Nya linje 700 Värnamo -Borås

Startat av yngrot, 22 mars 2011, 05:49:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

I går var det premiär för mig på 700 kör där även idag..
7.10 fr Tranemo-Borås var ca 7 st som eg brukar åka 350 7.19  satt kvar 1 fr Värnmahållet.. 8.05 fr Borås ingen 1 på i Lockryd till Gislaved  10.05 fr Värnamo 1 till Gislaved och fr Gislaved 1 till Borås..

16.10 fr Tranemo ca 7 som valde 700 istället för 350 16.19
17.05 fr Borås ca 7 som valde 700 istället för 350  1 som åkte till Gislaved och fr Tranemo 1 till Värnamo kl 17.50 
Ingen försening men gott om tid är det ju inte pga färdskrivartrassel ett blad låg dubbelvikt nere i botten så var vi ca 4 min sen fr Värnamo på 10.05 turen..
Visst är det för tidigt att dra slutsatser redan nu men att ta resenärer fr 350 ger ju inte fler resenärer iaf . Vi får väl se när det gått ett tag men info om linjen är ju inte så stor och 700 finns inte i Hajen heller än ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Kört samma även i dag  och nog tycker jag 2265 är en helt ok vagn man kan inte tro den gått 82000 mil . Vi fick ju nya förarstolar och på denna är det ny ruta men tyvärr redan spricka i den :P   framvagnen har nog oxå fått lite nya delar för den känns väldigt stabil ute på vägen .. Känns inte som man kört fort heller låg bakom en långtradare i går kännde som det gick i 40 men när jag kika på mätaren så körde vi i 80 det mesta .. Så att säga som Staffan att de är helt slut och dåliga det håller jag inte med om..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 22 mars 2011, 13:02:31 PM
Kört samma även i dag  och nog tycker jag 2265 är en helt ok vagn man kan inte tro den gått 82000 mil . Vi fick ju nya förarstolar och på denna är det ny ruta men tyvärr redan spricka i den :P   framvagnen har nog oxå fått lite nya delar för den känns väldigt stabil ute på vägen .. Känns inte som man kört fort heller låg bakom en långtradare i går kännde som det gick i 40 men när jag kika på mätaren så körde vi i 80 det mesta .. Så att säga som Staffan att de är helt slut och dåliga det håller jag inte med om..

Intressant att höra hur det är att köra den här nya linjen och era nygamla bussar!

Som jag minns de här bussarna från linje 100 var dom i hyfsat bra skick, mycket bättre än en del annat rent skräp som rullade där sista tiden.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Stefan K

Får hoppas att det kommer att gå bra med linjen.

Det är många trafikplanerare som dissar både tåg och buss i denna relation/på denna tur. Det är bara eftersom den inte har funnits tidigare så är det många som tvivlar på att den kan komma att utvecklas nu!

Men jag tror att det finns en marknad. Det är ju faktiskt inte så långt mellan Borås och Värnamo:-)

Omnilasse

Citat från: Stefan K skrivet 22 mars 2011, 22:19:04 PM
Får hoppas att det kommer att gå bra med linjen.

Det är många trafikplanerare som dissar både tåg och buss i denna relation/på denna tur. Det är bara eftersom den inte har funnits tidigare så är det många som tvivlar på att den kan komma att utvecklas nu!

Men jag tror att det finns en marknad. Det är ju faktiskt inte så långt mellan Borås och Värnamo:-)
[/quote

Helt klart är det ju iaf att snabbare turer brukar betyda mer resande. Nu är det ju dock inte så att folk ställer bilen på en gång - det tar ju ett tag att upptäcka att förbindelsen finns. Sedan är väl frågan hur många som faktiskt pendlar på denna sträcka idag - men sådant brukar ju kommunerna ha statistik på. Vill man få folk att se att en förbindelse finns och därmed skapa en marknad som eventuellt inte finns idag - ja, då är det förstås ännu svårare. Då kan man behöva några år på sig.

Det är ju också svårt med linjer/sträckningar som är relativt långa (det vill säga tar ett par timmar) och också har relativt dålig turtäthet. Det gäller s.a.s. att jobbtiderna stämmer överens med busstiderna. Något som talar för förbindelsen är väl dock inte minst att det finns en relativt stor högskola i Borås. En fördel med långa förbindelser är väl kanske också att det ändå finns en grupp som tycker det är jobbigt att sitta och köra bil så pass långa sträckor varje dag. Men det brukar ta ett tag innan den typen av resenärer hittar till nya förbindelser.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 22 mars 2011, 22:19:04 PM
Får hoppas att det kommer att gå bra med linjen.

Det är många trafikplanerare som dissar både tåg och buss i denna relation/på denna tur. Det är bara eftersom den inte har funnits tidigare så är det många som tvivlar på att den kan komma att utvecklas nu!


Tåg Borås-Värnamo har funnits sedan början av 1900-talet. I många år gick dessutom en busslinje Värnamo-Tranemo-Svenljunga-Kinna-Göteborg och den gick fyra dagar i veckan. Så mycket resande var det inte utan den levde mest på godset. Visserligen är Borås-Värnamo inte riktigt samma sak som Göteborg-Värnamo men ändå tror jag tyvärr att förutsättningarna för den här linjen inte är särskilt stora. Sedan är det en annan sak att jag hoppas att jag har fel.

Lyckas man sedan få förarna att komma ihåg att skylta bussen rätt också så kanske det går ännu bättre. Jag har sett flera bussar skyltade 700 Borås när de varit på väg till Värnamo. Resenärerna hittar väl ändå men det är ju också bra marknadsföring att visa upp bussar i Borås och Tranemo som är skyltade Värnamo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2011, 07:59:51 AM
Tåg Borås-Värnamo har funnits sedan början av 1900-talet. I många år gick dessutom en busslinje Värnamo-Tranemo-Svenljunga-Kinna-Göteborg och den gick fyra dagar i veckan. Så mycket resande var det inte utan den levde mest på godset. Visserligen är Borås-Värnamo inte riktigt samma sak som Göteborg-Värnamo men ändå tror jag tyvärr att förutsättningarna för den här linjen inte är särskilt stora. Sedan är det en annan sak att jag hoppas att jag har fel.

Något som inte fanns i någon större omfattning då men som finns nu är en hel del arbetspendling med bil i stråket Tranemo-Gislaved-Anderstorp-Värnamo. Det är ju framförallt den pendlingen man riktar in sig på att flytta över till buss. Sedan är jag också lite skeptisk till att det kommer att lyckas i någon större omfattning, framförallt att det skulle hända redan under de 1,5 år som är fram till utvärderingen. Men visst hoppas jag också att vi pessimister kan ha fel ibland.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 mars 2011, 07:59:51 AM
Lyckas man sedan få förarna att komma ihåg att skylta bussen rätt också så kanske det går ännu bättre. Jag har sett flera bussar skyltade 700 Borås när de varit på väg till Värnamo. Resenärerna hittar väl ändå men det är ju också bra marknadsföring att visa upp bussar i Borås och Tranemo som är skyltade Värnamo.

Sådant är naturligtvis också viktigt för förtroendet för linjen. Jag hoppas också att linjen snart blir klar i Västtrafiks prissystem så att man kan lägga in linjen i Västtrafiks biljettmaskin och rapportera in priserna i Linkon. Detta kommer att få flera effekter. En är att det kommer att bli möjligt att köpa Resplusbiljetter där den här busslinjen ingår, t ex Gislaved-Växjö med byte buss-tåg i Värnamo. En annan är att priserna för resor över länsgränsen med Västtrafikkort eller enkelbiljetter kommer att synas direkt i Västtrafiks reseplanerare.

Man skulle ju också kunna hoppas på lite bättre periodkortssortiment för linjen om man t ex tänker sig en student boende i Anderstorp som ska åka till högskolan i Borås och liknande som idag behöver minst två kort.

Hur är det förresten med SJ Årskort med Resplustillägg, gäller dom på den här linjen över länsgränsen mellan Tranemo och Gislaved?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja nån typ av periodkort borde ju finnas om det skall bli bra .. men väldigt underligt att det inte görs mer reklam för linjen och än värre att den inte finns i Hajen..

Att det förekommer felskyltning kan ju bero på att vi numera är vana vid att skylten ändras via I-tiden då är det lätt glömma ändra  gjorde själv det misstaget när jag körde från Värnamo men kom på det efter ett tag så i Gislaved vart det rätt.. ;)   Men att det skulle bli nån som åker hela vägen det tror jag inte på i det läget är ju tåget bättre alternativ
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Lite oflyt i fredags när 2263 blev påkörd av en Nissan Navara och fick besöka verkstaden på snabbrep.   fick låna delar från 2264 .. så nu får vi vänta längre på reservvagnen.. som vi skall ha i Tranemo...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Satt och surfa runt lite häromdagen och kom in på JLT:s sida och där finns massa info om linje700  vad det kostar, att bussar har båda biljettsystemen samt vilka hpl som angörs . Där har Västtrafik nått att ta lärdom av..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 16 april 2011, 14:16:49 PM
Satt och surfa runt lite häromdagen och kom in på JLT:s sida och där finns massa info om linje700  vad det kostar, att bussar har båda biljettsystemen samt vilka hpl som angörs . Där har Västtrafik nått att ta lärdom av..

JLT har alltid legat mkt längre fram med allting än Västtrafik ...  Visste du inte det Yngrot innan nu? ;) ;)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Nepp jag har inte haft koll på JLT  men jag hör ju oxå att de gör en hel del reklam på radio för sina produkter vilket Västtrafik inte gör
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 16 april 2011, 14:16:49 PM
Satt och surfa runt lite häromdagen och kom in på JLT:s sida och där finns massa info om linje700  vad det kostar, att bussar har båda biljettsystemen samt vilka hpl som angörs . Där har Västtrafik nått att ta lärdom av..

Jag såg att linjen finns inlagd med priser och allt i ERG nu i alla fall. Alltid något.   :P

Däremot återstår det fortfarande att få priserna inrapporterade så att den går att boka ihop med fjärrtågsbiljetter. Det vore väl väldigt praktiskt om någon som tänker åka Gislaved-Kalmar kan få hela resan på en Resplus-biljett.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja nu ska vi kunna sälja biljetter på ERG  men egentligen skandal att det inte var klart vid trafikstart . Känns inte seriöst när det är så oklart med biljetter som det varit ..  men det är väl för mkt begärt att Västtrafik skall sköta sitt och ha allt klart, men jaga bolag som inte har uppe alla dekaler är de bra på ... :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 17 april 2011, 11:11:53 AM
Ja nu ska vi kunna sälja biljetter på ERG  men egentligen skandal att det inte var klart vid trafikstart . Känns inte seriöst när det är så oklart med biljetter som det varit ..  men det är väl för mkt begärt att Västtrafik skall sköta sitt och ha allt klart, men jaga bolag som inte har uppe alla dekaler är de bra på ... :P

Har Västtrafik någon gång varit seriöst?  Det är förmkt begärt Yngrot att Västtrafik ska sköta sitt ... dem har ju fullt upp att lägga näsan i blöt på saker som inte ingår i deras åtagande......Tex ERG  det är ju löjligt att det ska behöva ta upp till 2 min/ kund att betala med bankkort.. Det har blivit ett arbetsmiljöproblem detta betalsystem ... men var ändå tacksam att ni har ett bättre system oxå på linje 700..  nämnligen JLTs betalsystem som jag iaf gillar mkt bättre än ERG.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss