SL - Nobina Norrtälje

Startat av Andreas91, 20 mars 2011, 02:12:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej!

Nobina kommer ju, som känt, att få ta över busstrafiken i Roslagen (Norrtälje) efter Keolis. Jag undrar allmänt ,om det har dykt upp någon ny info om när nya bussar kan tänkas poppa upp, vad det kommer att dyka upp för nya resp. ev. begagnade bussar, trafik och linjeförändringar m.m.

Det kanske iofs inte finns något nytt, men ville ändå kolla. Allt jag egentligen vet, är att 25 VDL Synergy - dubbeldäckare skall sättas in på stomlinje 676 (kanske även 677?). Mycket tacksam för alla svar! :)


Ersa

#1
Några siffror jag snappat upp på inofficiella vägar.
Infon kan ha gått ett par steg, så därmed stor reservation för felaktigheter.

25 st nya dubbeldäckare, VDL Synergy, blå
6 st helt nya ledvagnar
13 st nyare ledvagnar
6 st nyare boggivagnar
5 st av Keolis tidigare bussar (Keolis 4433 samt 6646-6649)
33 st äldre begagnade Nobinavagnar från andra trafikområden.

Totalt 88 st

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2011, 03:20:41 AM
Några siffror jag snappat upp på inofficiella vägar.
Infon kan ha gått ett par steg, så därmed stor reservation för felaktigheter.

25 st nya dubbeldäckare, VDL Synergy, blå
6 st helt nya ledvagnar
13 st nyare ledvagnar
6 st nyare boggivagnar
5 st av Keolis tidigare bussar, Volvo B9S, blå
33 st äldre begagnade Nobinavagnar från andra trafikområden.

Totalt 88 st


Hur kommer det att se ut i Norrtälje? Lågentré krav även där eller finns det fortfarande chans att man får åka med riktigt fina bussar? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

förutom dem 00-boggi vagnar som ska till Göteborg kommer resterade från Björknäs att flyttas till Norrtälje, inkl, ledbussarna

Carl Eric

Citat från: homer skrivet 20 mars 2011, 08:59:04 AM
förutom dem 00-boggi vagnar som ska till Göteborg kommer resterade från Björknäs att flyttas till Norrtälje, inkl, ledbussarna


Jasså? Alltså även 18xx-vagnarna och 00-ledarna? Intressant! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Tusen tack för denna info!  :D Nu känner jag att jag har fått rätt mycket mer kött på benen. Skall bli intressant att se hur det ser ut i slutet av juni. :)

Ersa

Citat från: calken skrivet 20 mars 2011, 08:27:22 AM
Hur kommer det att se ut i Norrtälje? Lågentré krav även där eller finns det fortfarande chans att man får åka med riktigt fina bussar? :)

Självklart blir det 100% krav på lågentré och RME-drift.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2011, 11:02:44 AM
Självklart blir det 100% krav på lågentré och RME-drift.
Men förstås inte 100% RME - man kommer knappast bygga om de befintliga dieselvagnar man använder sig av och avsätter till Norrtälje. Däremot har man väl lovat ett viss procent RME - och alla nyinskaffade blir väl sådana. Det låter ju - med tanke på anskaffningen  - att man lovat omkring 30% vid trafikstart med RME - sedan ökar man väl på det allt eftersom nya vagnar anskaffas.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 20 mars 2011, 20:39:52 PM
Men förstås inte 100% RME - man kommer knappast bygga om de befintliga dieselvagnar man använder sig av och avsätter till Norrtälje. Däremot har man väl lovat ett viss procent RME - och alla nyinskaffade blir väl sådana. Det låter ju - med tanke på anskaffningen  - att man lovat omkring 30% vid trafikstart med RME - sedan ökar man väl på det allt eftersom nya vagnar anskaffas.

Tack för rättningen. 100% RME på alla nyinskaffningar ska det givetvis vara. :)

Camilla

Citat från: homer skrivet 20 mars 2011, 08:59:04 AM
förutom dem 00-boggi vagnar som ska till Göteborg kommer resterade från Björknäs att flyttas till Norrtälje, inkl, ledbussarna

Vad ska vi åka i för bussar om alla våra bussar ska till Norrtälje för jag har för mig att keolis tar över trafiken i Nacka/Värmdö en månad efter att nobina har tagit över norrtälje.
   

HB

Det är ganska få av alla Nacka/Värmdös bussar som ska till Norrtälje, och dessutom går fordonsbehovet ner under sommartidtabellen när denna förflyttning sker. /Henrik/

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 20 mars 2011, 03:20:41 AM
13 st nyare ledvagnar
6 st nyare boggivagnar
33 st äldre begagnade Nobinavagnar från andra trafikområden.


Tas alla dessa från Nacka och Botkyrka eller kommer det att flyttas in vagnar från övriga landet?

Fredrik Klint

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 mars 2011, 15:12:38 PM
Se Henriks inlägg ovan...
Det är ganska få av alla Nacka/Värmdös bussar som ska till Norrtälje

Jo, men då kanske det tas från Botkyrka eller kommer det från andra orter? Fortfarande hemligt kanske, annars vore det kul med okryptiska svar  :)
Enligt uppgift så ska några av boggievagnarna i 55-serien dit upp, då Busmarket lackar om en del så de ser fräschare ut.

HB

Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 mars 2011, 17:59:38 PM
Jo, men då kanske det tas från Botkyrka eller kommer det från andra orter? Fortfarande hemligt kanske, annars vore det kul med okryptiska svar  :)
Enligt uppgift så ska några av boggievagnarna i 55-serien dit upp, då Busmarket lackar om en del så de ser fräschare ut.

Visst ska en del boggibussar i 55-serien flyttas till Norrtälje. Dock är inte alla trafikbeställningar klara ännu varför det exakta antalet inte är spikat. /Henrik/

at1981

Hejsan!


Kommer MAN-vagnarna och 51-vagnarna från Nacka/Värmdö användas något uppe i Norrtälje?
De som inte kommer dit, vart ska dom?
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.