För många som åker buss i Uppsala

Startat av Jonas, 08 maj 2011, 16:19:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


M67:an

Kanske dags att satsa på spårvagnstrafik då 8)

lil-sis

Det är ju tur att det blev nästan lika mycket plus i kassan för GUB som det blev minus för UB och att GUB ger avkastning till kommunen :D

jocke

Ett angenämnt problem om inte annat :-)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

AO

Kanske inte spårvägstrafik men det gör ju det verkligen intressant att diskutera införandet av dubbelledbussar som ju varit på tapeten förut i Uppsala.

Mathias Rickman

Spårvägstrafik är på tapeten i uppsala med det har vart uppe ett antal ggr på diskution

jocke

Enligt en undersökning och utvecklingsplan gjord av Trivector så kan man 2014 ha 5 minuters trafik till stenhagen och gottsunda på en ny linje mellan förorterna med dubbelledbuss. 2020 kan de vara lämpligt att införa Spårvagn på sträckan.


Något som även jag tycker börjar bli dags för snart, då staden växer är natttrafik samtliga dagar, IAF på stomlinjerna. Säg att linje 2,5 och 7 (även 8 när den nu blir stomlinje, kanske till hösten har ja läst på Gatukontorets mötesprotokoll) skulle ha en varsinn avgång från varje "förort" en gång i timmen under tiden 01:00 - 04:00. Ingen linje är mer än 1 timme lång, så skulle som max behövas 2 bussar / linje och således max 6 förare i dagsläget. Tror det skulle finnas underlag för detta om man skulle satsa för de o göra lite reklam för de. Blir ju i princip 4 stycken avgångar från varje punkt / natt då.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Mathias Rickman

ja det med att 8 ska bli stomlinje verkar ju ta en väldigt lång tid

Omnilasse

Citat från: jocke skrivet 16 maj 2011, 02:49:21 AM
Enligt en undersökning och utvecklingsplan gjord av Trivector så kan man 2014 ha 5 minuters trafik till stenhagen och gottsunda på en ny linje mellan förorterna med dubbelledbuss. 2020 kan de vara lämpligt att införa Spårvagn på sträckan.


Något som även jag tycker börjar bli dags för snart, då staden växer är natttrafik samtliga dagar, IAF på stomlinjerna. Säg att linje 2,5 och 7 (även 8 när den nu blir stomlinje, kanske till hösten har ja läst på Gatukontorets mötesprotokoll) skulle ha en varsinn avgång från varje "förort" en gång i timmen under tiden 01:00 - 04:00. Ingen linje är mer än 1 timme lång, så skulle som max behövas 2 bussar / linje och således max 6 förare i dagsläget. Tror det skulle finnas underlag för detta om man skulle satsa för de o göra lite reklam för de. Blir ju i princip 4 stycken avgångar från varje punkt / natt då.
Kanske svårt att motivera ekonomiskt, men håller med om generellt att det är alldeles för dålig nattrafik på vardagar och finns ju inte alls i Göteborg och Malmö, i Oslo har man just börjat låta några av sina stomlinjer gå dygnet runt. SL har en ojämn där det ofta är många stående även på vardagsnätter, så nog kan det finnas underlag. Det krävs dock rätt bra tryck på en linje för att det ska bli några resande på vardagsnätter. Minst 10 000 påstigande på dimensionerande sträcka (dubbelriktad) per dygn tycker jag själv verkar vara en rimlig miniminivå (sedan kan naturligtvis detta också skifta beroende på områdets karaktär etc).