Landstinget tar över i Uppland

Startat av Jonas, 28 april 2011, 15:58:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jo

Början till slutet för Gamla Uppsala buss?

Ersa

Snarare slutet för huvudmannen Uppsalabuss.
Trafikutövaren Gamla Uppsala Buss kör väl vidare på nuvarande avtal fram till att man bestämmer sig för att upphandla trafiken. Om man nu väljer att göra det.

Men om vi tittar bortom Uppsala stadsgräns: vad innebär detta för dagens UL?

kimpan

Citat från: Jo skrivet 28 april 2011, 17:15:44 PM
Början till slutet för Gamla Uppsala buss?

Den nya myndigheten kan ge kommunen i uppdrag att utföra och sköta den direkt tilldelade stadstrafiken i Uppsala... Uppsala Kommun kan då ge sitt eget bolag (utan upphandling) uppdraget på obestämd tid om jag förstått det hela rätt...

Carl Eric

Citat från: kimpan skrivet 28 april 2011, 17:30:08 PM
Den nya myndigheten kan ge kommunen i uppdrag att utföra och sköta den direkt tilldelade stadstrafiken i Uppsala... Uppsala Kommun kan då ge sitt eget bolag (utan upphandling) uppdraget på obestämd tid om jag förstått det hela rätt...

För ett par år sedan så räknade man väl på det men kom fram till att GUB gjorde trafiken väldigt mycket billigare än exempelvis Nobina?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Var inte Upsalabuss en del av UL ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders Noren

Dags för UL att återgå till landstingets lila (kungsängsliljelila?) färg i stället för länets rött och gult?

Omnilasse

Citat från: Bussmicke skrivet 29 april 2011, 09:50:44 AM
Var inte Upsalabuss en del av UL ?

Nja, inte riktigt - men man överlät för väl ett antal år sedan åt UL att sköta hela planeringsdelen (det administrativa runt huvudmannaåtagandet), etc åt kommunen, kvar blev bara Upsalabuss som utförare av själva trafiken (i princip - alltså som vilken operatör som helst), men fortfarande ägt av kommunen (alltså inte av UL). Tanken var väl dock att renodla verksamheten för att kunna sälja GUB med tiden (jmf bildandet av SL buss).

Det som blir skillnaden nu är att trafiken fram till 2011 har beställts av Uppsala Kommun - nu blir det genom landstinget istället (som i Stockholm alltså).

jocke

Intressant. Vi hoppas GUB lever kvar då. Det känns som det sköts rätt bra.
Jag förändrar era liv med detta inlägg