivning ut i minsta detalj, men i stora drag hur den fungerar. Med andra ord måste handbromsen ha fungerat.
Tilläggas bör att de som använder den sk dörrbromsen som en broms och lämnar fordonet bör ej köra buss. Skulle motorn stängas av och strömmen slås i från eller fordonet helt plötsligt bli strömlöst fungerar ej denna broms längre.

Jonas

Citat från: Lusan skrivet 22 augusti 2011, 18:03:22 PM
Men, då inte av elektroniken till bromsarna. Dörrbromsen är en helt annan sak. Handbromsen fungerar alltid eftersom den är tvärt om.

Som redan nämts i en annan tråd så hjälper vare sig färdbroms eller handbroms när bussen är på väg ner för en trappa.

Att föraren inte drog i handbromsen innan bussen började åka ner för trappen, beror troligen på att det inte fanns tid till detta efter att föraren märkte att bromsen inte fungerade(vad jag förstått är det inte långt till trappan).

Har själv varit med om att bussen skenat och det var tur att det var långt ut på linjen och inte inne i city.
Då det hände under körning på en raksträcka utan annan trafik hade jag kontroll på bussen redan från början, så efter att jag bokstavligen stod på bromsen gick det att få
stopp på den efter ett tag. Hade detta hänt i city och utan att man varit beredd hade utgången kunnat bli en helt annan än den nu blev!
Som det nu var stängde jag bara av bussen, bröt huvudströmmen och allt fungerade normalt resten av passet.
Och gissa vad, verkstaden hittade inte fel på bussen!

Bussföraren

Citat från: Z skrivet 22 augusti 2011, 20:36:31 PM
Som redan nämts i en annan tråd så hjälper vare sig färdbroms eller handbroms när bussen är på väg ner för en trappa.

Att föraren inte drog i handbromsen innan bussen började åka ner för trappen, beror troligen på att det inte fanns tid till detta efter att föraren märkte att bromsen inte fungerade(vad jag förstått är det inte långt till trappan).

Har själv varit med om att bussen skenat och det var tur att det var långt ut på linjen och inte inne i city.
Då det hände under körning på en raksträcka utan annan trafik hade jag kontroll på bussen redan från början, så efter att jag bokstavligen stod på bromsen gick det att få
stopp på den efter ett tag. Hade detta hänt i city och utan att man varit beredd hade utgången kunnat bli en helt annan än den nu blev!
Som det nu var stängde jag bara av bussen, bröt huvudströmmen och allt fungerade normalt resten av passet.
Och gissa vad, verkstaden hittade inte fel på bussen!

Nä, och det låter som ett fel på "Drive by wire" systemet, inte alls ovanligt som jag skrev innan.

När vi hade stag och metallwire till gasreglage fastnade dessa också titt som tätt så problemet är inte okänt, däremot blir många chockade när det inträffar om man aldrig varit ute för det, men något "Bromsfel" tror jag aldrig att det varit fråga om.