Föraren av olycksbussen utreds

Startat av Jonas, 15 augusti 2011, 16:29:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Cyklisten

Var det inte fel på bussen som orsakade olyckan? Eller så har HK inte utrett detta?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 15 augusti 2011, 22:18:02 PM
Var det inte fel på bussen som orsakade olyckan? Eller så har HK inte utrett detta?

Det konstaterades att det inte var något tekniskt fel på bussen. HK (= haverikommissionen) utredde väl aldrig detta,  utan det gjordes av polisen och SL själva.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2011, 22:23:22 PM
Det konstaterades att det inte var något tekniskt fel på bussen. HK (= haverikommissionen) utredde väl aldrig detta,  utan det gjordes av polisen och SL själva.
Däremot har vad jag förstått också Keolis gjort en egen mer grundlig utredningen som ännu inte presenterats (om man nu väljer att presentera den offentligt). Men det var väl inte heller någon som trodde att det skulle hittats något fel på bussen av typen fel på bromsar eller dylikt. Som tidigare konstaterat och som väl är känt bland alla bussförare händer det att bussar "rusar", utan att man sedan finner något fel på bussen. Det framkom ju sedan att hon inte hunnit bromsa förrän bussen hamnat i trapporna (bussen stod ju med nosen mot trapporna).

Det är väl alltså det intressanta om det finns tillräckligt med den typen av incidenter för den här busstypen att det ska kunna sägas vara troligt att en sådan sak har kunnat inträffa. Sedan är det föstås frågan om man ska kräva att man har parkeringsbroms i till dess man har foten på bromspedalen. Å andra sidan blir man väl så överraskad om något sådant här händer att man ändå inte hinner reagera.

I det här fallet var det ju maximal otur- hur ofta stå man med nosen mot en trappa? I vanliga fall smäller man väl som mest i en bil framför lite lätt - men i vanliga fall skulle man ju snarare hunnit fått stopp på bussen innan något hinner hända.

Bussföraren

Normalt finns det flera barriärer som ska förhindra ett liknande förlopp.
Nu har jag inte följt detta till 100% men....

Om vi antar att växeln lämnades i driveläge vid avlösningen (Detta var i a f kutym på Söh redan när jag körde där på 80 talets början, fan ta den som la i neutral :-)

Om p bromsen inte var dragen har det hela tiden funnits bussindivider som lossar dörrbromsen när dörren stängs utan att gasen påverkas, då börjar bussen rulla och är man då inte beredd eller kanske trampar till på fel pedal i den situationen så....

Fel kan även uppstå med "drive by wire" systemet men då finns en barriär som ska lägga i neutralläge på lådan om systemet beter sig onormalt eller om handgaspotentiometern påverkas, detta brukar även lagras som en felkod men då de flesta bussar samlar på sig en uppsjö med felkoder är det inte säkert att man tänker på detta i efterhand, sådana fel är "random" och rapporteras knappast alltid.

Även på NBS systemet "Neutral beim stillstand" kan det uppstå liknande fel (om denna individ hade NBS har jag ingen koll på)

Så visst, det är lika troligt att det kan ha varit ett tekniskt fel i elektroniken som att det var ett felgrepp av föraren men ska jag gissa så tror jag att det var en kombination av dumma rutiner, oväntat uppträdande av bussen och felgrepp av föraren

Staffan Sävenfjord

Det var Keolis och polisen som kom fram till att det inte var något tekniskt fel på olycksbussen.

http://www.busstidningen.se/2011/07/18/inget-fel-pa-skenande-buss/

http://www.busstidningen.se/2011/08/16/bussforare-anmald-av-skadad/

Det är naturligtvis detta som är grunden för polisanmälan. Sedan återstår ju att se om det leder till åtal och ännu mer om föraren döms som skyldig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Det krävs dessvärre ett större antal döda för att haverikommissionen ens kan tänka sig att ta tag i en bussolycka,

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2011, 10:00:58 AM
Det krävs dessvärre ett större antal döda för att haverikommissionen ens kan tänka sig att ta tag i en bussolycka,

Det behöver inte ha omkommit någon, men olyckan ska ha ett visst intresse och utredningen kunna leda till något.

Man har tidigare utrett bussolyckor utan omkomna.


Sedan är ju Ulo:s artikel som länkas till lite tokigt skriven, utredningen visade att det inte var något tekniskt fel på bussen när den undersöktes efter olyckan, inte att det inte var någon tekniskt fel vid olyckstillfället.

Med tanke på att elektronikfel uppträder "random" så hittas dom inte så enkelt.

Men jag vidhåller nog att det var en kombination av taskiga rutiner, stress och felfunktion (eller oväntad funktion) som tillsammans med ett ödestigert felgrepp som orsakade olyckan, och i det fallet vore det intressant för Havkom att kika på det hela.

yngrot

Ja här har vi väl ytterligare bevis för att all elektronik inte bara är av godo. Samt att alla olika vagntyper det finns och inte mycket som funkar lika..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ResVille

Citat från: Bussföraren skrivet 16 augusti 2011, 10:27:56 AM

Sedan är ju Ulo:s artikel som länkas till lite tokigt skriven, utredningen visade att det inte var något tekniskt fel på bussen när den undersöktes efter olyckan, inte att det inte var någon tekniskt fel vid olyckstillfället.

Med tanke på att elektronikfel uppträder "random" så hittas dom inte så enkelt.


Så sant!

Det finns en hel del felanmälningar som aldrig uppträder när servicetekniker tittar på prylarna. En massa elektronik i fordon är inte enbart till nytta. Det kan skapa en hel del felsituationer också.

Lusan

Antingen funkar bromsarna eller så funkar de inte.

buskörare

Citat från: Lusan skrivet 20 augusti 2011, 21:01:34 PM
Antingen funkar bromsarna eller så funkar de inte.

Ja, har man aldrig kört en buss eller annat fordon nån gång så kan man tro det. T.o.m min cykel kan funka t.o.f i bromsarna.

lil-sis

Citat från: Lusan skrivet 20 augusti 2011, 21:01:34 PM
Antingen funkar bromsarna eller så funkar de inte.

Ja visst men nästa gång du trampar på pedalen så kan de fungera igen.

Maskiner, speciellt de fyllda med elektronik har en tendens till att inte alltid bete sig förutsägbart. Fel kommer och går... Och det är ingenting okänt!

Min personbil fick bromshaveri en gång i Sthlm, det hade varit lång kö = mkt bromsande. Till slut gick pedalen i botten utan att något hände. Inget tillbud då jag alltid har långt avstånd till fordonet framför och hade tid att lösa det på alternativt vis.

Bilen bärgades sen till min bilmek som provkörde den felfritt (men som TUR var lyssnade på vad jag säger). Det visade sig att de inte bytt bromsvätskan på ett tag (trots att den hade fått nya skivor + belägg runt om och nya ok i fram bara någon vecka tidigare) och den var full med vatten. När jag bromsade så mkt som det blir när man sitter i kö så blev det till slut överhettat och "trycklöst" när jag tryckte på pedalen.

Hade bilen hamnat hos en annan mek etc så hade den kunnat skickas tillbaka som "provkörd utan anmärkning", gått fint tills nästa liknande situation  :-\

Lusan

Nu har ju inte min 20 växlade racercykel samma bromsar som ett tungt fordon.....
Vad jag menar är att om bussen har ett sådant allvarligt bromsfel att absolut inget händer tordes detta synas vid en genom gång av fordonet. Bilar har dessutom inte samma broms system som tunga fordon varpå man inte alltid bör jämföra dessa fordon.

Citat från: buskörare skrivet 20 augusti 2011, 23:21:00 PM
Ja, har man aldrig kört en buss eller annat fordon nån gång så kan man tro det. T.o.m min cykel kan funka t.o.f i bromsarna.

Bäste "Busskörare" jag har kört buss i ett antal år och är inte en som är helt .... i bollen. Förutom att jag har kör buss har jag även kört lastbil, bla i Alperna. Jag tycker då inte att man bör nervärdera andras inlägg, det är väl knappast vad detta forum är tillför.
Att olyckan utreds tycker jag bara är bra, det måste framkomma vad som gick fel. Nästa gång kanske någon dör. Är bussföraren orsaken är det så och det lär visa sig. Är bolaget orsaken genom bristande underhåll kommer detta även det fram.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 21 augusti 2011, 07:05:10 AM
Maskiner, speciellt de fyllda med elektronik har en tendens till att inte alltid bete sig förutsägbart. Fel kommer och går... Och det är ingenting okänt!

Och nu är vi för första gången i historien framme vid en tid där de äldsta bussarna i linjetrafik (de uppåt 10 år gamla) består av första generationens datorspäckade fordon där de flesta reglagen för manuell kontroll är borta.

Jaså, fungerar inte AC:n där bak? Ja, vill inte givaren acceptera att det är 35 grader inne i bussen så är det inget jag kan göra. Någon manuell start av AC finns inte.

Jaså, är det en irriterade värmefläkt som väsnas bakom ett element? Nej, den går inte att stänga av med en strömbrytare, utan den styrs automatiskt av en dator som tror att det är kallt idag.