Våld mot förare i Uppsala

Startat av Jonas, 22 mars 2011, 21:09:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

"TV4 Nyheterna Uppsala har tidigare rapporterat om att bråk kring sms-biljetter legat bakom ett par händelser".

Inte helt oväntat. Men har förarna på GUB fått andra instruktioner än vi övriga förare i UL-trafik? Dvs att man inte ska sätta sig på tvären och riskera bråk. Vi kan ju enas om att påfundet med SMS-biljetter mest är skräp, och visst ska vi visera. Men samtidigt kan vi förare inte behöva riskera våldsamheter pga att vi "leker väktare" och håller hårt på ett bristfälligt system som några mindre insatta politiker infört.

Det räcker mer än väl med de fåtal Uppsalabilister som hoppar ur sina bilar, in i bussen och slår till de bussförare de anser sig kränkta av.

KG

Vad är det att slåss om? Dom får inte åka med på bussen, åh nej, världen går under. Vad är det för fel på folk?

lil-sis

Nej visst, vi ska inte vara besvärliga.

Men vi ska också se till att alla betalar och det trycks det på när i går block två av Yrkeskompen.

Minst en av de som blivit misshandlad (och är sjukskriven sedan ett par veckor tillbaka) är en mycket sympatisk förare som INTE "tjaffsar onödigt mycket", han fick en propp mer eller mindre samtidigt som han påtalade att det inte var en giltig biljett.

Om vi inte ska neka ogiltiga biljetter, varför ska vi ens visera de?

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 04:58:34 AM
Minst en av de som blivit misshandlad (och är sjukskriven sedan ett par veckor tillbaka) är en mycket sympatisk förare som INTE "tjaffsar onödigt mycket", han fick en propp mer eller mindre samtidigt som han påtalade att det inte var en giltig biljett.

Jaså? Ja, om SMS-biljetterna leder till bråk och våld är det ju bara att plocka bort dem helt. Alternativt att förarkåren skiter fullständigt att att visera dem i protest mot deras existens. Men det kanske också är ett tjänstefel och ett beteende som trafikhuvudmannen inte tillåter? Fast det är ju inte UL-tjänstemännen som själva blir utsatta för våld i sitt kontor på Drottninggatan pga att de infört ett bristfälligt betalmedel.

Jag tycker då att någon form av åtgärd måste utföras när man riskerar att få en smäll på käften för att man gör precis som arbetsgivare och trafikhuvudman sagt att man ska göra.

lil-sis

Ja det ingår i vårt jobb att visera biljetterna. Att inte göra det innebär alltså att man inte sköter sitt jobb.

Det allra bästa vore om vi slapp viseringen helt och hållet och antalet kontrollanter istället utökades rejält. Det skulle ge förarna en bättre arbetsmiljö och jag tror att även passagerarna skulle uppleva förarna som trevligare om de slapp viseringen.

Danne B.

Det stora problemet är ju inte biljetterna egentligen, det stora problemet är egentligen trögtänkta grottmänniskor som av nå´n anledning måste hävda sig genom att slåss när dom inte får som dom vill! Alla vi som jobbar inom serviceyrket stöter på dom då och då på ett eller annat sätt!

Nu är väl det tyvärr ganska svårt att få bukt med, men nå´nstans känns det bara så fel att sluta visera och sluta med en viss sorts biljetter pga några pappskallar som inte växt ur sandlådan!

Men tyvärr är väl det enda sättet att komma runt detta problem, att helt enkelt sluta upp med dessa biljetter... Tragiskt men sant, samhället rättar sig efter ett fåtal idioter!

//Danne

lil-sis

De kunde ju börja med att montera kameror så det iaf går att få någon fälld, för det är mest troligt folk som polisen själva kan peka ut.

Som nötterna i söndags som stannar en buss, den ena håller fast föraren och den andra klappar till. För att de möjligen kända sig trängda av bussen.

Finns liksom inga proportioner på hur folk beter sig.

Jag är glad att jag är kvinna, de flesta har iaf någon form av spärr för att slå kvinnor. Även om det såklart inte är ett hundraprocentigt skydd. Då blir det istället hora och div andra grodor som hoppar ur munnen.

Och att sluta visera bara SMS är inte en lösning. I så fall sluta visera ALLA biljetter, till slut kommer folk att låta bli att betala och det är väl först då som det kommer hända något.

jocke

Jag är lite på Danne och lil-siss bana här.

Innerst inne är de ju inte biljetterna som är problemet utan folket. Slutar du med en typ kan dom lika bra hota dig när de inte får åka med en ogiltig pappersbiljett.
Lösningen är nog isf som lil-siss sa, inför fler kontrollanter och skippa viseringen helt på alla biljetter som inte är kort. Samt öka avgiften för fuskåkning till typ 2000:-
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 09:39:29 AM
De kunde ju börja med att montera kameror så det iaf går att få någon fälld, för det är mest troligt folk som polisen själva kan peka ut.

Som nötterna i söndags som stannar en buss, den ena håller fast föraren och den andra klappar till. För att de möjligen kända sig trängda av bussen.

Finns liksom inga proportioner på hur folk beter sig.

Ska jag vara ärlig trodde jag att GUB hade moderna digitala filmkameror med ljudinspelning på i stort sett alla bussar idag. Om inte börjar det nog bli dags att kräva detta.

lil-sis

Det sägs att facket och GUB inte kan komma överens om vilka som får titta på filmerna och det är därför vi inga kameror har ännu.

Fånigt.

Det räcker med att polisen kan titta. För det är ju i polisärenden det behövs.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 14:21:16 PM
Det sägs att facket och GUB inte kan komma överens om vilka som får titta på filmerna och det är därför vi inga kameror har ännu.

Fånigt.

Det räcker med att polisen kan titta. För det är ju i polisärenden det behövs.

Precis. Det är enbart polisen som behöver ha tillgång till filmerna vid misstanke om allvarligt brott i samband med polisanmälan. Denna rutin fungerar ju bra i andra jämförbara städer, t.ex Umeå.